Linia 5B – propunere de modificare

ratc-logo

Acum vreo doua saptamani imi sare in ochi un anunt al RATC : „Începând cu data de 20 octombrie 2016, R.A.T.C. Constanta reintroduce autobuzele pe linia 5B (Gara – Km 5 și retur) pe același traseu și aceleași statii, cu o frecventa de 20 minute.”

Pai cum adica „reintroduce” ? Era scos ?  Ca parca abia avea un an de cand a fost introdus ? ! (eu nu prea merg cu autobuzul)

Caut un pic si tot pe site-ul RATC gasesc : „R.A.T.C. Constanța anunță că datorită reclamațiilor și inconveniențelor create locuitorilor din „cartierul km5”, precum și a lipsei de călători, linia 5B se suspendă începând cu data de sâmbătă 16 iulie 2016.”

Aia cu lipsa de calatori e relativa, nu sunt autobuzele facute bine pentru calatori, nu ca nu sunt calatori, dar discutam mai tarziu. Dar ce ma intriga cel mai mult : „datorită reclamațiilor și inconveniențelor create locuitorilor din cartierul km5”. Adica daca unii locuitori (sper ca sunt reali si nu inventati) se plang ca le trece autobuzul prin fata casei si le creaza „inconveniente”, tu, RATC, ditamai regia, ce faci ?  Anulezi autobuzul ? Adica il scoti de tot ? Daca erau 10,20,100 de oameni dintre cei care locuiesc in blocurile de langa Gara, aproape de vaporas, si aveau si ei niste „incoveniente” ce faceam ? Anulam toate autobuzele care trec pe acolo ? Adica probabil 75% din traficul de calatori ?

Numai un om incompetent poate sa aleaga solutia sa anuleze un autobuz din aceasta cauza. Daca chiar erau incoveniente, s-a gandit cineva ca se poate modifica traseul, in loc sa-l anuleze de tot ? Offff, al cui nepot esti tu acolo, maica ?

Dar hai sa vorbim si despre traseul in sine, atat despre „inconveniente” cat si despre „lipsa de calatori”.

De la Gara pana in Km 5 merge pe Bd 1 Mai / Sos Mangaliei. In Km 5 face o bucla, cam asa :

propunere-modificare-5b

Adica pe Hatman Arbore, o strada relativ lata, pe care merge deja un autobuz, 5-ul, deci lumea era deja obisnuita cu autobuzele (pe aici merg si masini mari). Aproape de capatul strazii face stanga pe Str Tractorului, o strada relativa ingusta pe care un autobuz nu poate merge cu cine stie ce viteza, deci nu prea are cum sa produca eventuale vibratii / trepidatii. Apoi iese pe Fantanele, o strada relativ lata si libera, potrivita pentru autobuze. Si se intoarce pe Str Muscatelor, o alta strada relativ ingusta pe care se merge incet. Probabil ca s-a ales aceasta strada pentru a putea folosi aceeasi statie ca si 5-ul, pe Hatman Arbore. Deci problema era undeva pe Str Tractorului si/sau Muscatelor. Sincer, numai niste oameni incuiati ar putea sa faca astfel de reclamatii, si sunt doua astfel de tipuri de oameni : pensionarii care au o casa veche si se tem pentru orice vrabie care li se aseaza pe acoperis ca sa nu li se darame casa, respectiv cei care si-au facut o vila noua pe acolo, se bazeaza numai pe masina, ii doare undeva de autobuz si nu vor trafic pe strada lor, daca ar putea ar inchide accesul masinilor de tot pe acolo (doar el sa poata sa intre cu masina pana la scara).

Dar revin : Gica-contra o sa gasesti tot timpul sa se impotriveasca chiar si la cea mai buna solutie. Dar tu, RATC, solutia asta o gasesti, sa anulezi traseul ? Si daca ai decis dupa doar cateva luni ca trebuie re-introdus, probabil ca tot la cererile unor locuitori din zona, nu crezi ca ai te-ai cam pripit prima data ? Poate trebuia sa studiezi mai bine problema, sa faci niste calcule, nu sa iei de buna prima reclamatie primita. Offf, nepoate, nepoate…

Dar, daca tot avem inapoi 5b-ul (e un fel de a spune, ca nu l-am folosit niciodata, dar nu inseamna ca nu sustin transportul in comun), hai sa-i facem un traseu „ca lumea”, mai bine gandit, nu doar desenat asa din birou.

Pastram traseul pe Sos Mangaliei si apoi dreapta pe Hatman Arbore ca si pana acum.

propunere-modificare-5b-2

Doar ca merge pana la capat pe Hatman Arbore si face stanga pe Comarnic. Comarnic e o idee mai lata decat Tractorului, e mai obisnuita cu traficul si ar deservi si noile case din Vila Cucoanei. Apoi inapoi tot pe Fantanele dar de data aceasta pana la capat, pana la Sos Mangaliei. Si nu mai trebuie sa intre pe stradute de genul Muscatelor. Merge drept si repede pe Fantanele. Singura problema este ca acum la capatul dinspre Sos Mangaliei este infundata. Adica strada ajunge pana in Mangaliei dar pur si simplu e pus trotuar ca sa nu se poata iesi/intra. Nu-i vad rostul blocarii. Sau poate mai era altul pe acolo care avea niste „inconveniente” cauzate de traficul pe acea strada. Iar acolo Fantanele se si ingusteaza putin, din cauza unei case construite chiar pe colt. Deci acolo trebuie „desfundata” Fantanele ca sa se poate iesi direct in Sos Mangaliei. Si apoi dreapta spre Mangalia, face sensul de la bifurcatie si inapoi spre Gara.

Deci un traseu mai rapid, mai drept, si mai cuprinzator decat actualul. Doar cu ajutorul unor mici modificari.

Iar ca sa fie treaba-treaba ar putea sa faca si un lucru destept : traseul 5b sa-l combine cu traseul 100. La fel ca 5 cu 40 sau 2 cu 43, niste experimente reusite. Si astfel ajungi dintr-un capat in altul al orasului cu un singur autobuz, pe un traseu drept si relativ repede (pentru distanta asta). Stiu ca frecventa lui 100 este mai mare decat cea a lui 5b dar asa se face un traseu sa aiba calatori : fa-i destinatii „bune”, adica cerute (printre multe alte conditii). 5b are doar doua statii in plus fata de 5-ul care trece prin zona (Tractorului si Fantanele, ca Muscatelor e prea aproape de Hatman Arbore). Doua statii dintr-un cartier de case si un cartier in constructie. Pai cati oameni vor lua 5b-ul ca sa mearga doar la Gara cand pot sa mai mearga un pic pe jos si sa ia 5-40-ul care ii duce prin tot orasul ? Pai, putini. In restul traseului 5b se suprapune peste 5-40, deci nu are nici un sort de izbanda. Dar alta ar fi treaba daca ai putea ajunge cu 5b-ul pana la Casa de Cultura, la Dacia, in Tomis 3 sau la Campus. Pai da.

Si o alta idee : capatul dinspre Campus. Capatul dinspre Campus nu trebuie sa fie la intrarea in Satul de Vacanta, langa Rompetrol, sau la turnul cu Electrica la parter, ca nu asta e destinatia finala. Destinatia finala este Campusul, acolo trebuie sa fie ultima statie. De la statia de urcare spre Gara pana la Campus sunt cel putin 500m. Iar studentii ii fac mereu pe jos acesti 500m. Stiti toti cum bate vantul in Constanta. Dar sa vedeti cum bate crivatul iarna in camp deschis in zona Campusului… Dar RATC-ul nu poate sa se gandeasca la viitorul orasului (la studenti ma refer), el se gandeste doar la cum sa-i duca pe toti la plaja. Cam asa (punctele rosii sunt statii) :

propunere-modificare-5b-3

Adica dupa statia actuala de langa Rompetrol face sensul la Papadie, statie langa Portofino, intra pe aleea dintre cele doua corpuri ale Campusului (cea cu pavele, nu cred sa aiba probleme la greutatea unui autobuz), cap de linie in capatul aleii, intre cele doua corpuri, si inapoi pe alee pana in bulevard, dreapta pana la sens, face sensul, o statie daca tot am ajuns aici si inapoi pana la statia actuala de urcare spre Gara (si spre capatul sudic al orasului). 1 km in plus fata de actualul traseu. Cu super acces pentru studenti, direct langa cladire. Ca sa nu mai zic de sentiment de siguranta, ca nu cred ca e prea placut pentru o fata sa mearga singura seara spre statie pe niste alei cvasi-neiluminate inconjurata de boscheti, iarba neingrijita si haite de caini. Nu vreau sa zic si de haite de oameni.

Revenind. Ca idee, buclele la capetele unui traseu, chiar daca sunt pe stradute, nu reduc din viteza unui traseu. Viteza se obtine pe parcursul lui, pe strazi drepte si rapide, pe bulevarde. La capete un traseu trebuie sa atinga cat mai multe puncte, sa deserveasca cat mai multa lume. Doua minute in plus sau in minus nu prea conteaza la un traseu de 50-60 minute dar conteaza foarte mult sa deservesti multi calatori la capete. In cazul acesta multi studenti (si chiar sunt multi).

Iar vara, intre 15 iunie si 15 septembrie sau 1 octombrie, cand nu sunt cursuri la facultate, traseul ar trebui sa ajunga direct in Mamaia, pana la capatul statiunii. Indiferent ca exista si supraetajatele, cu cat mai multe autobuze in Mamaia cu atat mai putine masini. Iar supraetajatele au program limitat, pentru turisti, acest 100-5 ar avea program normal, de la 5 la 23.

Sunt niste modificari simple, usor de implementat dar cu mare impact. Si cu rezultate pe masura. Vointa sa fie.

Alte propuneri, dar de data aceasta cu modificari mari si ceva mai greu de implementat, pentru un sistem complet nou de transport in comun in Constanta si imprejurimi, gasesti aici.

 

Acest articol a fost publicat în Autobuze, Uncategorized și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s