Noile trasee RATC – propunere – partea I

autobuz 1Ziceam acum cateva zile ca unul dintre evenimentele notabile petrecute in Constanta in ultimele luni este comasarea unor linii RATC, rezultand niste trasee mai lungi. Adica doua trasee din sud (2 si 5) s-au unit cu doua trasee din nord (43 si 40), rezultand doua trasee lungi (2-43 si 5-40). „Lungi” e un fel de a spune, ca de fapt asa sunt traseele normale prin alte parti (Bucuresti, de exemplu, ca e mai la indemana). Doar ca alesilor nostri le-a luat niste zeci de ani ca faca si ei ceva „normal”. Adica trebuie doar sa copieze ce e bun de la altii, nu le cer sa inventeze ceva. (Imaginea e doar de decor, nu e de la noi).

Si daca pentru cei din nord nu a fost modificat decat un pic numarul autobuzului, pentru cei din sud schimbarile sunt mai importante (chiar daca nu si evidente). Da, nu mai schimbi doua autobuze, poti sa ajungi pana in Tomis Nord/Faleza Nord direct (ca in Centru ajungeau si pana acum). Numai ca pana acum ajungeau si pana la Poarta 2 sau Poarta 1 (2-ul). Acum nu. Este multa lume care mergea cu 2-ul pana la Poarta 1 si intra in Port sau mergea pe faleza Cazinoului sau in Portul Tomis sau in Peninsula. Acum trebuie sa opreasca la statia Fantasio, sa traverseze pe jos parcul (500  de metri, 5 minute, frumos cateva luni pe an, teroare cand ploua si bate vantul sau cand e noapte) si apoi sa astepte un alt autobuz la Poarta 2 (44 sau 51) cu care sa coboare pana la Poarta 1 (gratuit, ce-i drept).

Adica se investeste o gramada in refacerea Peninsulei, in refacerea falezei Cazinoului, in Portul Tomis cu toate terasele alea dragute dar nu numai ca nu facem un mod de transport mai bun, ca sa ajunga cat mai multa lume, dar mai si taiem din ce era.

Vorba lunga – saracia omului, asa ca mai bine trec mai repede la subiect. Ca sa facem un sistem de transport public nu trebuie sa plecam prin tari bananiere ca sa ne inspiram (si nu ma refeream la Brazilia sau Madagascar) ci putem pur si simplu sa observam ce vor (sau ce aleg) constantenii. Pai foarte multa lume foloseste maxi-taxi. Cu toate ca sunt arhipline, merg ca melcul si sunt rupte si zdrangane din toate incheieturile lumea le foloseste. De ce ?  Pentru ca te duc dintr-un capat in altul al orasului fara sa schimbi trei autobuze. Si sunt si mai ieftine ca RATC-ul. Deci trasee lungi si bilete ieftine. Mai departe. Sunt multi care folosesc masina proprie sau taxi-ul. De ce? Pentru ca te duce din punctul A in punctul B repede. Si fara trei tigani in jurul tau. Deci trasee rapide si fara paraziti in autobuze. Si te mai duce din fata casei pana in fata cui vrei tu. Deci densitate mare de trasee.  Si cand se foloseste cel mai des taxiul ? Noaptea. Deci trasee de noapte.

Iar din punctul meu de vedere din orice cartier al Constantei ar trebui sa poti sa ajungi direct, fara sa schimbi autobuzul, pana :

  1. in partea cealalta a orasului. Adica sa traversezi orasul cu un singur autobuz. Nu va fi posibil pentru fiecare directie in parte dar macar una-doua variante.
  2. la Gara. Pentru ca aici ai toate legaturile cu restul tarii si restul judetului (adica trenuri, care poate vor fi vreodata mai multe si mai bune, si autobuze catre celelalte localitati, pentru ca in cazul nostru la gara e si autogara). Pentru ca aici ar trebui sa poata sa ajunga si cei din localitatile limitrofe si de aici ar trebui sa poata sa ajunga direct in orice parte a orasului. Iar traseele lungi, mai ales cele nord-sud ar trebui sa treaca pe aici, pe la Gara. Strazile din jurul Garii ar trebui reamenajate ca putin mai jos.
  3. in Centru. Care poate va fi odata si-odata Centru in adevaratul sens al cuvantului. Centru, in cazul de fata, inseamna pana la bariera de la Plaja Modern, adica cu cap de linie in parcarea de dupa Portul Tomis, chiar inainte sa inceapa plaja. Deci ar trebui sa coboare toate autobuzele de la Poarta 2 la Poarta 1 (care sa nu mai fie cap de linie), sa continue pe Bd Elisabeta (transformat in strada cu dublu sens) cu statie la Farul Genovez (pentru a ajunge repede pe faleza, la Cazino si la Acvariu), sa coboare spre On Plonge unde ar fi o alta statie, sa continue pe strada spre plaja cu o alta statie in dreptul scarilor ce coboara de la Piata Ovidiu (la terase) si sa se opreasca in parcarea de la intrarea pe plaja Modern (pentru a ajunge pe plaja direct, fara sa cobori si sa urci sutele de trepte de la Soleta)

Si ar trebui sa fie troleibuze, nu autobuze, dar asta e o alta discutie.

Pentru zona Gara, ca punct de tranzit si nu ca punct terminus (cap de linie), traseele ar trebui deviate sa mearga toate pe Str Th Burada, de la Bratianu pana la 1 Mai/Mangaliei. Inseamna si o largire a strazii Th Burada in partea de nord dar despre asta altadata. Adica ar arata cam asa :

ratc propunere 1

Deci toate autobuzele dinspre nord si vest ar intra de pe Bratianu pe Th Burada, ar trece pe langa Gara/Autogara si si-ar continua traseul spre sud si sud-vest.

Iar pentru zona Centru/Peninsula toate autobuzele care ajung aici ar trebui sa aiba urmatorul traseu :

ratc propunere 2

Adica 1.5km in plus si 4 statii, descrise mai sus. Cu cap de linie in parcarea de langa bariera de la plaja Modern, unde este o gramada de loc.

Si ar fi in principal trei feluri de autobuze :

  1. cele care ajung in Centru (adica jos pe plaja) venind din toate colturile orasului. Dar chiar toate colturile. Pentru cei din sud inseamna ca trec obligatoriu si pe la Gara.
  2. cele care pornesc dintr-un capat al orasului si se termina in celalalt capat, majoritatea trecand pe la Gara. Pentru cei din nord, acestea difera de cele care ajung in Centru.
  3. cele suburbane, adica autobuze RATC care pleaca de la Gara si ajung in fiecare localitate din ZMC, incluzand aici Mamaia Nord, Corbu, Navodari, Ovidiu, Lumina, Kogalniceanu, Poiana, Valu, Murfatlar, Poarta Alba, Cumpana, Lazu, Agigea, Techirghiol, Eforie Nord, Eforie Sud si Tuzla.

Iar ca puncte atinse ar trebui sa fie neaparat toate scolile, liceele si universitatile din oras. Pentru gradinite nu e necesar, pentru ca, teoretic, copii ar trebui dusi la gradinita din cartier. In plus autobuzele ar trebui sa deserveasca foarte bine spitalele, mai ales pe cel judetean. Plus muzeele si teatrele. Prefer sa platesc biletul unui pensionar care se duce la teatru decat sa platesc biletul unui pensionar care se duce prin 3 hipermarketuri si doua piete sa vada unde sunt rosiile mai ieftine, daca tot ii platesc biletul . Nu trebuie sa deserveasca in mod special hipermarketurile (ca acum) dar pot sa fie linii special pentru cate o fabrica mai mare (dar nu avem noi asa ceva in Constanta si nici nu o sa avem in curand). Si n-ar fi rau sa deserveasca bine si parcurile, ca au ajuns asa o raritate ca trebuie sa iei autobuzul pana la ele, ca nu mai gasesti unul prin cartier. Sa nu se inteleaga gresit : trebuie autobuze si pana hipermarketuri ca acolo lucreaza o gramada de oameni dar nu autobuze speciale pentru clienti platite din bani publici.

Daca un autobuz are cap de linie intr-un cartier, ar fi bine ca ultima parte a traseului sa fie circulara, ca sa acopere mai bine tot cartierul. De exemplu cum e autobuzul 2 in cartierul Faleza Sud :  se duce pe Str Brizei si se intoarce pe langa calea ferata. Iar cercul (ovalul, elipsa sau ce-o fi) trebuie sa fie atat de mare cat sa acopere bine zona respectiva (cartierul sau parte din cartier) dar si atat de mic cat sa nu fie anevoios de folosit, adica sa nu trebuiasca sa te plimbi 10 statii roata prin cartier pana la destinatie sau 10 statii de cand te-ai urcat pana cand, in sfarsit, iesi din cartier spre unde vrei tu sa ajungi. Adica de exemplu autobuzul 5, care spre cap de linie in Km 5 are tot asa „un cerc” : cei care stau pe Hatman Arbore trebuie sa astepte sa ajunga la cap de linie si apoi sa se intoarca cateva statii (minim 5) pana cand ajung acasa, asta daca ii lasa soferul sa ramana in autobuz la cap de linie si ii lasa controlorul cu acelasi bilet. Deci in orice caz nu ar trebui sa fie un cap de linie cu dispecerat (adica unde autobuzul opreste mai mult timp pana ii vine randul) intr-un cerc de acest gen printr-un cartier. Dispeceratul ar trebui sa fie in capatul celalalt, unde sa nu aiba „cerc”.

Urmeaza in partea II detalieri pentru acestea,

Acest articol a fost publicat în Autobuze și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s