Un râu in Constanta (II)

Dupa cum ziceam aici , iata si cam care ar fi traseul acestui râu.

Incepand cu inceputul ne trebuie un loc pentru un lac. Nu neaparat dar arata mai frumos ca apa sa curga dintr-un lac decat dintr-o conducta. Un loc care sa fie nefolosit, sa aiba un traseu posibil de urmat de catre un râu si sa fie la o altitudine cat mai mare pentru ca râul sa poata curge cat mai mult (ca lungime). Altitudine mare in cazul Constantei inseamna undeva la 40-60m deasupra nivelului marii.

Un prim astfel de loc ar fi langa capatul liniei 51, intre cartierele Câmp, Compozitori si Halta Traian. Mai precis aici :

rau Constanta 1

In aceasta zona sunt in general niste constructii nefolosite, o spalatorie, doua-trei vile, un depou RATC (doar curte betonata) si cam atat. Deci nu e prea mult de demolat/expropriat. Lacul ar trebui sa ajunga pana aproape de marginea strazii Eliberarii. Blocurile de acolo au acum vedere spre niste depozite si o spalatorie auto. Daca s-ar face acest lac ar avea vedere la lac. Cred ca e o diferenta majora in bine. La fel si vilele si blocurile care se contruiesc in cartierul Compozitorilor. Deci aici ar trebui adusa apa, prin pompare, probabil din panza freatica. Ar iesi un lac nu foarte mare dar pe care poti sa te plimbi cu barca sau in jurul caruia poti sa te plimbi sau sa faci jogging. Si amenajat cu copaci si spatiu verde, normal. Ar iesi un lac cam de 10 ha, adica 100.000mp. Ca termen de comparatie, Lacul Tabacarie are in jur de 80 de hectare.

De aici râul ar merge spre nord. Si pentru ca langa lac este calea ferata spre Ovidiu (nu e ales intamplator) iar o cale ferata are in general un traseu foarte lin (ca diferente de nivel) si in coborare (in acest caz) atunci nu ar fi un traseu mai bun pentru râu decat pe langa calea ferata. Lacul s-ar afla la o altitudine de 51m. De aici, prin dreapta caii ferate, spre Ovidiu, se poate face un canal de 20-30m latime (cu tot cu amenajari gen diguri si alei) si o adancime de 0.5-1.5m, dupa cum ziceam in partea I. Râul ar trece prin spate pe la Energia (acum sunt niste gradini), pe locul Scut SA (depozitul de piatra si nisip de langa giratoriul Aurel Vlaicu cu Baba Novac) si ar subtraversa Bd Aurel Vlaicu. Daca pana la Scut SA era o diferenta de nivel de vreo 2m fata de lac, dupa Scut SA exista o coborare de aproape 10m, rezolvata prin mai multe stavilare. Prin stavilar ma refer la asa ceva (de diferite inaltimi) :

stavilar Dambovita

Referitor la subtraversarea bulevardului, sunt de parerea ca si calea ferata ar putea destul de usor sa fie lasata mai jos si sa treaca pe sub bulevard, undeva la nivel cu râul. S-ar elimina cozile de la bariera si ar arata si destul de bine. In plus nivelul bulevardului nu ar trebui ridicat.

De aici urmeaza traseul caii ferate printr-o zona libera in acest moment dar care o data cu amenajarea râului s-ar dezvolta destul de repede, ma refer la cartiere rezidentiale gen Tomis Plus. Traseul trece pe la vreo 400m de Carrefour (sau 200m de Kika ?) pana ajunge pe langa Tomis Plus. Pana aici este o diferenta de nivel de doar vreo 5m in 2,5km, adica o panta foarte line. Cam asa:

rau Constanta 2

Astfel cartierele Tomis Plus si Boreal ar avea si ele o zona de relaxare, acum neavand vreun parc sau apa prin apropiere. Iar pentru cei care au casele spre vest cred ca ar fi o diferenta majora sa aiba vedere la un râu/canal amenajat decat la o cale ferata industriala. Imediat dupa Boreal exista o vale, o râpă, unde calea ferata este inaltata peste cota terenului natural. Albia unui râu este mai greu de inaltat (dar nu imposibil) asa ca traseul se va abate un pic spre vest, spre stanga, pe curba de nivel,  pentru a reveni dupa ~500m in dreapta caii ferate. Asta inseamna o subtraversare a caii ferate spre stanga (pod de cale ferata peste apa), o ocolire si iar o subtraversare a carii ferate spre dreapta (tot pod). Apoi traseul continua prin dreapta caii ferate, prin spate pe la Bavaria pana in dreptul Academiei Hagi Este o diferenta de vreo 7m pe o lungime de ~2.5km pana la Bavaria. Cam asa :

rau Constanta 3

Acum cred ca e destul de clar ca varsarea va fi in Lacul Siutghiol. Dar sunt doua variante : una imediat dupa Popasul Cismea, inainte de sensul giratoriu de la intrare in Ovidiu ( mai ieftina si mai usor de facut) si una dupa sensul giratoriu, inainte de podul de cale ferata peste sosea (mai scumpa, include demolari, dar mai „de efect”). Normal ca eu as alege-o pe cea de-a doua. Deci, in primul rand, in dreptul Academiei Gheorghe Hagi este iar o vale unde calea ferata este inaltata iar râul trebuie sa devieze putin spre vest, pe curba de nivel. Asta inseamna subtraversarea caii ferate spre stanga, o bucla pana aproape de varianta spre Ovidiu (in dreptul intrarii catre Academia Hagi) si iar o subtraversare a caii ferate spre dreapta, deci doua poduri/podete de cale ferata peste apa. De aici râul ramane in dreapta caii ferate, dar doar pentru putin pentru ca linia trece pe podul peste sosea iar râul face o curba spre dreapta, spre lac, subtraverseaza soseaua si trece printre casele din cartierul nou de vile din Ovidiu. Unele vor trebui expropriate si demolate dar cele care vor ramane vor avea un peisaj de invidiat. Aici coborarea este mai mare: vreo 10m diferenta de nivel pe ~2km (intre Bavaria si sosea) si apoi ~20m in doar 600m spre varsare, cu multe stavilare si cascade. Apoi râul se varsa, prin stavilare, in Lacul Siutghiol chiar in dreptul Insulei Ovidiu. Aici se poate amenaja un debarcader pentru traversari spre insula. Cam asa ar fi ultima parte a traseului:

rau Constanta 4

O privire de ansamblu asupra traseului :

rau Constanta 5

Si o privire asupra diferentei de nivel (in stanga e Ovidiu, in dreapta e Halta Traian) :

rau Constanta 6

Exceptand zona de varsare, in rest e o panta lina, numai buna pentru un râu-canal : 32m in 8.5km (fara zona de varsare). Ca termen de comparatie Dambovita are in Bucuresti o diferenta de nivel de ~25m pe ~16km dar e vorba de un rau natural cu un traseu natural, nu de unul inventat si adaptat.

Nu sunt specialist in constructii hidrotehnice, nici hidrolog, nici inginer. Dar sper ca exista undeva astfel de oameni care pot prelua, adapta, imbunatati si pune in practica aceasta propunere. (Nu in acest mandat, in orice caz). Ar aduce imbunatatiri majore actualelor cartiere pe langa care trece si ar da startul dezvoltarii zonei de nord-vest (intre varianta Ovidiu si soseaua spre Ovidiu, E60), adica zona Carrefour-Tomis Plus-Boreal-Bavaria-Academia Hagi-Ovidiu. Dezvoltare rezidentiala, normal, nu industriala sau comerciala.

Urmeaza partea III.

Acest articol a fost publicat în Ape și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s