Soseaua de coasta – partea III

In partea I scriam despre cum este gandita acum soseaua de coasta de catre edilii (sau edilul) nostri (nostru) si despre cum as fi vrut eu sa se faca aceasta sosea. Adica cu accent pe pieton si mai putin pe masina. Iar in partea II propuneam un traseu al acestei sosele de coasta intre Portul Tomis si Pescarie, o parte care coincide cu proiectul oficial, o parte nu.

Mai jos voi prezenta o propunere de prelungire a acestei sosele spre sud, pana la Poarta 6. Spre sud traseul este mult mai ieftin de construit, in unele locuri se poate folosi chiar infrastructura existenta. Poate unii se gandesc „ce ar putea sa vada un turist in port? „. In tarile cu un nivel mai ridicat de civilizatie, spatiile industriale, mai ales porturile, vazute de sus sunt obiective turistice cautate. Tot pe acolo se vand foarte bine apartamentele cu vedere la port, in special cele de la etajele superioare. In timpul verii e frumos sa vezi marea si oamenii pe plaja, umbrelute, beach-bar-uri, fete frumoase dar in extrasezon (9 luni pe an) vezi doar un cer mohorat, poate niste valuri si cel mai probabil o ploaie mocaneasca, ca zapada mai putin. In schimb in port e totdeauna activitate, nave care vin si pleaca, ai ce sa vezi si vara si iarna. Si sa nu uitam ca Riviera nu e doar pentru turisti, e in primul rand pentru constanteni, iar in partea de sud sunt multe cartiere de blocuri cu foarte multi cetateni care si-ar dori sa aiba o promenada pe unde sa se plimbe, indiferent ca e vara sau iarna, sau pe unde sa mearga cu bicicleta, sau sa faca jogging sau, sau, sau…

Ca si in prima parte, traseul soselei e marcat cu portocaliu iar cu rosu sunt strazile de legatura cu restul orasului. Cam la fiecare intrare exista cate un bloc-parcare, marcat cu un cerc rosu. Bineinteles ca structura soselei se pastreaza asa cum a fost descrisa in partea I.

Deci prima parte ar fi cam asa :

soseaua de coasta 5

Soseaua pleaca din Portul Tomis din dreptul Comandamentului (fostul Hotel Carol) pe bulevardul Elisabeta (care pe vremuri era un loc de plimbare foarte cautat), spre Cazino pana la Poarta 1. Bineinteles ca aceasta strada trebuie semnalizata ca avand circulatie in ambele sensuri, nu sens unic ca pana acum. Iar pe aceasta portiune (intre Comandament si Poarta 1) partea pietonala si partea auto se vor desparti, pietonii si ciclistii mergand pe Promenada pe la Cazino iar masinile pe sus, pe strada, pe langa blocuri. Oricum nu era loc pe strada pentru a incapea toata structura strazii, de 18m.

In plus ar trebui limitat accesul masinilor in Peninsula, ramand circulabila doar Str Termele Romane (Bd Marinarilor) intre Poarta 1 si Poarta 2 si aceasta Riviera, pe restul strazilor avand acces doar masinile riveranilor si autocarele turistice. Iar pentru a resuscita si mai mult zona ar trebui prelungite traseele autobuzelor, care se termina acum la Poarta 1, pe Bd Elisabeta spre Portul Tomis cu o statie in dreptul rondului de la On Plonge si cu cap de linie in parcarea de la bariera de intrare pe plaja. Ar scadea mult necesitatea de a folosi masina pentru accesul in Portul Tomis sau la Plaja Modern. Cel putin in perioada de vara extinsa, adica aprilie-octombrie, daca nu tot anul, tinand cont ca acum sunt deschise tot anul terasele din Portul Tomis.

Ca locuri de parcare ar fi amenajate cel de la bariera de intrare pe Plaja Modern (care e si acum parcare) si parcarea de la Poarta 1 (unde vad ca exista planuri de a ridica un hotel de 5*. Si cica peisajul portuar nu suscita interes…). Aici la Poarta 1 ar fi o legatura cu orasul pe Str Termele Romane cat si cu portul, pe la bariera de la Poarta 1, normal. La Poarta 1 ar trebui facut un sens giratoriu in jurul ruinelor romane, in care sa se verse soseaua de coasta (ambele directii), Str Termele Romane si strada de intrare in Port.

De la Poarta 1 soseaua ar urma traseul actualei strazi de legatura intre Poarta 1 si Poarta 3, pe langa gardul Portului. Aici latimea actuala este mai mica decat necesarul de 18m deci va fi nevoie de o extindere, sau poate partea pietonala/ciclista va fi „urcata” un pic mai sus, pe o noua terasare.

A doua parte:

soseaua de coasta 6

Dupa cum ziceam traseul continua pe actuala strada spre Poarta 2, unde ar trebui facuta o legatura cu pasarela pietonala de la Poarta 2. Apoi in dreptul Portii 3 ar fi doua legaturi auto, una spre Port pe podul de Poarta 3 si una spre oras pe straduta care face legatura cu strada Traian. De fapt pentru aceasta legatura am o alta propunere, mult mai scumpa si mai greu de realizat dar cu rezultate foarte bune, propunere detaliata intr-un post viitor. Aici ar fi construit un alt turn-parcare.

Apoi soseaua continua prin fata viitorului World Trade Center spre Gara.

Partea a treia:

soseaua de coasta 7

Dupa World Trade Center soseaua continua spre Poarta 4 unde se termina actualul traseu al strazii si de aici incepe partea mai scumpa a soselei. In primul rand ar trebui construit un viaduct prin locul actualei spalatorii auto, peste pasarela pietonala de acces in port si peste tunelul lui Saligny, prin spatele rezervoarelor de petrol spre Stadionul Portul. In dreptul Portii 4 ar fi o legatura cu orasul prin prelungirea Str Th. Burada pana in Riviera, legatura printr-un sens giratoriu in care ar intra si prelungirea strazii Traian. Ambele directii (de fapt ar fi sensuri, dar ca sa nu confundam cu sensurile de circulatie) ar intra in sens cu partea auto iar partea pietonala ar continua pe langa giratoriu. Tot aici ar fi construit un turn-parcare.

Apoi pe malul Portului, pe langa stadion, soseaua ar ajunge in dreptul intrarii de la Poarta 5, pe care ar supratraversa-o printr-un pod. Ar mai si o posibila legatura in dreptul Centrului de Scafandri. Aceasta portiune intre Poarta 4 si Poarta 5 ar fi mai greu de construit, incluzand poduri, viaducte si consolidari de maluri, dar si mai spectaculos.

Partea a patra:

soseaua de coasta 8

Dupa podul peste intrarea de la Poarta 5 (unde ar merge o pasarela pietonala de coborare exact in Poarta 5) soseaua ar merge pe malul Portului pana la intersectia cu Str Caraiman unde ar fi un sens giratoriu si un turn-parcare, cam in genul intersectiei de la Poarta 4. In continuare pe malul Portului, cam pe unde este acum o alee de promenada, soseaua ar continua prin spatele blocurilor de nefamilisti si pe langa casele din Km 4. La intersectia cu Str Plopilor ar merge o alta legatura auto, fiind o strada care da direct in Sos. Mangaliei. Apoi, tot pe malul Portului, soseaua continua spre Poarta 6. Pe aceasta portiune costurile cele mai mari ar fi cele cu consolidarea malului, care oricum e binevenita, si podul peste Poarta 5.

Partea a cincea :

soseaua de coasta 9

Soseaua continua pe malul Portului, pe marginea cartierului Faleza Sud,  pe langa Str Brizei si ajunge intr-un sens giratoriu la intersectia cu Str Stelutei unde exista si un spatiu liber mare care poate servi ca parcare (este si acum amenajat ca parcare). Daca va fi cazul poate fi construit un turn-parcare dar nu cred ca va fi necesar. Apoi tot pe malul Portului, prin spatele ANL-urilor pana cand se suprapune peste Str Zefirului/Arcasului care mai trebuie un pic latita. Unde se desprinde Str Zefirului spre parc ar fi o alta legatura. Apoi soseaua s-ar termina intr-un sens giratoriu in dreptul Portii 6, unde ar merge construi un alt turn-parcare. Costurile ar fi destul de mici, insemnand doar consolidarea malului pe unele portiuni.

Deci in total alti 6 km de sosea, insemnand un total de 13km (tot cu 1+1 benzi, scuaruri verzi, pista pentru biciclete, trotuare largi), cu 8 legaturi cu orasul (plus capetele) plus 4 turnuri-parcare si 2 parcari la sol. Astfel s-ar dezvolta destul de mult zona, existand premisele construirii unor turnuri pe marginea acestei sosele de coasta.

Si atunci am putea zice din nou ca „am intors orasul cu fata la mare”. Si, ca si in partea II, s-ar putea scoate bani atat din turism (promenada+restaurante) cat si din imobiliare (blocuri, hoteluri) fara sa ciuntim orasul (World Trade Center deja a observat potentialul si construieste acolo pe langa spatii comerciale si un hotel, de fapt doua, pe langa stadionul Portul s-au mai construit niste turnuri, etc.). Trebuie doar ca cineva sa priveasca un pic peste interesul propriu, mic si pe termen scurt. „Think big”. Si pe termen lung. Si atunci toata lumea are de castigat (inclusiv cel cu interesul mic si meschin).

Aceasta Riviera poate fi extinsa inca si mai mult. In posturi viitoare.

Acest articol a fost publicat în Riviera și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Soseaua de coasta – partea III

  1. Ideea e ok si e f f f buna, insa e o problema de costuri si una ce tine de obiective militare. Problema financiara e data de costurile de conslidare a falezei. Zona este destul de instabila, daca te duci pe tereni ai sa contati foarte multe surpari, in special in zona Poarta 6. Problema legata de obiectivele militare. In zona sunt multe bucnare si tunele din celd e al doilea razboi mondial. Pe unele le-am explroat, altele au fost sigilate de armata.

  2. simplicityct spune:

    Problema financiara exista, e normal si am subliniat-o si eu, dar asta nu inseamna ca nu se poate face. Problema instabilitatii terenului e reala dar daca nu e rezolvata in viitorul apropiat o sa vedem cum o iau la vale casele si blocurile. Pe aceeasi premisa s-a mers si la construirea segmentului Portul Tomis-Pescarie, pe necesitatea consolidarii malurilor. Iar segmentul spre Poarta 6 iese mai ieftin decat primul, deci o data inceputa, soseaua merita continuata. Iar pentru buncarele si tunelurile care sunt acum case pentru oamenii strazii ideea (cel putin a mea) era sa fie transformate in obiective turistice. Cu ocazia asta pot fi si intretinute pentru a fi folosite in caz de necesitate (dar nu cred ca mai e cazul). La fel si cele din jurul Cazinoului, cele care sunt mascate cu capace de canalizare. Exista o atractie foarte mare pentru astfel de obiective ascunse, asa cum a devenit o atractie si fantana din El Comandante, parte din sistemul roman de suitori.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s