Poduri, pasarele, tuneluri si pasaje in Constanta

Multa lume crede ca noi nu prea avem asa ceva in oras. Pentru ca suntem un oras „plat”, adica oarecum la campie, fara dealuri si munti, si fara nici o apa curgatoare prin oras. Cam asa credeam si eu inainte dar daca stai sa le aduni si sa le pui cap la cap ajungi sa vezi ca, de fapt, avem chiar destule : si poduri si tuneluri (=tunele) si pasaje si pasarele. Viaducte inca nu avem🙂

poduri tuneluri simcity

(imaginea e de pe simtropolis.com dintr-un joc, nu e de pe la noi).

Iar principalul „motiv” pentru care avem poduri si pasarele in Constanta este … calea ferata. Din „cauza” ei s-au construit cele mai multe poduri in oras. Iar Portul este locul cu cele mai multe poduri, unele dintre ele chiar foarte lungi.

Sa incepem cu podurile. Avem poduri rutiere si poduri feroviare. Avem si ceea ce se cheama pasarele, un pic mai jos. Poduri care trec peste calea ferata, poduri care trec peste strazi si poduri care trec peste ape. Lungimea podului este masurata intre rosturile de dilatatie de la capete. Hai sa le luam pe rand (intr-o ordine oarecare) :

  • poduri rutiere (adica strada trece pe deasupra altui obstacol, fie el un rau, o cale ferata sau o alta strada). Si ele se impart in mai multe categorii, in functie de obstacolul traversat :
    • peste cai ferate :
      • podul de tramvai de la Billa – este podul pe care circula inainte tramvaiul 101, o legatura intre Bd Aurel Vlaicu si Sos Mangaliei. Are o lungime de 60 metri.
      • podul Mangaliei – este podul de pe Sos Mangaliei care traverseaza calea ferata in zona Km 4 – Km 4-5 – Doraly. Are o lungime de 145 metri.
      • podul IPMC – este podul de pe Bd Aurel Vlaicu care traverseaza calea ferata si Bd IC Bratianu in zona Bratianu-Palas. Are o lungime de 475 metri.
      • podul de la Butelii – este podul de pe Str Cumpenei care traverseaza calea ferata in zona BIG-Butelii-Cora Bratianu spre CET. Are o lungime de 310 metri.
      • podul de la Poarta 3, de acces in Port. Are o lungime de 230 metri.
      • podul de la Poarta 4, din Port, peste calea ferata din tunelul lui Saligny. Are o lungime de 50 metri.
      • podul de la Poarta 5, din Port, spre nord. Are o lungime de 250 metri.
      • podul de la Poarta 5, din Port, spre sud. Are o lungime de 365 metri.
      • podul dintre Poarta 5 si Poarta 6, din Port. Are o lungime de 1020 metri.
      • podul de la Poarta 6, de acces in Port. Are o lungime de 90 metri.
      • podul de la Poarta 6, spre nord. Are o lungime de 125 metri (din doua bucati).
      • podul de la Poarta 10, de acces in Port. Are o lungime de 310 metri.
      • podul de la Poarta 10, din Port, spre est. Are o lungime de 430 metri.
    • peste alte strazi – nu avem (decat aditional cu traversarea caii ferate)
    • peste ape. In oras avem doar doua podete, sa le zicem, sub 10 metri lungime, pe care marea majoritate nici nu le vad cand le traverseaza. Le trec aici doar ca sa se stie ca exista, nu sunt chiar poduri in adevaratul sens al cuvantului :
      • podul de la intrare in Mamaia din zona Hotel Oxford peste canalul de legatura dintre Lacul Siutghiol si Lacul Tabacarie. Are cam 8 metri lungime.
      • podul de la intrare in Mamaia din zona Pavilionului Expozitional peste canalul de legatura dintre Lacul Tabacarie si Marea Neagra. Are cam 6 metri lungime.
  • poduri feroviare
    • peste alte cai ferate
      • podul din bucla Palas de langa autostrada A4. Are o lungime de 19 metri.
      • podul de la Poarta 7, peste calea ferata care intra in Port. Are o  lungime de 70 metri (doua poduri paralele).
    • peste strazi
      • podul Bratianu peste Bd IC Bratianu, calea ferata care merge spre Halta Traian. Are o lungime de 33 metri.
    • peste ape – nu avem

Apoi pasarelele. Pasarelele sunt de fapt poduri pietonale, un pod mai ingust si mai usor si inseamna o supratraversare a unei strazi sau cai ferate, fiind facute in general din metal. Sunt cel mai des intalnite in gari, fiind folosite de catre oameni pentru a traversa caile ferate.

  • pasarele (pietonale)
    • peste cai ferate
      • pasarela 1 de la Gara Palas spre cartierul Palas. Are o lungime de 100 metri.
      • pasarela 2 de la Gara Palas spre Zona Industriala. Are o lungime de 40 metri si este situata la 400 metri est de pasarela 1.
      • pasarela de la Doraly dintre Faleza Sud si Km 4-5. Are o lungime de 40 metri.
      • pasarela de la Poarta 2, de acces in Port. Are o lungime de 100 metri.
      • pasarela de la Poarta 4, de acces in Port. Are o lungime de 195 metri.
      • pasarela de la Poarta 10, inainte de accesul la terminalul Ro-Ro. Are o lungime de 30 metri.
      • un fel de „pasarela” poate fi si traversarea din Parcul Tabacarie zona Cetate-Tara Piticilor peste calea ferata a fostului trenulet din parc. Are doar vreo 2 metri.
    • peste strazi
      • pasarela Val Retro din zona Hotel Rex din Mamaia. Are ~18m.
      • pasarela Navod cu Pescarusi din zona Cazino din Mamaia. Are ~18m.
      • pasarela Yaht din zona Perla-Satul de Vacanta din Mamaia. Are ~18m.
      • mai exista inainte o pasarela care facea legatura intre Piata Ovidiu si Portul Tomis. Avea o lungime de 30 metri si a fost demolata.
    • peste ape
      • pasarela de la Cazino din Mamaia. Are o lungime de 65 metri si este lasata in paragina. Ar putea fi catalogata si ca debarcader nefiind propriu-zis o traversare.
      • pasarela de la Hotel Victoria din Mamaia. Are o lungime de 420m. La fel, ar putea fi catalogata si ca debarcader nefiind propriu-zis o traversare.
      • pasarela din Parcul Tabacarie din dreptul amfiteatrului (zona Tara Piticilor). Are o lungime de 50 metri.
      • mai sunt si alte pasarele mai mici in Parcul Tabacarie, sub 10 metri, vreo 9 in total (din care doua pentru fostul trenulet din parc) plus inca 3 in cadrul CMSN (Delfinariu).

Apoi tunelurile. Prin tunel intelegand o lungime mult mai mare a caii subterane decat latimea sa. Deocamdata avem unul singur in Constanta, construit acum 100 de ani si aflat intr-o stare avansata de degradare :

  • tuneluri feroviare
    • tunelul Anghel Saligny. Are o lungime de 490 metri si se afla intr-o stare avansata de degradare.
    • tot aici poate fi trecut si tunelul fostului trenulet din Parcul Tabacarie, tunel aflat in zona Cetate-Tara Piticilor cu o lungime de 160 metri. Acum este inchis.
  • tuneluri rutiere
    • nu avem

Si la sfarsit pasajele. Prin pasaj intelegand un tunel mai scurt, o traversare scurta, de obicei subterana, a unei alte cai de comunicatie, fie ea strada sau cale ferata. Nu e luat in calcul aici sensul de straduta ingusta, pietonala care leaga doua strazi mai mari si de obicei e acoperita si are spatii comerciale.

  • pasaje pietonale
    • pasajul de la Tomis Mall pe sub Str Mihai Viteazu. Are o lungime de 20 metri.
    • pasajul de la Gara spre Poarta 4. Este compus dintr-o alee cu doua sectiuni descoperite si trei sectiuni subterane de 13, 35 si, respectiv, 42 metri.
    • pasajul din interiorul Garii, de acces catre liniile 2/3 si 4/5. Are o lungime de ~50 metri.
    • pasajul de la Abator pe sub Sos Mangaliei. Are o lungime de 23 metri.
  • pasaje rutiere
    • pasajul de acces catre Carrefour – Tom Mall pe sub E60/DN2A. Are o lungime de 24 metri (cat latimea DN2A).
    • pasajul de la sud de Gara, de acces din Sos Mangaliei la spatiile industriale din spatele Garii. Are o lungime de 28 metri.

Mai sunt cateva poduri in apropierea Constantei dar acestea nu apartin de oras. Ma refer la Podul de la Agigea (rutier si in apropiere cel feroviar) si la cele construite pentru autostrada A4 : podul peste DN3, podurile peste calea ferata M800 spre Bucuresti, podurile de la intersectia cu A2, podul spre Cumpana, podurile peste DN 39, podul peste calea ferata M800 spre Mangalia, noul pod peste Canal si peste Lacul Agigea. De aceea nu le-am catalogat mai sus.

Dintre toate cele de mai sus, dupa ’89 a fost construit un singur pasaj rutier (cel de la Carrefour, facut de catre Carrefour) si pasarelele din Mamaia. In rest nici un pod, nici un tunel, nimic construit in oras in 25 de ani.

Ca o concluzie, in oras (inclusiv in Port) avem  13 poduri rutiere (toate peste calea ferata), 3 poduri feroviare, 12 pasarele, un singur tunel (in ruina) si 6 pasaje. Cea mai lunga traversare este un pod, podul din Port dintre Poarta 5 si Poarta 6 in lungime de 1020 metri, urmat la mare distanta de tunelul lui Anghel Saligny, de 490 metri. Pe locul 3 este podul IPMC, cu 475 metri.

 

Acest articol a fost publicat în Locuri și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s