Constanta Speed Index

Incepand de azi voi incepe calcularea si speed-indexpublicarea unui index, indice, care sa masoare cam cat de bine sau rau se circula cu masina prin Constanta. Un indice care sa arate viteza medie din orele de varf de pe principalele bulevarde din oras. Nu are pretentia de a fi ceva foarte exact dar pentru o prima impresie ar putea fi destul de relevant.

Acum, cateva realitati pe care le intalnim in oras si pe care le ia in calcul acest index :

  1. viteza medie in oras este de 50km/h. Nu exista portiuni cu limite mai mari in afara de varianta Aurel Vlaicu (nu iau in calcul Mamaia sau iesirea spre Palazu) si exista destul de putine portiuni cu limite de viteza mai mici, de obicei in dreptul scolilor. Deci un sofer daca ar merge constant din punctul A in punctul B ar putea avea o medie de 50km/h (sau chiar mai mare daca merge la limita legii, spre 60 km/h). Dar nu se intampla niciodata asa, din mai multe motive, descrise mai jos. Deci primul factor care influenteaza viteza medie in oras este limita legala de viteza, care e buna asa cum e acum, nu trebuie nici marita nici micsorata.
  2. viteza medie scade din cauza intersectiilor. Presupunand ca nu e trafic, adica alte masini dupa care sa stai la coada, intersectiile (cu alte strazi sau cu pietonii) scad viteza de deplasare. Depinde foarte mult de tipul intersectiilor :
    • intersectii denivelate, ceea ce nu prea gasim in Constanta. Adica o strada trece pe deasupra sau pe dedesubtul celeilalte strazi cu care se intersecteaza, cam ca in cazul autostrazilor. Ceva de genul acesta ar fi Bratianu cu Aurel Vlaicu dar care are totusi un giratoriu pe Bratianu. Acest tip de intersectie nu scade deloc viteza de deplasare (pe directia inainte, cel putin). Pentru a creste viteza de deplasare prin oras acesta ar trebui sa fie modelul urmarit.
    • intersectii cu sens giratoriu, pe care le gasim din ce in ce mai des in Constanta. Sunt urmatoarea cea mai buna forma de intersectie, cu conditia ca sa fie facuta ca la carte, conform standardelor. La noi sunt foarte putine facute bine. In total in acest moment (Feb 2017) in Constanta sunt 34 de intersectii cu giratoriu (incluzand giratoriile de la bifurcatia spre Cumpana si cel de la Dacia Service, dar fara cele de la Carrefour/Palazu si din Mamaia).
    • intersectii cu semafor. In intersectiile cu spatiu mic sunt cele mai recomandate. Ar putea fi sincronizate (si ar fi mai eficiente decat giratoriile) dar in Constanta inca nu avem asa ceva (exceptand cateva exemple pe Tomis/Mircea). Altfel, sunt cele mai ineficiente. Avem si exemple cu rosu de 120 secunde, deci pierzi obligatoriu 2 minute acolo.
    • intersectii cu indicatoare si treceri pentru pietoni (din care doua le avem cu semafor).
    • deci un sofer care merge cand nu e trafic (de exemplu noaptea) va atinge o viteza medie mai mica decat cei 50km/h doar pentru ca exista intersectii, chiar daca nu se intalneste cu nici o alta masina sau pieton. Si aici depinde de Primarie sa stie cum sa proiecteze intersectiile cat si de starea drumurilor, ce tine tot de Primarie. Acesta este al doilea factor care influenteaza viteza. O astfel de viteza medie, pe care o voi numi „viteza de noapte”, va fi si ea calculata si publicata ca un accesoriu al indexului principal.
  3. viteza medie scade din cauza traficului. Trafic insemnand in principal celelalte masini care circula pe aceeasi strada cu tine sau pe strazile cu care te intersectezi dar inseamna si traficul pietonal, adica pietonii care traverseaza pe trecerile pentru pietoni (cele fara semafor). In Constanta sunt cativa factori care influenteaza nivelul traficului :
    • venitul la serviciu. In jurul orei 8 de dimineata, in zilele lucratoare, majoritatea oamenilor pleaca la serviciu iar copii incep scoala. Aceasta ora este o ora de varf, cand traficul este foarte aglomerat si se formeaza cozi.
    • pauza de pranz. In jurul orei 13 cam toti isi iau pauza de masa. Unii dintre ei pleaca de la serviciu ca sa ia masa in oras sau acasa iar altii isi rezolva diferite probleme personale prin oras in acest timp. Tot in jurul acestei ore copii ies de la scoala. Este o a doua ora de varf din cursul zilei.
    • plecatul de la serviciu. In jurul orei 17 majoritatea pleaca de la serviciu, incepand cu bugetarii care termina la 16 si terminand cu corporatistii care pleaca pe la 18. Tot in aceasta perioada ies si copiii de la gradinitele cu program prelungit sau scolarii cu cursuri dupa-amiaza si tot acum lumea pleaca la cumparaturi sau isi duce copiii la „optionale”. Este a treia ora de varf din cursul zilei.
    • in timpul vacantelor scolare traficul scade vizibil.
    • in weekend, si mai ales duminica, traficul este mai relaxat.
    • vara, traficul in Constanta creste din cauza turistilor, mai ales in Mamaia si zonele adiacente. De cand s-a dat in folosinta centura A4 nu mai trece prin oras si traficul turistilor spre statiunile din sud, care chiar se simtea, mai ales in partea de sud a orasului, in zona Doraly fiind mai mereu cozi de masini.
    • aceasta viteza, viteza din orele de varf este cea luata in calcul pentru indexul principal.

Am luat in calcul principalele strazi/bulevarde/artere din Constanta, cele cu cel mai mare trafic. Acestea sunt :

  1. artera nord-sud, care cuprinde bulevardele Lapusneanu, 1 Decembrie, 1 Mai si Sos Mangaliei, de la intrarea in Mamaia (canalul care trece prin Satul de Vacanta) si pana la iesirea spre Mangalia, imediat dupa giratoriul de la „bifurcatia” spre Cumpana. 10,2 km, 9 semafoare si 6 giratorii.
  2. Bd Tomis, incepand din dreptul Carrefour si pana in Centru, la Miga/Soleta. Iar in sens invers pe Str Mircea cel Batran, normal. 5,5 km, 9 semafoare (7 la intors pe Mircea) si fara nici un giratoriu.
  3. Baba Novac – Centru, incepand de langa giratoriul de la Energia (cu Aurel Vlaicu) pe linia lui 44 pana in Centru, pe Traian, langa Primarie. 4,8 km, 5 semafoare si doua giratorii.
  4. Bratianu – Centru, incepand de la intrarea in oras (langa Petrom-ul din Palas), pe la ICIL, pe Ferdinand pana la Miga/Soleta. 6,7 km, 6 semafoare si 5 giratorii.
  5. Bd Mamaia, sectorul din oras, incepand din Mamaia de langa Satul de Vacanta, pe Bd Mamaia pana la Republica, la intersectia cu Ferdinand. 5,7 km, 5 semafoare si un giratoriu.
  6. „inelul exterior”, adica Bd Aurel Vlaicu, incepand de la intrarea in Mamaia (canalul care trece prin Satul de Vacanta) pana la Doraly si continuand apoi cu Sos Mangaliei pana la iesirea spre Mangalia, imediat dupa giratoriul de la „bifurcatia” spre Cumpana. 12 km, 3 semafoare si 15 giratorii. Bd Aurel Vlaicu ar putea fi numit Bulevardul Giratoriilor avand nu mai putin de 13 giratorii pe toata lungimea lui.
  7. „inelul median”, adica Str Soveja, sub toate denumirile ei, incepand de la malul marii, pe Str Zorelelor, langa cap de linie al 102, Str Soveja, Str Dezrobirii, Str Cumpenei si apoi Str Industriala prin Zona Industriala pana la cap de linie 101/102. 8,5 km, 5 semafoare si 7 giratorii.
  8. „inelul interior”, adica Str Poporului, sub toate denumirile ei, incepand de la malul marii, din Faleza Nord, de la intersectia Str Ion Ratiu cu Str Pescarilor, pe Str Ion Ratiu, Str Poporului, Str Th Burada, pe la Gara si pana la Poarta 4. 4,8 km, 9 semafoare si nici un giratoriu.

Toate pe aceeasi harta,marcate cu portocaliu, semafoarele sunt cu rosu iar giratoriile cu albastru :

bulevarde

Pentru fiecare din aceste artere, am calculat pe Google Maps timpul necesar parcurgerii lui, pe fiecare sens, dus si intors, la diferite ore din timpul zilei/saptamanii, iar mediile le-am ponderat in functie de lungimea traseului. Media vitezei calculata pentru cel mai liber trafic, adica Duminica dimineata la ora 6, care e aproape trafic zero, am numit-o „viteza de noapte”, un indice secundar.

„Viteza de noapte” depinde numai de numarul de intersectii, de numarul de semafoare, de durata semaforului si de cat de bine sunt proiectate intersectiile. In plus depinde si de starea drumurilor, insemnand starea asfaltului, gradul de iluminare, eventuale limitatoare de viteza, etc. Primaria poate rezolva aceste probleme astfel incat aceasta viteza medie sa fie cat mai mare (dar, bineinteles, nu mai mare decat viteza legala, de 50km/h) : drumuri fara gropi si canalizari denivelate, iluminat bun, sensuri giratorii bine proiectate, semafoare cu timpi adaptabili si/sau sincronizate, etc.

Pentru cele mai importante 3 ore de varf, adica orele 8, 13 si 17 din timpul saptamanii, a fost calculat din nou, tot pe Google Maps, timpul necesar parcurgerii traseului si viteza medie, iar mediile le-am ponderat in functie de lungimea traseului. Media vitezei calculata pentru cel mai aglomerat trafic, adica cele mai lungi „cozi”si cea mai mica viteza, da valoarea indicelui principal, „Constanta Speed Index”. Acest indice depinde de cat de aglomerat e traficul, de cat de bine sunt temporizate semafoarele, de cat de bine pot prelua traficul giratoriile si de cat de mult se pot dispersa orele de varf (de ex. ore diferite de incepere a scolilor sau a serviciilor publice). Dar depinde si de cat de bune sunt alternativele la masina personala, adica de calitatea transportului public, de lungimea si utilitatea pistelor pentru biciclisti, de cat de bine sunt amenajate locurile de parcare, etc. Marea majoritate a acestora cad tot in sarcina Primariei.

Teoretic, valoarea acestui indice va creste o data cu cresterea numarului de masini (care se intampla si se va intampla in continuare) si va scadea o data cu imbunatatirea conditiilor de trafic, adica cele enumerate mai sus. Indexul il voi calcula si publica trimestrial (atat timp cat voi avea informatiile necesare), printr-o postare separata, in care voi incerca sa explic si eventualele evolutii ale indicelui. Aici vor fi linkuri catre fiecare postare a indicelui iar cand se vor aduna destule date va fi aici si un grafic. Deocamdata indexul porneste de la un nivel destul de scazut (adica nu se circula foarte bine in orele de varf) si, deci, asteptam imbunatatiri ale valorilor (vizata e Primaria, normal).

Valoarea „Constanta Speed Index” by SimpliCity :

Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu