Inelele Constantei

Despre ce inele e vorba ? Este vorba de strazi (sau succesiuni de strazi), de obicei de forma semicirculara, care formeaza un inel (de fapt o parte dintr-un inel) sau un semicerc in jurul unui punct numit centru. Centru – orice s-ar intelege prin centrul orasului (mai multe detalii aici). Ca sa fiu mai bine inteles dau ca exemplu cea mai cunoscuta strada-inel de la noi, Str Soveja. De altfel de aceea se si numesc cartierele Inel 1 si Inel 2 asa cum se numesc, pentru ca erau construite pe „inelul” care inconjura orasul la acel moment. Probabil ca daca se construia un alt cartier in continuare s-ar fi numit Inel 3. Inelul format de Str Soveja cuprinde de fapt si alte strazi spre capete, Str Zorelelor, Str Dezrobirii si altele.

In Constanta sunt mai multe astfel de inele concentrice, construite pe masura dezvoltarii orasului in jurul centrului sau, chiar daca nu chiar asa vizibile. Aceste inele nu sunt in niciun caz oficiale, nu sunt enumerate in vreun document oficial. Si pe unele dintre ele nu se poate merge cap-coada cu masina, pot sa fie si sectiuni pietonale sau fara nici un fel de legatura.

Sa le luam pe rand.

Inelul 1

Nu e propriu-zis un inel dar se poate incadra in aceasta categorie.

inel 1 constanta

Este format din Str Negru Voda si Str Traian si incepe de langa plaja Modern (Hotel Ibis), trece pe la Poarta 2, unde intorc autobuzele 42 si 48, si ajunge in Port. Are doar vreo 900 de metri. Este ca un inel in jurul Centrului Vechi si delimiteaza aceasta zona (cartierul Centrul Vechi) de cartierul Centru. (urmatoarele inele vor semana mai mult cu un inel, acesta nu prea seamana). In zona Poarta 2 este o sectiune strict pietonala.

Inelul 2

inel 2 constanta

Este format din Prel. Bucovinei, Bd Mamaia, Str IG Duca si strada de la Poarta 3. Incepe de langa plaja din spatele Spitalului Militar, trece pe la Poarta 3 si ajunge in Port pe langa silozurile lui Saligny. Inconjoara cartierul Centru. Are ~2,9km. Intre Bd Ferdinand si Poarta 3 nu este construita o legatura (nici macar pietonala). (Am o propunere pentru aceasta, dar in alt post).

Inelul 3

inel 3 constanta

Este format din Prel. Ion Ratiu, Str Ion Ratiu, Str Poporului, Str Th Burada si o strada din Port de la Poarta 4. Incepe de langa plaja Tataia de langa zona Consilieri, trece pe la Victoria, Trocadero, Cimitirul Central, Gara si Poarta 4 si ajunge in Port la nord de Santierul Naval (ar merge si un pod artistic pana la Poarta 1). Are ~6km. Intre Str Th Burada si Port nu este construita o legatura, este doar o pasarele pietonala mai la sud, la Poarta 4. Acesta ar fi primul care seamana mai bine a inel.

Inelul 4

inel 4 constanta

Este format din Str Zorelelor, Str Soveja, Str Dezrobirii, Str Cumpenei, Bd Aurel Vlaicu (o mica portiune), Str Caraiman si continuare in Port pe langa Poarta 5. Incepe de langa plaja 3 Papuci de la Delfinariu/Faleza Nord, trece prin Tomis III, Inel 1, Inel 2, Podul de Butelii, CET, Anda, Far si Poarta 5 si ajunge in Port la Terminalul SOCEP de cereale (pod pana la Terminalul de Pasageri ?🙂  ). Are ~11km. Intre Str Caraiman si Port nu este construita o legatura, exista un pod rutier 200m mai la nord, la Poarta 5.

 Inelul 5

inel 5 constanta

Este format din Bd Aurel Vlaicu (pe toata lungimea lui), Podul de tramvai de la Billa, Str Viorelelor (linia de tramvai 104 de langa calea ferata) si continuare in Port pe la Poarta 6. Incepe de la intrarea in Mamaia, zona Perla, trece pe la Campus, Maritimo, Baumax, Podul IPMC, CET, Anda, Podul de tramvai si Poarta 6 si ajunge in Port intre Terminalul de Petrol al Oil Terminal si cel mineralier al Comvex. Are ~14km. Pe o scurta portiune intre CET si Anda se suprapune peste Inelul 4.

Inelul 6

Inelul 6 nu exista acum si probabil ca nici nu va exista fizic. Deocamdata este doar la stadiul de schita facuta de mine avand ca baza o succesiune de strazi cu o oarecare legatura. Daca se va materializa vreodata, foarte bine. Daca nu, nu. Nici inelul 1 nu este foarte bine materializat.

Dupa cum poate ati observat, fiecare inel trece printr-o Poarta a Portului. Si nu se sare nici o Poarta si nu sunt doua inele care sa intre prin aceeasi Poarta. Deci Poarta si inelul ! Respectand acest principiu urmatorul inel, 6, va trece prin Poarta 7. Inelul nu este unul pentru trafic greu, asa cum e Inelul 5 – Aurel Vlaicu, ci este unul pentru autoturisme, cum e Inelul 3 – Poporului (daca nu se transforma in pietonala, asa cum propuneam aici). Prima parte ar fi cam asa : pleaca de la Poarta 7, printre depozitele Oil Terminal si Statia de Epurare, iese in sensul giratoriu de la 2*1 si apoi continua pe Str Hatman Arbore.

inel 6 constanta 1

Apoi traverseaza zona Vila Cucoanei, trece prin Sere pe strada existenta, traverseaza campul si ajunge in Zona Industriala iesind chiar la cap de linie 101. Continua pe Str Celulozei si apoi ar traversa (peste un pod) calea ferata in dreptul Garii Palas si ajunge in cartierul Palas langa Liceul CFR.

inel 6 constanta 2

Continua pe Str Matei Milo si traverseaza Bd IC Bratianu in dreptul Jandarmeriei (unde e acum Politia Rutiera). Mai departe pe strada din fata Jandarmeriei pentru a ajunge in camp.

inel 6 constanta 3

De aici inelul ar descrie o curba mare prin camp pentru a iesi in strada (bulevardul ?) nou construita de la Carrefour (cea dintre Decathlon si Selgros, cu 2+2 benzi care iese in Bd Tomis).

inel 6 constanta 4

Deci, o legatura intre Poarta 7, Sere, Zona Industriala, Palas si Carrefour (Zona Comerciala Nord). In total ~12km.

inel 6 constanta

Inelul 7

Nici inelul 7 nu exista fizic in acest moment. Este, la fel, in stadiul de schita a mea. Dar este mai costisitor decat inelul 6. Urmarind principiul de mai sus, urmatorul inel, 7, trece prin urmatoarea Poarta, 8. Poate unii dintre voi stiu ca se tot planuieste de ceva timp sa se construiasca un pod intre insula din Port (unde e Portul Fluvial) si partea „continentala” a Portului, pe unde e Poarta 8. Si acel pod e prins in planurile din viitorul imediat al Portului. Deci inelul 7 va pleca de pe aceasta insula si va iesi din Port prin Poarta 8, continuand pe langa depozitele Oil Terminal.

inel 7 constanta 1

Inelul ar trebui sa ajunga pe langa Sere si fosta unitate militara unde era planificat Spitalul Regional. Dar ca sa ajunga acolo trebuie sa traverseze DN 39 catre Mangalia si DN39E catre Cumpana, plus cartierul de vile care apartine de Lazu. Cel mai „elegant” mod de traversare este un tunel, fara intersectie cu aceste doua sosele si fara sa deranjeze casele din Lazu cu un trafic nedorit. In afara de acest tunel ar mai trebui construita o sosea colectoare in dreapta (estul) soselei spre Mangalia, care sa preia traficul din zona care acum este libera dar in plan va fi zona de logistica si industrie mica (fostul proiect Voestalpine). Sosea colectoare care sa colecteze inclusiv acest inel si sa-l „verse” in cele doua capete :  unul la bifurcatia spre Cumpana si unul intr-un sens giratoriu (viitor) din Lazu (in dreptul Peugeot).

inel 7 constanta 2

Apoi inelul continua pe conturul orasului, pe langa Sere, ocoleste Zona Industriala (sau trece prin Zona Industriala Extinsa propusa aici) si traverseaza Bd IC Bratianu pe langa noul cartier care ar trebui sa se construiasca vis-a-vis de reprezentanta Dacia-Renault.

inel 7 constanta 3

Mai departe, prin camp, soseaua poate sa aiba orice traseu (inclusiv cel marcat mai jos, normal) pentru a ajunge spre Palazu Mare.

inel 7 constanta 4Dupa ce traverseaza varianta spre Ovidiu se intalneste cu drumul  dintre Palazu Mare si Poiana, care da in autostrada, mai precis in ultimul nod de pe autostrada A4 (mergand spre nord, cel care inca nu e deschis). Continua pe traseul acestui drum (acum de pamant cu vagi urme de piatra) pana iese in Bd Tomis (soseaua spre Ovidiu). Aici ar trebui amenajat un nou sens giratoriu. Acestei strazi i se poate face si o continuare prin Palazu Mare, cu un capat chiar spectaculos, as zice. Mai precis prima data se „unesc” niste strazi pentru a forma o continuare acestui inel. Strazile nu trebuie sa fie foarte largi, nu sunt pentru TIR-uri.

inel 7 constanta 5

In zonele marcate cu dunga portocalie nu exista acum strada, sunt curtile oamenilor. Dar unind strazile existente prin acele sectiuni portocalii se poate construi o strada care sa continue inelul 7 pana in „capatul satului”, adica pana la Spitalul TBC. Dupa acest spital TBC, adica dupa locul de intoarcere al autobuzului 3 inelul merge mai departe cu „partea spectaculoasa”. Mai exact un pod peste lacul Siutghiol pana in Mamaia, chiar in zona Cazino (marcat cu albastru).

inel 7 constanta 6

Ar fi un pod strict pietonal, nu pentru masini. O pasarela mai lunga. Un pod probabil hobanat, ca cate un stalp pe fiecare mal (nu sunt proiectant de poduri). Adica ajungi cu masina pana la Spitalul TBC venind din oras, din sudul litoralului sau de pe autostrada (legatura directa), lasi masina in parcarea supraetajata de dinaintea podului (care ar trebui construita, marcata cu dreptunghi rosu) si apoi traversezi „per piedes” podul. Panorama ar trebui sa fie „wow” in aceasta zona iar podul ar avea aproape 1 km. Un punct de atractie foarte important pentru Mamaia, un loc unde sa tot faci poze. Iar pentru cei cu bagaje sau cu conditie fizica mai slaba ar putea sa functioneze o masinuta electrica de genul celor care cara bagajele in aeroporturile mari. Pentru un plus de „eco”, cel care lasa masina in parcare (cu plata) primeste si transport gratuit cu autobuzul in Mamaia (pentru ca a scutit statiunea de inca o masina). Per total, inelul 7 ar avea ~ 20km si ar arata ca mai jos:

inel 7 constanta

 Inelul 8

Fara prea multe cuvinte, inelul 8 este, previzibil, centura A4 (deja construita, nu e doar o schita). Pleaca de la Poarta 9 (ea era la rand, asa ca era iar previzibil), ajunge la iesirea din Ovidiu si continua pe limba de pamant dintre Lacul Siutghiol si Canalul Poarta Alba-Navodari pana in zona Hanul Piratilor, in Mamaia Nord Aceasta ultima portiune trebuie amenajata, fiind doar un drum de pamant acum. Are ~22km (partea de autostrada) si inca 8 km in cele doua capete (pana in Port, respectiv pana in Mamaia Nord), in total ~30km.

inel 8 constanta

In total 8 inele din care doua doar ca propunere a mea. Inele de la cateva sute de metri pana la cativa zeci de kilometri. In functie de aceste inele se poate delimita in Constanta, zona ultracentrala, zona centrala, zona semicentrala (mediana), zona periferica si zona exterioara. In postarea despre zonificarea orasului.

Acest articol a fost publicat în Locuri și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s