Noile trasee RATC – propunere – partea XI

tramvai 4Continuare din partea X – propunerile mele pentru trasee noi ale RATC.

Dupa cele 41 trasee urbane prezentate in partile II-X (23 spre Centru si 18 transversale) urmeaza in aceasta postare un alt tip de trasee, tot urbane, pe care Constanta nu l-a mai avut pana acum : trasee expres.

Ce inseamna traseu expres (sau autobuz expres sau linie expres) ? Inseamna un autobuz care te duce din punctul A in punctul B repede sau foarte repede. Problema este ce fel de puncte trebuie sa fie A si B ca sa existe o linie expres intre ele.

Tinand cont ca orasul nostru nu este chiar asa de mare si ajungi relativ repede dintr-un loc in altul (fata de Bucuresti), exista totusi si situatii (multe) in care trebuie sa ajungi dintr-un capat in altul al orasului. Si repede. Liniile nou introduse de RATC, 2-43 si 5-40, care merg dintr-un capat in altul al orasului fac in jur de 45 minute dus. Si inca pe atat intors. Si au cam 25 opriri in statii pe un sens. Foarte mult. Asta inseamna ca un student care sta in Km 5 sau in Faleza Sud face o ora pana la Campus. Si inca o ora inapoi. Pai in doua ore ajungi pana la Bucuresti. Sau cu avionul pana in Italia.

Deci, pe unde ar trebuie sa treaca aceste linii expres :

  • in primul rand trebuie sa treaca prin punctele extreme ale orasului (gen Faleza Sud, Km 5, Palas, Campus, Pescarie). Pentru ca de acolo faci mult timp pana in alte locuri. Intre punctele din Centru nu faci mult timp asa ca nu e neaparat necesar.
  • in al doilea rand trebuie sa fie zone foarte populate (cartiere de blocuri) sau care atrag multi oameni (Zona Industriala, Gara, Campus, chiar si centre comerciale, sa zicem).
  • in al treilea rand ar trebui sa se intersecteze intre ele cat mai mult si sa aiba statiile de transfer foarte apropiate pentru a putea schimba repede autobuzul si sa iei un alt expres spre destinatie. Liniile expres nu vor fi atat de multe ca liniile normale si nu vei putea merge direct catre atat de mult destinatii ca la liniile normale. Dar totul trebuie sa se petreaca repede, ca asta e ideea expres-ului, sa te misti repede.
  • NU ar trebui sa opreasca decat in statii cu foarte mare trafic.

Distanta intre doua statii normale de autobuz este cam de 400 metri. Distanta intre doua statii de express ar trebui sa fie cam de 1 km, oarecum asemanator cu metroul. Pentru ca pentru a ajunge la o statie de expres (care stii ca te duce repede) o persoana este dispusa sa mearga mai mult pe jos decat pana la o statie de autobuz normal (vezi statiile de metrou). Si trebuie sa opreasca cat mai rar pentru a merge cat mai repede. Vor ramane zone pe care unii le vor considera ca trebuie neaparat sa aiba statie de expres. Dar la o analiza atenta se va vedea ca nu e necesar. Nu stau sa comentez acum la fiecare in parte.

Si spre deosebire de liniile normale, aceste linii expres vor circula doar pe timpul zilei, adica nu non-stop ca liniile normale (cele propuse, nu cele actuale). Pentru ca noaptea (intre 21 si 5) nu cred ca se grabeste nimeni asa de tare.

Deci, sa la luam pe rand (bulinele rosii sunt statiile in care opreste):

Traseul X1 (sau orice alta numerotare, eu am pus x de la Expres)

expres1

Linia Expres 1 (X1) leaga cartierul Faleza Sud de Campus/Mamaia via Gara. Pleaca din Faleza Sud (cu statii la Liceul de Marina, Poarta 6 si Liceul Lucian Blaga) si opreste la intersectie cu Str Bagdazar (pentru zona Billa), in statia actuala de la Far, la Gara, la Casa de Cultura, la Trocadero, la Dacia, in Tomis III (langa City Park Mall), in giratoriu la Ciresica, iese pe varianta, opreste la Campus si apoi intra in Mamaia unde opreste si intoarce in zona Perla, langa noua pasarela (pentru acces pe plaja si in Satul de Vacanta). Un traseu de 10,5 km pe sens cu 12 statii (inclusiv capetele). In medie 950 metri intre statii.

Traseul X2 

expres2

Linia Expres 2 (X2) leaga cartierul Km 5 (de fapt capatul cel mai sudic al orasului, zona Metro 2 – Praktiker – Auchan Sud) de Palazu Mare via Gara. Pleaca din dreptul zonei comerciale Metro 2 – Praktiker – Auchan Sud (cu statie doar pe partea cu hipermarketul, nu si pe partea cu PECO-ul, dar oricum se duce pana la giratoriul spre Cumpana sa intoarca) si opreste la intersectie cu Str Pandurului, la Doraly Mall (pt Km 4-5), in statia actuala de la Far, la Gara, la Casa de Cultura, la Trocadero, la Dacia, face stanga pe Bd Tomis, opreste in Tomis III (pe Soveja, in dreptul fostului sediu al ProCredit Bank, langa Lidl), apoi urca pe Adamclisi cu statie la Brotacei, continua pe Dobrila Eugeniu si iese in Bd Tomis pe la Scapino/Rovere (fara statie), opreste in intersectia cu Aurel Vlaicu (la vaporas), apoi la Carrefour (pe bulevard), la giratoriul de la Tomis Plus si apoi in Palazu Mare pe Str Dumbraveni la intersectia cu Str Victor Climescu, cu cap de linie la sanatoriul TBC. Un traseu de 14 km pe sens cu 15 statii (inclusiv capetele). In medie 1km intre statii.

Traseul X3

expres3

Linia Expres 3 (X3) leaga cartierul Palas (de fapt capatul cel mai vestic al orasului, cap de linie 48) de Campus/Mamaia via Gara-Centru. Pleaca de la actualul cap de linie al 48-ului (zona Oierie Palas) si opreste in mijlocul cartierului Palas, la intersectia cu Bd Aurel Vlaicu (sub podul IPMC), in intersectia de la BIG-Butelii-Cora, la Salvare, la Gara, la Republica, la Miga, la Capitol, la Universitate, la Delfinariu, la intersectia cu Str Unirii in zona Pescarie, in zona Perla (pt acces pe plaja si in Satul de Vacanta) cu cap de linie la Campus. Un traseu de 13.5 km pe sens cu 14 statii (inclusiv capetele). In medie 1km intre statii.

Traseul X4 

expres4

Linia Expres 4 (X4) leaga Zona Industriala de Campus/Mamaia via Tomis III-Delfinariu. Pleaca din Zona Industriala cu statii la Fabrica de bere, in zona silozului Palas (Ameropa), la intersectia CET-OMV, la intersectia de la BIG-Butelii-Cora, in Inel II (Camp), in Inel I (Eden), in Piata Tomis III (in fata fostului sediu ProCredit Bank, corespondenta cu X2), la Delfinariu, la intersectia cu Str Unirii in zona Pescarie, in zona Perla (pt acces pe plaja si in Satul de Vacanta) cu cap de linie la Campus. Un traseu de 11 km pe sens cu 10 statii (inclusiv capetele). In medie 1,1km intre statii.

Traseul X5

expres5

Linia Expres 5 (X5) leaga cartierul Km 5 (de fapt capatul cel mai sudic al orasului, zona Metro 2 – Praktiker – Auchan Sud) de Campus/Mamaia via varianta Aurel Vlaicu. Pleaca din dreptul zonei comerciale Metro 2 – Praktiker – Auchan Sud (cu statie doar pe partea cu hipermarketul, nu si pe partea cu PECO-ul, dar oricum se duce pana la giratoriul spre Cumpana sa intoarca) si opreste la intersectie cu Str Pandurului, la piciorul podului de tramvai pe Aurel Vlaicu (pt Km 4-5 si Anda), la intersectia cu Str Vf cu Dor (pentru Anda si CET), la intersectia cu Str Cumpenei de la CET (pentru CET si Zona Industriala), pe podul IPMC (pentru corespondenta cu X3), la intersectia cu Str Nicolae Filimon (pentru Halta Traian), la Real 2/Baumax, la Maritimo, la intersectia cu Bd Tomis (pentru corespondenta cu X2), la Campus si apoi intra in Mamaia unde opreste si intoarce in zona Perla, langa noua pasarela (pentru acces pe plaja si in Satul de Vacanta). Un traseu de 12 km pe sens cu 12 statii (inclusiv capetele). In medie 1,1 km intre statii.

Cam acestea ar fi traseele expres din Constanta (propuse, normal, nu existente) : 5 trasee (X1-X5) lungi (distantele de mai sus sunt pentru un singur sens, nu dus-intors), dintr-un capat in altul al orasului (ca cele transversale) care sa te duca repede pana la o destinatie la care in mod normal ai face foarte mult timp. Cuvantul de ordine : repede. Asta inseamna statii putine, viteza mai mare, traseu in general pe bulevarde largi dar si statii de corespondenta eficiente, foarte apropiate pentru a putea schimba repede autobuzele (expresurile nu acopera direct tot orasul, in multe cazuri trebuie schimbat autobuzul).

Toate pe aceeasi harta (cu rosu statiile simple, cu albastru statiile de corespondenta) :

expres constanta

In total sunt 28 de statii simple si 16 statii de corespondenta (unde se poate schimba autobuzul). Din aceastea 16 doua au cate 4 expresuri (Campus si Perla Mamaia) si una are 3 expresuri (Gara), restul au cate doua expresuri. Statiile coincid, de cele mai multe ori, cu cele ale autobuzelor normale (non-expres).

Urmeaza partea XII.

Acest articol a fost publicat în Autobuze și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s