Trenul cu aburi „Anghel Saligny”

Este o propunere de tren turistic cu care ai putea vizita unele atractii din Constanta. De ce „Anghel Saligny” ? Pentru ca este o personalitate, un inginer care a contribuit foarte mult la dezvoltarea Constantei. Si pentru ca acest tren ar vizita mai multe dintre realizarile lui (din Constanta). De ce tren ? Pentru ca e un mijloc de transport oarecum „special”, care te imbie la vizitat, la tururi turistice. Si pentru ca poate ajunge la toate obiectivele turistice care au legatura cu Anghel Saligny. De ce cu aburi ? Pentru ca tine de epoca lui. Si pentru ca e mult mai interesant. Ceva de genul :

tren aburi Anghel Saligny 1

Deci, fiind un tren turistic, este destinat in primul rand turistilor. Si trebuie „pus” fix in fata lor. Turistii pot veni cu masina, cu trenul, cu avionul sau cu vaporul. Cu masina se pot opri oriunde deci este greu sa-l „pui” peste tot. Cu avionul se opresc la Kogalniceanu, care este un pic cam departe. Cu trenul se opresc la gara. La gara este un loc excelent de a-l expune. „Expune” in sensul de a fi cap de linie acolo. Iar daca vin cu vaporul… rezolvam un pic mai tarziu.

Deci trenul (sa-i zicem TAAS, de la Trenul cu Aburi Anghel Saligny) trebuie sa plece de la gara. Iar aici trebuie sa plece dintr-un loc cu vizibilitate maxima, atat pentru calatorii cu trenul cat si pentru cei care trec pe langa gara. Gara arata cam asa (pe Google Maps, nordul e in stanga) :

tren aburi Anghel Saligny 2

Iar cel mai bun loc de stationare al trenului ar fi construirea unei linii noi aici (cu rosu) :tren aburi Anghel Saligny 3

Investitia e minima iar vizibilitatea e maxima : este vazut de catre toti cei care coboara din tren (majoritatea trenurilor opresc pe linia 1) si cam de toti cei care circula pe langa gara, incluzand marea majoritate a autobuzelor (2, 5, 5R, 13B, 40, 40C, 43, 43C, 43M, 100, 100C, 101C, 101M), maxi-taxi-urilor (301, 302, 303, 23) si microbuzelor catre sudul litoralului.

Aici ar trebui o garnitura care sa stationeze tot timpul (la capat, spre gara) formata din doua locomotive la capete (pentru a nu trebui sa intoarca prin bucla) si probabil 2 vagoane, depinde de fluxul de doritori.  Aceasta garnitura, prin faptul ca sta tot timpul, atrage privirile si interesul. Si functioneaza ca garnitura de rezerva. In continuarea ei ar trebui sa stationeze garnitura care va circula efectiv, cu aceeasi alcatuire. Trenurile pot fi luate, cumparate, imprumutate, inchiriate de la zecile de depouri unde stau si ruginesc astfel de antichitati : Sibiu, Fetesti, Bucuresti, etc, etc.

Iar directia de plecare e previzibila : spre port. Pe unde ? Previzibil : prin tunelul Anghel Saligny, pe unde pe altundeva ?

Prima parte a traseului ar arata cam asa :

tren aburi Anghel Saligny 4

De pe linia nou construita TAAS s-ar indrepta spre sud, spre Mangalia si aproape imediat ar face dreapta (pe o linie nou construita) pentru a intra in tunelul lui Anghel Saligny, care are iesire in port. Ca sa fie si mai interesant traseul aici poate fi reconstituita cea mai cunoscuta opera a lui Saligny, si anume podul de la Cernavoda (de fapt e un sistem de doua poduri, unul la Cernavoda si unul la Fetesti).

pod cernavoda

Acest pod de cale ferata a fost prima legatura a Dobrogei cu restul Romaniei (pe atunci nu prea erau sosele, era in 1895). Bineinteles ca nu poate fi construit la scara naturala (are cam 4km), se poate construi o replica la scara mai mica. Se umple valea prin care cobora calea ferata spre tunel cu apa (marcata cu albastru), se face un baraj (cu maro) si se construieste podul (cu negru). Sau invers. Curba trebuie sa aiba o raza de cel putin 100m, cam cat e minimul pentru trenurile de azi. Dupa pod linia va cobori in curba (se sapa o vale) si intra in valea prin care trecea calea ferata de acces in port de pe vremea lui Saligny (acum sina nu mai exista).

Acum se intra in al doilea obiectiv al traseului : tunelul lui Anghel Saligny. A fost construit in 1896 si a fost folosit aproape 100 de ani. Acum tunelul este intr-o stare deplorabila, e partial inundat si accesul interzis.

tunel anghel saligny

Nimeni nu vrea sa-l refaca. Are cam 500m. Deci ar trebui refacut, normal. Dupa traversarea tunelului se ajunge in port, in dreptul Portii 4. Pentru cei care nu-l stiu, am marcat mai jos cu rosu traseul tunelului.

tren aburi Anghel Saligny 5

Iar dupa ce se iese din tunel urmeaza un traseu care duce spre silozurile lui Anghel Saligny:tren aburi Anghel Saligny 6

Linia trebuie refacuta, o parte din sina nu mai exista, trebuie schimbate unele macazuri, folosita o linie industriala care nu stiu daca mai e in uz, iar la capat demolate vreo doua cladiri vechi si degradate.

Si ajungem la silozurile lui Anghel Saligny. construite intre 1904 si 1924.

Silozurile_Anghel_Saligny

tren aburi Anghel Saligny 7

Linia ar trece prin fata celor 3 silozuri (aici ar putea aparea niste probleme referitoare la trafic), pe langa uzina electrica si Bursa Veche si apoi ar face o curba la dreapta pe langa Bursa Noua. Ar trebui demolat un colt dintr-o hala veche.

tren aburi Anghel Saligny 8

Apoi linia ar urma traseul unei cai ferate existente, mai „prin spate” pentru a se inscrie sa ajunga in fata fostei Gari Maritime de langa Poarta 1. Este locul unde acostau inainte vasele de pasageri.

gara maritima veche

In fata acestei gari sunt acum niste macarale care ar putea ingreuna un pic accesul TAAS. Dar solutii se gasesc. Apoi linia ar trece peste un podet spre Dana 0 pe langa mormanele de fier vechi. Un peisaj nu foarte incantator dar nu prea poate fi evitat.

tren aburi Anghel Saligny 10

Si TAAS se apropie de finalul traseului, langa noua Gara Maritima.

terminalul de pasageri

Si langa Farul Carol I :

SAMSUNG ELECTRONICS

Adica pana aici :tren aburi Anghel Saligny 11

De ce pana aici ? Pentru ca aici debarca turistii care vin cu vaporul. Mai precis cu navele de croaziera. Adica nemtii aia cu par alb si multi bani pe care ii vedem noi prin filme. Ei apreciaza foarte mult astfel de trenuri. Poate fi chiar prima calatorie pe care o fac pe pamant romanesc, cu acest tren cu aburi. Daca am putea pune o prelata peste mormanele alea de fier vechi… !

Si daca plecarea din acest capat este destinata in primul rand celor de pe navele de croaziera, atunci traseul de intoarcere ar putea fi modificat un pic in zona Poarta 1 pentru a le arata si un pic din partea veche a orasului. Cam asa (partea cu rosu ingrosat):tren aburi Anghel Saligny 12

Adica ar putea sa-si faca o idee despre ce inseamna Termele Romane, Edificiul Roman cu Mozaic, Muzeul de Arheologie si casele vechi in general. Si sa nu uitam chiar de cel care da numele trenului : Anghel Saligny. Pentru cei care inca se mai intreaba la ce echipa joaca Anghel Saligny sau ce hit a scos anul asta, le arat o poza cu el. E mai de demult poza. De vreo suta de ani.

Anghel_Saligny

Are chiar si o statuie. La Poarta 1. Ca nu degeaba e deviat traseul de intoarcere…statuia anghel saligny

Ca o concluzie : e vorba de un tren turistic cu aburi care pleaca de la Gara, trece peste o replica a podului de la Cernavoda, intra prin tunelul lui Saligny, ajunge in port, trece prin fata silozurilor lui Saligny, a Garii Maritime Vechi, a statuii lui Saligny si se opreste la noul Terminal de Pasageri, langa Farul Carol I.

Un total de 5,3km care s-ar parcurge in vreo 20-30 de minute, la mers agale (si foarte agale in dreptul obiectivelor turistice pentru a putea face poze). Iar traseul cu totul ar arata asa :tren aburi Anghel Saligny 13

Mai ramane de gasit finantarea, niste vointa si niste minti luminate. In urmatorii trei ani sigur nu vom gasi.

Acest articol a fost publicat în Cai ferate. și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s