Un râu in Constanta (III)

Partea a III-a a ideii incepute aici si continuate aici.

Un alt loc unde se poate amenaja un lac din care sa inceapa un canal sau râu (ca ziceam ca sunt doua) este in zona Sere. Mai exact chiar pe locul actualelor sere din Km 5 / Viile Noi. Aici functioneaza acum chiar niste sere de legume si cateva depozite. Deci in mare parte un teren aproape liber, aproape de oras si relativ ieftin de transformat intr-un parc. Serele au in total cam 75 de hectare de teren. Aici se poate amenaja un lac, sub forma de trifoi cu patru foi m-am gandit eu dar se poate da orice alta forma. De ce trifoi ? Pentru ca arata mai interesant si ofera o lungime foarte mare a digurilor. Adica loc de plimbare pe malul lacului o gramada. Cam asa (un desen foarte simplist) :

rau Constanta 7

 

Inseamna un lac de 30-40 de hectare cu maluri in lungime de 4-5km. Iar in rest sa fie parc, cu copaci mari (intr-un viitor), cu alei, bancute, cate o cafenea, tot tacamul. Un fel de Cismigiu. Cel putin pentru locuitorii din cartierele CET, Viile Noi, Km 4-5, Km 5, Vila Cucoanei, Veterani ar fi principalul loc de plimbare si recreere, cam cum e Tabacarie pentru Tomis Nord, Tomis III si Faleza Nord.

Aici apa va fi adusa tot prin pompe din panza freatica. Iar plantarea cat mai multor copaci va reduce evaporarea (pierderea) apei din lac. De aici apa trebuie sa curga. Iar primul traseu este spre sud, ca e mai usor.

rau Constanta 8

Din „frunza” sudica a „trifoiului”, aflata cam la 55m inaltime (deasupra nivelului marii) ar pleca un canal spre sud, prin cartierul Vila Cucoanei, care inca nu prea are multe case deci loc exista, pe langa coltul cartierului Km 5, pe langa drumul de pamant care duce in soseaua spre Cumpana (poate chiar prin santul existent acum, daca nu incurca tevile care sunt pe sub pamant).

Pentru a mentine curgerea lina canalul ar trebui sa urmeze pe o portiune soseaua spre Cumpana (DN 39E), pe partea Constantei, normal. Pana aici in cea mai mare parte a fost teren liber, ieftin de expropriat si amenajat. Si cam tot asa e si de aici incolo, numai ca am iesit deja de pe teritoriul administrativ al Constantei (cu atat mai mult ar trebui sa fie terenul mai ieftin). Deci pana acum ar deservi si ar imbunatati aspectul (si nu numai) cartierelor Vila Cucoanei, Km 5 si Veterani (in plina dezvoltare). Si probabil ca se va mai construi inca un cartier „peste râu” de Veterani data fiind noua amenajare.

Apoi râul va subtraversa soseaua Cumpenei si se va indrepta spre Lazu, pe un teren care acum este agricol dar va deveni locuit in urmatorii ani. Dupa vreo 800m de la sosea râul intalneste râpa unui fost pârâu, de fapt un traseu de scurgere a apelor de ploaie de pe „dealurile” din jur spre Mare. Aceasta râpă o va urma in continuare, fiind un traseu natural excelent.

rau Constanta 9

Aceasta râpă trece prin partea vestica a satului Lazu, chiar pe langa ultimele case (o zona cu vile noi, dealtfel) si apoi se uneste cu o alta râpă undeva pe la jumatatea limitei vestice si traverseaza satul aproape prin mijlocul lui. Pana aici a fost tot teren liber, usor de amenajat. De aici râul intra prin sat pe traseul actualului pârâu, traseu care este deja amenajat, adica indiguit. Traseul trebuie doar largit dar exista deja teren rezervat de-a lungul lui. Apoi va subtraversa soseaua spre Mangalia (DN39 / E87) prin dreptul statiei PECO din localitate. Prin amenajarea acestui sector toti locuitorii din Lazu vor putea beneficia de un loc de plimbare si recreere (acum nu exista nici un fel de parc, oricat de mic, in Lazu).

Râul isi va continua traseul prin spatele reprezentantei Peugeot, va subtraversa autostrada A4 spre port folosind podul deja construit si se va indrepta spre varsarea in Canalul Dunare Marea Neagra urmand acelasi traseu al pârâului care a traversat Lazu. Varsarea va fi cu putin inainte de ecluza.

In total 6,7km de canal (sau râu), in foarte mare parte avand traseul pe teren liber si ieftin, ar atinge cartierele sudice al Constantei, ar dezvolta cartierele deja in constructie si ar da imboldul construirii altora noi intre Constanta, Cumpana si Lazu. O parte din traseu fiind in afara zonei populate, acesta poate fi amenajat si mai tarziu pe masura popularii noilor zone, insemnand  un efort financiar initial mai mic. Bineinteles ca din loc in loc trebuie facute si niste stavilare.

Si o privire asupra diferentei de nivel (in stanga sunt Serele din Constanta, in dreapta e Lazu si Canalul Dunare – Marea Neagra) :

rau Constanta 10

Cam peste tot e o panta lina, numai buna pentru un râu-canal : 48m in 6.7km (inclusiv zona de varsare).

Un model de sector cu amenajare minima (din Marea Britanie) :

rau Constanta 11

 

Urmeaza partea IV.

Acest articol a fost publicat în Ape și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s