Propunere acces Gara-Poarta 4

Inainte de ’90 s-a construit in zona Garii un pasaj (partial subteran) care sa lege Gara de Poarta 4. Era nevoie de acest pasaj pentru ca foarte multa lume ajungea la Gara (cu trenul sau cu autobuzul) si mergea la munca in Port. Pe vremea cand in Port munceau foarte multi oameni. Pe vremea cand un astfel de pasaj se facea in cateva zile. Da, acest pasaj a fost construit in doar cateva zile pentru ca trebuia sa vina in vizita to’arsu’ Ceausescu. Pasajul a mai fost semi-reabilitat acum cativa ani. „Reabilitat” in sensul de cum s-a reabilitat si pasajul de la Tomis Mall, adica o mana de vopsea si cateva gresii schimbate. In rest pasajul se degradeaza pe zi ce trece si e din ce in ce mai putin folosit si din ce in ce mai nesigur. Ma refer la boschetari si ciorditori, nu la siguranta lui de a nu se prabusi. In afara de acest pasaj mai sunt inca doua in Constanta : cel de la Tomis Mall si cel de la Abator, amandoua intr-o stare infecta.

Poate ati vazut in ultimele x postari ale mele ca eu consider Gara un punct care ar trebui sa fie foarte important in oras. Adica pe aici sa treaca autobuze din fiecare cartier si tot aici sa ajunga trenuri din toate partile judetului (partile care au cale ferata, normal). Plus ca zona ICIL, foarte apropiata, o consider centrul rutier al Constantei, locul unde se intersecteaza marile artere ale orasului. Si daca tot ar ajunge aici foarte multa lume coroborat cu cresterea Portului (inceata dar vizibila) reiese firesc ca ar trebui facuta o legatura facila intre Gara si Port. Ceea ce in mare parte facea deja pasajul mai sus amintit.

Modificarea pe care as aduce-o eu ar fi prelungirea lui si introducerea unui mijloc de transport prin acest pasaj. Sa incep cu mijlocul de transport. Acesta ar trebui sa fie ceva de genul unui „titicar”, ca trenuletul care merge prin parcul Tabacarie sau ca cel care plimba copii prin Maritimo. Doar ca trebuie sa fie adaptat pentru oameni seriosi care merg la munca, rapid, nu pentru copii care sa admire peisajul. Si ar trebui sa fie electric, normal. Ca sa nu dureze incarcatul se poate apela la solutia schimbatului bateriei. Adica la cap de linie se da bateria terminata jos si se pune una incarcata, cea terminata fiind pusa la incarcat. Treaba de mai putin de un minut. Iar transportul ar trebui sa fie gratuit pentru angajatii din Port, pe baza unui card de acces emis (gratuit) de catre angajatorii lor. Acest tip de transport nu trebuie sa fie profitabil, el este un serviciu adus comunitatii, din bugetul orasului, buget pe care tot comunitatea il alimenteaza.

Si acum despre traseu. In postul cu propunerea mea pentru reamenajarea zonei Garii am pus o poza cu „viziunea” mea asupra zonei Garii, in care era si un marcaj cu roz punctat. Acel roz punctat (fuchsia🙂  ) era parte din acest traseu. Iata poza din nou :

zona Gara

 

El se suprapune, normal, peste actualul pasaj pe care il foloseste in mare parte. Numai ca la capatul dinspre nord, dinspre Gara, apar unele modificari. Adica incepand de la ultimul tunel, cel de sub strada pe care opreau inainte tramvaiele 100, 101 si 104 la cap de linie, traseul este deviat spre stanga, spre Gara, ca traseu descoperit, pentru a ocoli propusele bretele in care ar opri autobuzele. Cam prin locul pe unde sunt acum tarabele cu flori si standurile cu placinte. (Ati vazut ce frumos le-am zis ? Standuri, tarabe. De fapt este o mare tiganie si mizerie cum numai intr-un ghetou ai gasi. Sau intr-o suburbie a Mamaiei). Apoi in dreptul aleii care duce direct pe peronul Garii (prin stanga Garii) pasajul se bifurca. O parte trece printr-un tunel pe sub strada de acces catre propusele „autogari” pentru vest si sud (pe sub linia gri, printre dreptunghiurile galben si albastru) pentru a urca usor pana la nivelul peronului. Astfel cei care ajung in Gara cu trenul (trenuri de naveta, locale) ar avea acces direct la pasaj fara a mai trece prin toata aglomeratia din Gara. O alta parte din pasaj ar merge spre nord, cam pe sub locul unde stau acum taxiurile insiruite, paralel cu statia lui 101 (C si M). Pe aici pasajul va fi descoperit pana aproape de fata Garii unde ar fi un alt mic tunel pe sub aceeasi strada de mai sus, cea care face legatura intre cele doua sensuri giratorii mari. Tunelul ar fi cam pe unde e acum trecerea de pietoni, cea de la iesirea din cladirea Garii, spre vaporas. Dupa acest tunel, pasajul ar urca pana la nivelul solului terminandu-se in spatiul verde din fata Garii (propus, nu actual, unde ati vazut voi spatii verzi in Constanta ?). Pe aici ar cobori toti cei care ajung la Gara cu autobuzul.

De aici, din acest capat ar pleca acel „titicar” sau trenulet electric, care ar merge pe traseul acestui pasaj pana dincolo de Bd 1 Mai, in zona Otelya (pe vremuri un supermarket). Bineinteles ca acolo unde mai sunt diferente de nivel trebuie facuta o panta lina. Cand iese din tunelul de sub bulevard „titicarul” ar trebui sa mearga pe traseul pietonal pana la Poarta 4 in Port, mai precis :

pasaj Gara Poarta 4 Port

 

Adica prin parcarea de langa turnuri, traverseaza strada, intra pe serpentina de acces spre Poarta 4, traverseaza podul/pasarela si ajunge in Port. „Titicarul” ar trebui sa aiba cabine de condus in ambele capete pentru a nu fi nevoie sa se intoarca in bucla.

Ar fi un traseu de ~1 km pe care un om normal l-ar parcurge pe jos in 12-15 minute iar titicarul l-ar parcurge in 3-4 minute. Plus ca aproape 6 luni pe ani cand ploua, ninge si te sufla vantul e o adevarata placere o plimbare pe jos in aer liber cate un kilometru dimineata si unul seara in fiecare zi. Plus distanta de mers prin Port. Distanta care ar fi acoperita destul de bine de autobuzele propuse in aceasta postare.

Iar titicarele astea ar fi bine sa fie destul de dese ca sa nu se plictiseasca omul asteptand si sa mearga mai repede pe jos, ca dimineata nu prea are nimeni timp de pierdut.

Deci, daca, vreodata, Gara va ajunge un nod important asa cum ar trebui si Portul ar ajunge macar la nivelul de dinainte de ’90 atunci acest pasaj si acest mijloc de transport ar fi util sa fie facute. Pana atunci macar sa reabilitam noi ceea ce avem. Vorba unui fiu al lui Ceausescu (Valentin, parca) : „Voi n-o sa fiti in stare nici sa vopsiti ce a construit tata.”

Acest articol a fost publicat în Transport public și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s