Aleea pietonala Poporului – propunere

Tinand cont ca la noi in oras nu prea sunt zone strict pietonale, adica strazi cu acces interzis pentru masini, urmeaza acum o propunere pentru o astfel de alee pietonala. In Constanta este o singura strada partial pietonala, Stefan cel Mare, doar pe portiunea dintre Bd IG Duca si Str Rascoalei din 1907, adica vreo 600 de metri. Si mai nou Piata Ovidiu, pe cativa zeci de metri. In rest masina e la putere, inclusiv pe trotuare. Cu toate ca sunt mult mai putine masini decat pietoni, normal.

Dupa cum reiese si din titlu aleea pietonala la care ma gandeam are la baza actuala Strada Poporului. O strada comerciala in adevaratul sens al cuvantului, plina de mici magazine pe ambele parti, predominand cele auto si cele pentru amenajari interioare, in special gresie si faianta. Doar ca se circula foarte greu pe ea, nu sunt locuri de parcare si e foarte aglomerata pentru ca e considerata scurtatura intre diverse zone.

Ce inseamna transformarea ei in alee pietonala ?  Inseamna ca masinile nu vor mai circula, normal, iar unele strazi cu care se intersecteaza se vor „infunda” in aceasta alee. Strazile mai importante o vor traversa ca si inainte, doar ca nu va mai fi semafor ci doar o trecere de pietoni, eventual cu un semafor temporizat ca cel de la Republica (cu buton de cerere).

Aleea pietonala nu se va limita doar la strada Popopului ci se va intinde si pe strazile cu care se prelungeste la capete : Ion Ratiu in nord si Theodor Burada in sud. Aceste 3 strazi formeaza un fel de inel in jurul centrului orasului (in Constanta sunt mai multe inele concentrice de acest fel dar despre ele in alta postare). Deci, in mare, o alee pietonala din Faleza Nord pana la Poarta 4, marcata mai jos :

aleea pietonala poporului 1

Inseamna in total cam 5 kilometri de alee pietonala, cu mici magazine pe ambele parti. Magazine cu lucruri utile, nu doar restaurante si banci ca pe Stefan cel Mare, si nici doar magazine de haine si fast-food-uri ca in prea-iubitele noastre mall-uri. Mici magazine ale micilor intreprinzatori (sau mestesugari, cum era inainte). Si pentru ca este o alee destul de lunga ar putea circula pe aici, cu titlu de exceptie, un mijloc de transport in comun, de genul titicarelor sau trenuletelor care circula prin statiuni. Pentru ca daca ti-ai lasat masina intr-un loc si ai luat-o la pas nu prea iti mai vine sa te intorci tot pe jos cu sacosile pline cativa kilometri inapoi la masina. Te urci in trenulet si ai ajuns. Trenulet electric, bineinteles🙂

Sa o luam pe rand, incepand cu capatul dinspre nord.

aleea pietonala poporului 2

Aleea pleaca de pe plaja, din spatele Universitatii Spiru Haret. Cand se va construi soseaua de coasta atunci va pleca din aceasta sosea. Aleea urca panta pana la Prelungirea Ion Ratiu si merge pe langa aceasta. In primul rand pentru ca este loc pe langa si in al doilea rand ca este o cale de acces importanta pentru cei din Faleza Nord si ar fi greu daca ar fi inchis accesul auto. Traverseaza Str Unirii cu trecere de pietoni si ocupa toata latimea strazii Ion Ratiu. Inseamna ca masinile vor circula pe stradutele paralele. Pana aici aleea nu este chiar comerciala, adica nu sunt magazine. Inca. Apoi traverseaza Bd Mamaia printr-o trecere simpla de pietoni. Sau poate cu semafor temporizat.

aleea pietonala poporului 3

Urmeaza in continuare traseul strazii Ion Ratiu. Traverseaza strazile Chiliei, Maramures si Ion Andreescu cu trecere de pietoni dar celelalte strazi perpendiculare se vor „infunda” in aceasta alee (capetele marcate cu dunga rosie). In aceasta zona, intre Bd Mamaia si Bd Tomis deja sunt multe spatii comerciale, de la service-uri auto pana la clinici. Apoi traverseaza Str Mircea cel Batran prin doua treceri de pietoni, bifurcandu-se spre cele doua trotuare (accesul auto ramane in continuare ca si pana acum). Numai ca trotuarele vor fi marite (de fapt asa cum erau) si se va renunta la parcari. Apoi traverseaza si Bd Tomis tot prin doua treceri de pietoni, dupa care se uneste pe Str Poporului. Prin transformarea strazii Ion Ratiu in alee pietonala accestul auto intre Bd Tomis si Bd Mamaia va fi ingreunat si probabil va fi preluat de Str Fagetului si Nicolae Iorga.

aleea pietonala poporului 4

Dupa traversarea Bd Tomis, aleea continua pe toata latimea strazii Poporului. Strazile care se intersecteaza cu Str Poporului se vor „infunda” (marcate cu dunga rosie), cu exceptia unei treceri intre Str Petru Vulcan si Str Salcamilor/Barbu Delavrancea. Deja in aceasta zona numarul spatiilor comerciale creste semnificativ. Aproape de Trocadero aleea va trece pe trotuarul dinspre Casa de Cultura (pe partea cu BRD-ul) strada fiind lasata libera pentru accesul masinilor spre Centru pe Str Mihai Viteazu si Lahovari. De asemenea si Str Navalnicului va avea deschidere in Str Poporului (acum este infundata). Apoi aleea (pe trotuar) traverseaza Bd Lapusneanu pe la semafor pe trecere de pietoni si continua spre sud pe trotuarul dinspre Coiciu.

aleea pietonala poporului 5Cand ajunge din nou in dreptul strazii Poporului (continuarea celei de mai sus peste Bd Lapusneanu) aleea face dreapta si ocupa toata latimea strazii Poporului. Strazile care se intersecteaza cu Str Poporului se vor „infunda” (marcate cu dunga rosie), cu exceptia strazii Ion Nenitescu. In aceasta zona numarul spatiilor comerciale este aproape maxim, nu prea mai sunt case folosite doar ca locuinta. Apoi traverseaza Str Baba Novac prin trecere de pietoni cu semafor temporizat, necesar neaparat pentru ca probabil in aceasta zona va fi traficul pietonal cel mai intens.

aleea pietonala poporului 6Dupa ce traverseaza Str Baba Novac continua pe toata latimea strazii Poporului pana la cimitir. Din nou, strazile care se intersecteaza cu Str Poporului se vor „infunda” (marcate cu dunga rosie), cu exceptia Str Fulgerului. Traverseaza Str IL Caragiale prin trecere de pietoni cu semafor temporizat, facand parte din zona cu traficul pietonal cel mai intens.

aleea pietonala poporului 7Dupa ce traverseaza Str IL Caragiale aleea pietonala continua pe Str Theodor Burada pe toata latimea. Strazile care se intersecteaza cu Str Poporului se vor „infunda” (marcate cu dunga rosie), mai putin Str Baraganului si Cibinului care vor fi traversate cu trecere de pietoni simpla, avand un trafic auto scazut. Str Cibinului e bine sa nu fie infundata pentru a nu fi necesar sa iesi in Bd Bratianu pentru o simpla trecere dintr-o parte in alta a aleii. Si aceasta zona este una numai cu spatii comerciale. Apoi aleea traverseaza Bd IC Bratianu prin trecere de pietoni cu semafor temporizat.

aleea pietonala poporului 8

Dupa ce traverseaza Bd IC Bratianu vine partea mai complicata. Asa cum propuneam aici, autobuzele care trec pe la Gara nu ar mai trebui sa foloseasca Str Garii (prelungirea bulevardului Ferdinand) pentru a intra/iesi de la Gara ci ar trebui sa foloseasca Str Th Burada pentru a iesi in Bd IC Bratianu si de acolo stanga sau dreapta spre Podul de Butelii sau ICIL. Asta insemna ca strada (partea carosabila) ar trebui largita la 2+2 benzi, de fapt asa cum e ea cand pleaca de la Gara spre Bratianu. Numai ca in 100 metri deja se ingusteaza. Si mai trebuie sa fie loc si pentru aleea pietonala de minim 10m latime. Asta inseamna demolarea unui rand de case, ori pe stanga ori pe dreapta strazii Th Burada, intre IC Bratianu si Autogara/Lukoil. Inclusiv statia Lukoil. Strada largita este marcata cu linia gri, paralela cu aleea pietonala (portocalie). Iarasi o zona numai cu spatii comerciale. Care ar trebui sa „infloreasca” prin amenajarea acestui spatiu pietonal si prin apropierea fata de Gara. Apoi aleea se „strecoara” pe trotuarul de langa ultimul bloc inainte de Gara si urmeaza traseul pe care l-am descris in propunerea de aici, despre amenajarea imprejurimilor Garii.

Tot de aici, din fata Garii, ar pleca un alt traseu pietonal prin Parcul Garii spre Centru. Dar despre asta in alta postare. Este marcat tot cu portocaliu pe imagine. Traseul aleii noastre continua la sud de Gara prin pasajele subterane si traverseaza Bd 1 Mai. Apoi ocoleste blocurile din zona Otelya (alte spatii comerciale) si se indreapta spre Poarta 4 pentru intrarea in Port, tot ca aleea pietonala (descrisa ca propunere aici).

Deci cam aceasta ar fi aleea pietonala : 5 kilometri de alee de promenada si de shopping, cu o gramada de mici magazine (spatii comerciale, in general vorbind), cu copaci multi, cu bancute de odihna, poate si cu cate o terasa din loc in loc. Si sa nu uit : neaparat pista pentru biciclete. Pista normala, reala, de 3m latime, nu doar desene pe asfalt pe Digul de Nord. Plus trenuletul.  Minus cateva semafoare. Magazinele exista si acum insa nu exista locuri de parcare, toti parcheaza ori pe trotuar si blocheaza pietonii ori pe strada si incurca traficul. Si daca totusi te vei grabi sau vei avea ceva greu de cumparat vei putea sa parchezi masina pe o straduta care se infunda in aceasta alee si sa cumperi ce ai de cumparat. Acest trafic pietonal inseamna o dezvoltare a micilor intreprinzatori locali (mestesugari sau negustori) si un spatiu in plus de promenada, fara masini. Si nu da rau nici pentru turistii care ajung in Gara Constanta. Am putea sa avem si turism de shopping daca numarul de spatii comerciale creste si marfa e interesanta si la pret bun (de exemplu cum erau rochiile de mireasa pe Lipscani).

 

Acest articol a fost publicat în Pietonale și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s