Cartierul Km 4 (Kilometrul 4)

simplicitypedia mini locuri

Km 4 (Kilometrul 4)  este un cartier rezidential (spre deosebire de cele industriale si comerciale) situat in sudul Constantei. Este printre putinele cartiere care au o denumire oficiala. Denumirea lui pare un pic ciudata si i se trage de la calea ferata. Asa cum exista si acum statii (de fapt halte) care se cheama de ex „Km 173 +500m” asa era numita si aceasta zona „Km 4” insemnand 4 kilometri pe calea ferata incepand de la Gara. Numai ca nu de la Gara actuala ci de la Gara Veche, cea care a functionat pana in 1960 aproape de Centru, intre actuala Primarie si actualul Tribunal. Masurata de acolo, pe langa strada Traian, pe langa Gara actuala si mai departe spre Mangalia, se faceau fix 4 km pana la acest cartier. Care pe vremea aceea nici nu era un cartier. Nu stiu daca era si o halta sau o statie de tren aici. Pe acelasi principiu si-a luat numele si cartierul Km 5, care se afla, bineinteles, la 5 km de Gara Veche. Iar cartierul de blocuri dintre Km 4 si Km 5 s-a numit Km 4-5 (nici 4, nici 5, nici „4,5”). Sau, mai usor de tinut minte, din centrul Constantei (intersectia de la Miga, Tomis cu Ferdinand) sunt fix 4 km pana in mijlocul cartierului si mai departe fix 5km pana la intersectia Sos Mangaliei cu Str Pandurului din Km 5. O lista si o harta cu cartierele Constantei exista aici.

Pentru majoritatea cartierelor din Constanta nu exista delimitari exacte dar acest cartier sta bine la acest capitol, avand limitele destul de bine definite. Limitele ar fi :

  • la nord – cartierul Far, Str Nicolae Bagdasar
  • la est – Portul Constanta Nord („Valea Portului”, mai exact gardul de delimitare a Portului)
  • la sud – cartierul Faleza Sud, Str Pajurei.
  • la vest – cartierul Zona Industriala Caraiman, cartierul Km 4-5, cartierul Constanta Sud (pe o portiune foarte mica), Sos. Mangaliei, calea ferata 800 Constanta-Mangalia (Str Viorelelor?)

(O scurta paranteza : Str Nicolae Bagdasar se numeste de cativa ani Str Slt. Cosmin Furtuna. Cosmin Furtuna a fost un soldat care a murit in accidentul aviatic de la Tuzla in 2010. Avea gradul de fruntas (mai jos de atat este doar soldatul simplu, incepator) si cea mai importanta realizare a lui este ca a murit intr-un accident in timpul antrenamentelor. Si astfel tatal lui a reusit sa denumeasca strada pe care locuieste dupa numele lui. Nu vreau sa denigrez pe nimeni dar totusi mi se pare un pic exagerat. Iar Nicolae Bagdasar a fost un filozof, membru al Academiei Romane).

Mai jos este o harta de pe Google Maps cu localizarea cartierului :

harta cartiere Constanta Km 4

Si la un nivel mai mare de detaliere:

harta cartier Km 4

Cartierul este un cartier format in marea majoritate din case si vile. Initial erau exclusiv case si vile dar in ultimii ani au inceput sa apara si blocuri. In afara de cateva spatii comerciale nu exista alte cladiri de genul scoli, piete etc. Pe strada Pajurei (limita de sud) exista blocuri pe ambele parti ale strazii. Blocurile aflate la nord de strada (FG3-FG6) fac in mod normal parte din cartierul Faleza Sud, formeaza un tot unitar cu celelalte blocuri, chiar daca sunt „peste strada”. Dar nici sa mutam limita cartierului prin spatele blocurilor, prin curtile caselor nu este chiar ok. Asa ca voi considera limita cartierului ca fiind strada Pajurei dar in acelasi timp si blocurile FG3-FG6 fac parte din cartierul Faleza Sud. Cartierul include si o parte din Valea Portului pentru ca si aceasta zona trebuie inclusa intr-un cartier, chiar daca este total diferita de restul cartierului. Exista si un … spatiu verde (ca e mult zis parc), intre Sos Mangaliei, calea ferata si Podul de Tramvai care teoretic nu este inclus in acest cartier dar oarecum il deserveste. De asemenea, „peste drum”, adica peste Sos Mangaliei, s-a construit o biserica (din „carton”, cum se poarta pe la noi, nici un petec de spatiu verde fara biserica) care teoretic apartine de cartierul Zona Industriala Caraiman dar a fost construita ca sa deserveasca locuitorii cartierului Km 4.

Strazile din cartier :

  • strazi laterale (de granita, cu portocaliu pe harta de mai sus)
    • Str Nicoale Bagdasar ~250m (la nord)
    • Sos Mangaliei (partial) ~500m (la vest)
    • Str Viorelelor (partial) ~200m (la vest)
    • Str Pajurei ~350m (la sud)
    • la est granita nu este o strada, este o vale si gardul Portului
  • strazi principale (cu rosu)
    • Bd 1 Mai vechi (partial) ~500m
    • Str Plopilor ~250m
  • strazi secundare si alei auto
    • Str Ana Ipatescu ~600m
    • Str Brizei (partial) ~100m
    • Aleea Flamingo ~50m
    • Str Gavril Muzicescu ~450m
    • Str Iederei ~350m
    • Str Ioan Slavici ~450m
    • Str Nehoiului ~550m
    • Str Petru Cercel ~300m
    • Str Victor Babes ~200m

Lungimea totala a strazilor : ~5.100m

Strazi de legatura cu cartierele invecinate (pentru intrarea/iesirea din cartier) :

  • spre nord : Sos Mangaliei, Bd 1 Mai vechi, Str Viorelelor?
  • spre est : nu exista legatura rutiera, limita este Valea Portului si gardul Portului
  • spre sud : Sos Mangaliei, Bd 1 Mai, Str Condorului, Str Brizei
  • spre vest : Str pe Podul de Tramvai, Sos Mangaliei

Ca o scurta paranteza (mai lunga) referitoare la Bd 1 Mai. Acesta este un bulevard vechi al carui traseu a tot fost modificat in perioada comunista cand s-au construit cartierele Far si Faleza Sud. Initial el pornea de la Gara, ca si acum, iar la Far continua drept spre sud, spre Mangalia si ajungea pe traseul actualului Bd 1 Mai vechi, cel care trece prin mijlocul cartierului Km 4, pe unde merge autobuzul 2-43. (bine, initial era mai spre est, cam pe buza falezei)

traseu Bd 1 Mai vechi

Cand s-au construit blocurile de la Far-Billa traseul a fost curbat spre dreapta pentru a avea un traseu drept  peste Podul Mangaliei si apoi spre Mangalia. Deci intre Far si Billa atat bulevardul principal (cel cu 3+3 benzi) cat si strada de pe malul Portului (2+2 benzi) se numesc „Bd 1 Mai”, cel din urma fiind cunoscut drept „1 Mai vechi”. Dar numerele imobilelor continua firesc (si cumva combinat) pana la Billa pe bulevardul principal iar de acolo continua pe „bulevardul vechi”, adica strada din cartierul Km 4 care duce spre Poarta 6. De la Billa bulevardul principal se uneste cu Sos Mangaliei si se va chema Sos Mangaliei pana la iesirea din oras. Bulevardul vechi intra in cartierul Faleza Sud, care a fost construit de la zero tot o data. Aici traseul a fost iar modificat dar se pot vedea cateva „relicve” ale fostului traseu : straduta din fata bisericii din Faleza Sud nu are nici o legatura cu celelalte strazi noi trasate, nu e nici paralela nici perpendiculara, dar se poate vedea ca este o continuare a Bd 1 Mai care vine dinspre cartierul Km 4. Si tot pe aici, mai precis chiar in dreptul statiei actuale de autobuz, se poate vedea un trotuar abandonat, curbat, care pare tot o continuare a acestui Bd 1 Mai, care face o curba spre stanga pentru a ramane paralel cu calea ferata. (in continuare vorbim de acelasi trase modificat, nu de cel initial-initial care trecea cam pe unde e Liceul de Marina acum)

traseu Bd 1 Mai vechi 2Mai departe de acest punct nu stiu cum arata vechiul traseu. Dar chiar si blocurile nou-construite in anii ’80 cu vedere la calea ferata au adresa de „Bd 1 Mai” cu numere in continuare pe urmatorii 300 m, chiar daca acum pe harti apare strada de langa calea ferata cu numele „Str Viorelelor”. Sfarsitul parantezei🙂

Suprafata totala a cartierului este de ~28 hectare iar perimetrul este de 2,21km.

Puncte de interes din cartier :

  • Biserica Golgota (baptista)
  • Biserica Sf Mc Filofteia (ortodoxa)(peste Sos Mangaliei)

Transport public :

  • autobuzul 2-43
  • autobuzul 5-40
  • autobuzul 101C
  • autobuzul 101M
  • autobuzul 13b
  • maxi-taxi 301
  • maxi-taxi 302
  • maxi-taxi 303
  • microbuzele si autobuzele spre Mangalia si sudul Litoralului (statia Billa)
Acest articol a fost publicat în 1. Cartiere și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s