Nod de descarcare autostrada A4 la Cumpana ? Nu prea cred…

Acu’ vreo cateva luni a aparut o idee prin presa, mai precis pe aici, cum ca s-ar face un nod de acces la autostrada A4 direct din drumul Constanta-Cumpana, DN39E. Adica cumva Primaria Cumpana a trimis o solicitare catre DRDP / CNAIR / Ministerul Transporturilor prin care le cere un astfel de acces direct la autostrada pentru locuitorii din Cumpana. Iar tot Primaria zice ca Ministerul are in discutie un astfel de proiect. Eu unul am cateva indoieli, dar hai sa analizam propunerea, cu bune si rele, ca orice propunere care ar putea afecta pozitiv sau negativ Constanta.

Deci :

  • avantaje :
  1. locuitorii din Cumpana vor iesi mai usor pe autostrada, spre Bucuresti si restul tarii. Da, cu vreo 9 km mai usor. De cate ori ? Pai daca un om mediu iese de cateva ori pe an din oras (mediu, zic), de 3,4,5 ori, hai de 12 ori pe an, adica o data pe luna, acestuia ii va fi mai usor cu 9 km prin acest drum. Eu zic ca am exagerat cu o data pe luna, dar consideram asa de dragul comparatiei.
  2. locuitorii din Cumpana vor iesi mai usor pe autostrada, spre Mangalia, adica pana la Lazu. Da, cu vreo 3 km. Cand ?  Probabil atunci cand se duc la plaja sau tot timpul pentru cei cativa care lucreaza in zona Agigea-Mangalia.
  3. vor fi indicatoare „catre Cumpana” si satul va beneficia de ceva reclama. Cum incearca si acum (si probabil reuseste) prin indicatoarele de la Movila, care se vad de pe A4.
  • dezavantaje :
  1. primul este de fapt o problema, nu un dezavantaj : nu prea este loc de a face o iesire de pe autostrada in dreptul podului actual. Chiar daca nu ar fi un trifoi intreg, ci ar fi o jumatate, asa cum este intersectia A2 cu Centura Bucuresti, tot nu ar incapea fara sa demolam niste case. Sau fara sa treaca bretelele prin podul caselor existente deja, cam cum e pe la Podul Grant sau Podul Basarab. Detaliem :

– asa arata podul de la Cumpana peste A4 :

pod cumpana autostrada A4

– asa arata intersectia A2 cu Centura Bucuresti, la aceeasi scara :intersectie A2 centura Bucuresti

–  rotim, suprapunem, si ne da cam asa (un „clone” facut in fuga): pod cumpana autostrada A4 nod

Teoretic incape. Practic mai sunt niste case, o movila-simbol si niste diferente de nivel destul de mari. Plus niste benzi de accelerare/decelerare cam inghesuite. Dar am mai vazut facute concesii si mai mari. Revenind la dezavantaje…

2.  Am facut o scurtatura spre Cumpana. NU, am facut o scurtatura spre Constanta. Da, asa e. Pai de ce eu venind de pe A2/A4 sa ma mai duc pana la Lazu si apoi sa ma intorc in Constanta cand pot sa o tai direct pe aici, pe drumul Cumpana-Constanta, DN39E ? Salvez vreo 3 km. Pai cam da. Si atunci traficul de intrare prin Constanta Sud se muta pe acest drum de 1+1 benzi care oricum e destul de aglomerat. Il suprapunem un pic cu traficul de dimineata ?  Cei din Cumpana stiu cum e. La fel si traficul de iesire spre A2/A4, nu se mai duce pana la Lazu, o taie direct pe aici.

3. Scurtatura nu e numai pentru masini. E si pentru TIR-uri. Pai TIR-urile care intra in oras prin sud, de unde crezi ca vin ? De pe A2/A4 si din Port. Si ele vor gasi folositoare noua scurtatura ca sa ajunga la Metro/Auchan sau prin alte parti din sudul orasului. Adaugam si aceste TIR-uri la traficul de dimineata. Frumos, nu ? O placere sa vezi coloana de masini pana la bifurcatie. Incepi sa ai deja aere de capitala, petreci cam la fel de mult timp in trafic ca bucurestenii.

4. Urmatorul pas va fi, normal, construirea a inca unei benzi pentru Constanta-Cumpana, cum de altfel se simte nevoia si acum. Alti bani, alta distractie. Si uite asa am ajuns de la un drum linistit spre o suburbie a Constantei la un drum 2+2 aglomerat de masini si TIR-uri.

Si de la ce am pornit ? De la faptul ca o foarte mica parte din cumpaneni, cei care ies pe A2/A4, intr-o foarte mica parte din numarul lor de deplasari (adica fata de deplasarile zilnice spre oras), intampina „greutati” in a ajunge pe autostrada. Adica 9 km de ocol.

Si de la faptul ca ar fi singura localitate fara acces la autostrada (Valu, Murfatlar, Pestera si alte multe sate de langa A2, voi cum puteti sa traiti fara acces direct la autostrada ?) si de la faptul ca, Cumpana a fost despartita de lume de doua ori pana acum : o data prin Canalul Dunare-Marea Neagra si o data prin A4.

Despartirea de lume nu se rezolva prin noduri, se rezolva prin poduri. Si drumuri alternative.

Acum vreo 5 ani facusem o propunere pe acest blog, aici, pentru o sosea noua intre Cumpana si Constanta, intre Troita de la intrare in Cumpana si CET/Pod Butelii/Cora, care cuprindea si un acces la autostrada. Si nu avea problema aglomerarii. Si avea o valoare mult mai mare pentru Cumpana. Si pentru Constanta, dealtfel. Dar cine sa citeasca ? Cine sa gandeasca ? Mai bine luam o carioca si desenam pe harta, ca asa ne cere poporul, acces la autostrada, fara sa ne gandim si la consecinte…

Tin minte ca acu’ cativa ani, la niste alegeri locale, un candidat la Primaria Cumpana promitea un aeroport la Cumpana, care era o prioritate majora pentru comunitate. Vezi Doamne, adica amaratii aia din Kogalniceanu si Tuzla aveau, iar Cumpana, care era fix langa Constanta, ramasese fara aeroport…

Hai, ganditi-le bine inainte sa va para rau. Un trafic usor si bucurati-va de drum !

Acest articol a fost publicat în Asa NU, Uncategorized și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Nod de descarcare autostrada A4 la Cumpana ? Nu prea cred…

  1. cristian zice:

    Acum se lucreaza la nodul de la Poiana https://www.google.ro/maps/@44.218557,28.5409023,4569m/data=!3m1!1e3

    Aveti ceva informatii cu proiectul final? Gasisem informatii ca lucrarile trebuiau incepute in 2015..

Lasă un comentariu