Constanta si croazierele

Pe site-ul oficial al Portului Constanta a fost afisata o lista cu croazierele asteptate in 2014. Un total de 76 de nave ar trebui sa ajunga anul acesta la noi in port, din care 62 sunt maritime. In crestere fata de cele 69 de nave din 2013 (cel putin oficial, ca mie mi-au iesit mai putine) si fata de cele 52 din 2012.

Toate ziarele lauda cresterea numarului de nave si oportunitatile extraordinare pe care le vom avea din cauza razboiului din Crimeea  si problemelor din Odessa. Ca toate navele vor alege Constanta in loc de Odessa si Sevastopol sau Yalta. Dar s-ar putea sa fie de fapt cam pe dos. Adica din cauza ca nu mai pot ajunge si in aceste porturi vor ramane ca escale doar Constanta si Varna (Burgas mai putin). Si s-ar putea sa nu prea mai merite sa faci o croaziera in Marea Neagra. Nici pentru operatori nici pentru turisti.

O mica „analiza” a croazierelor din regiunea noastra. Incep cu cele maritime. O nava de croaziera care ajunge in Marea Neagra, adica trece de Istanbul, stie de la inceput ca nu are la fel de multe porturi de escala ca in Mediterana (nici ca numar nici ca densitate). Si majoritatea celor care trec de Bosfor „fac” doar jumatatea vestica a Marii Negre. Adica Burgas, Varna, Constanta, Odessa, Sevastopol si Yalta. Foarte putine se duc in partea estica a marii, adica spre Rusia si Georgia. Dintr-un articol de pe CruiseCritic.com aflam ce-l intereseaza pe un turist de pe o nava de croaziera care are doar cateva ore la dispozitie sa viziteze top-of-the-top atractii din oras. Ce zice despre Constanta ?

Constanta, Romania. Most first-time visitors take a day tour to Bucharest, the capital, to see the largest palace in the world, built by former president Ceausesceu. The other big sights are the Greek, Roman and Byzantine remains at Histria, about an hour’s drive away. There’s not much in Constanta itself; beaches are wide and sandy, but they’re strewn with litter. „

Adica cele mai importante atractii turistice din Constanta sunt … Bucuresti si Histria. Adica nu prea e nimic in orasul Constanta in afara de niste plaje largi si nisipoase (la ei sunt multe plaje cu pietris in loc de nisip) dar sunt presarate cu gunoaie. O imagine „extraordinara” pentru orasul nostru.

Si as putea sa adaug la obiective turistice : Muntii de Fier (gramezile dezolante de fier vechi dintre terminalul de pasageri si Poarta 1), ruinele perioadei romane anilor 2000 (jalnica Peninsula) si o fosta strada comerciala din perioada medievala anilor ’90 (Tomis Mall si strada Stefan cel Mare).

Azi ar fi trebuit sa ajunga in port Pacific Princess, o nava de croaziera maritima. Dar a preferat sa se plimbe prin Bermude. Sa fie din cauza Crimeei ? Sper sa nu fie doar prima dintr-un sir mai lung de nave care isi schimba destinatia.

Deci pe partea de croaziere maritime ne-am lamurit. Hai si pe partea de croaziere fluviale.

Nu vreau sa ma intristez facand comparatii cu Budapesta sau Bratislava unde navele de croaziera fluviale sunt mai dese decat trenurile de calatori in Constanta. Compar doar cu ce intra in Romania.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFoto : Wikipedia. In Bratislava.

Dupa ce trec de maiestuosul defileu al Dunarii si de Portile de Fier nu prea mai vezi nimic interesant pe malurile Dunarii. Pentru ca nu sunt deloc amenajate. Majoritatea navelor care totusi intra in Romania se opresc in dreptul Bucurestiului (de obicei la Giurgiu) pentru o scurta escapada la Snagov sau pe Valea Prahovei pentru a ajunge apoi imediat pe Otopeni.

Dar sunt unele care totusi trec mai departe de Bucuresti. Si au de ales la Cernavoda : ori fac dreapta pe Canal si trec prin doua ecluze pentru a ajunge in Constanta unde „there’s not much in Constanta itself” asa ca pleaca cu autocarul spre Otopeni ca noi nu mai avem aeroport (eventual cu o oprire la Crama Murfatlar). Ori o iau tot inainte pe Dunare, ajung pe la Tulcea si viziteaza superba Delta.

Drept urmare in Constanta ar trebui sa ajunga in 2014 un numar „impresionant” de nave de croaziera fluviale : 13 (da, treisprezece, nu e greseala de tipar). Cam „tot p-acolo” e si Tulcea : 235. Un pic cam mare diferenta, nu ?

Da, o nava maritima are mult mai multi pasageri decat una fluviala, poate si de 20 de ori mai multi. Dar totusi nu cred ca poti compara. Ma intreb ce s-ar intampla daca Sulina ar fi fost un port capabil sa adaposteasca si nave maritime mari, cum sunt cele de croaziera ? Pentru ce ar mai fi venit vreuna la Constanta ? Ce sa vada ? „There’s not much in Constanta itself”. Sa nu ne mai imbatam cu apa rece ca avem ‘jdemii de mall-uri si ca asfaltam fiecare petec de pamant (mai putin strazile din cartiere intregi) si ca orasul nostru e primul dupa Bucuresti in nu stiu ce statistici. Ca daca nu punem niciunul mana sa facem ceva pentru oras atunci o sa  ajunga ca acum doua sute de ani : cateva bordeie rasfirate pe langa un port nefolosit.

Acest articol a fost publicat în Transport naval și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s