Sosea noua Constanta-Moldova

Din seria de propuneri de drumuri noi (oarecum) prin jurul Constantei : o legatura noua intre Constanta si Moldova.

Problema este cunoscuta : legatura intre Constanta si zona Galati-Braila, inclusiv mai departe spre Moldova, este destul de greoaie. Cel mai scurt traseu (si cel mai pitoresc) este prin Muntii Macin si apoi trecut cu bacul pe la Braila sau Galati. Numai ca drumul are multe curbe, chiar serpentine, multe sate si mai pierzi minim 20-30 minute la bac (plus taxa de bac). O varianta a acestui drum trece prin Tulcea dar nu elimina niciunul dintre dezavantaje, plus ca e mai lung cu vreo 40km. Cel mai folosit drum este cel care traverseaza Dunarea pe la Harsova, foarte bun in Dobrogea dar cu foarte multe sate si curbe in Baragan. Si un al treilea traseu, cel mai usor, este cel pe autostrada pana la Fetesti sau Dragalina si apoi spre Braila prin Tandarei, respectiv Slobozia. Drumul este foarte bun (in ambele variante), rapid dar mai lung cu vreo 30/60 km.

Indiferent de ruta aleasa, cei care o folosesc sunt in principal constanteni care au treaba in Braila-Galati (si viceversa), turisti din Moldova care vin la mare sau constanteni care merg in Moldova, in scop turistic sau la rude, si TIR-urile dinspre Bulgaria/Turcia catre Moldova/Ucraina/Rusia si invers.

Mai jos e o harta a principalelor rute folosite, marcate cu albastru. Punctul de plecare e Constanta iar punctul de sosire este o bifurcatie spre Braila, Galati si restul Moldovei (Sendreni):

Intre aceste doua puncte sunt 190, 204, respectiv 217km. Variantele prin Tulcea sau Drajna au 213, respectiv 247km.

Au existat mai multe propuneri pentru a imbunatati aceasta legatura, cele mai multe fiind aduse de braileni si galateni, carora le-ar servi cel mai bine propunerile respective. Cea mai vehiculata propunere este autostrada, bineinteles. Pe unde ? Pai pe cel mai scurt traseu posibil, adica pod peste Dunare, apoi prin Muntii Macin pana la „2 Cantoane” si apoi pe langa E87 pana la Constanta. Excluzand costul podului, care poate se va face totusi o-data-si-o-data, o autostrada printr-o zona accidentata cum sunt Muntii Macin (chiar daca sunt de fapt niste dealuri) implica niste costuri destul de mari. Nu mai vorbim de impactul asupra mediului care este unul foarte important. Ar rezulta o autostrada de minim 150km (pana la Ovidiu, la A4), din care ~100km prin zona deluroasa.

O alta propunere era tot o autostrada, Braila/Galati-Tulcea-Constanta, care ar fi avut avantajul de a aduce si turisti mai multi in Delta. Dezavantajele ar fi lungimea mai mare cu cel putin 30km, relieful la fel de dificil si acelasi pod de construit. In plus drumul Constanta-Tulcea e bun asa cum e, nu e nevoie de o autostrada, cel mult o largire la doua benzi pe sens.

Si o a treia propunere vehiculata (dintre cele care ar merita mentionate) ar fi tot o autostrada, bineinteles, Galati-Braila-Slobozia-Drajna care ar servi brailenilor+galatenilor si ca legatura cu Bucurestiul. Relieful este plat, sate relativ putine, deci costuri mici, s-ar folosi Autostrada Soarelui, ar fi ok. Numai ca rezulta un traseu foarte lung, de ~240km (masurat intre Constanta si Sendreni).

Majoritatea propunerilor iau in calcul autostrada pentru ca este mai rapida si poate fi finantata din fonduri europene. Pe de alta parte, drumul expres nu e finantat dar are un impact mult mai mic asupra mediului, prin latimea mai mica si prin curbele mai stranse, insemnand mai putine nivelari de terenuri.

Eu unul nu cred ca ar renta o autostrada directa Constanta-Braila-Galati, din cauza traficului nu foarte mare si a costurilor relativ ridicate. Plus „stricaciunile” pe care le-ar face prin Muntii Macin. Numai ca ne putem gandi si la o alta varianta, tot autostrada🙂 , dar care sa fie si ieftina si scurta si sa nu afecteze mediul. Si care poate fi si prelungita in viitor.

Aceasta legatura ar porni din Constanta, ar folosi traseul actual al Autostrazii Soarelui pana la Fetesti, de aici ar incepe constructia noii autostrazi spre nord, spre Galati, in linie dreapta, trecand pe langa Giurgeni (podul de la Harsova), trecand pe langa Braila ca o noua centura, pana in dreptul localitatii Vadeni (intre Braila si Sendreni). Cam ca in imaginea urmatoare :

Ar avea o iesire la intersectia cu E60 la Giurgeni si 3 iesiri la Braila, la intersectiile cu E584 (in sud), DN22 (in vest) si din nou E584 langa Vadeni (in nord). Ar fi de construit cam 110km care impreuna cu distanta Constanta-Fetesti ar insuma ~190km, egal ca lungime cu cel mai scurt drum actual, dar mai rapid cu o ora. La Vadeni ar fi o bifurcatie, o ramura mergand spre Galati pe langa calea ferata, ocolind Galatiul pe la nord (ca o centura) si continuandu-se spre est, spre portul Giurgiulesti din Republica Moldova, fiind o alta legatura cu Republica Moldova, Ucraina si Rusia. Cea de-a doua ramura, construita intr-o faza ulterioara, ar face legatura cu Moldova iar impreuna cu celelalte doua autostrazi in proiect (Tg Mures – Iasi si Bucuresti – Focsani – Albita) ar acoperi foarte bine toata Moldova. Aceasta a doua ramura ar pleca de la Vadeni, pe malul drept al Siretului pana s-ar intalni cu autostrada proiectata Bucuresti-Husi-Albita intre orasele Focsani si Tecuci si ar continua pe malurile Siretului legand Bacaul, Romanul, Pascaniul, Falticeniul si Suceava, pana la granita cu Ucraina, cam dupa imaginea de mai jos:

Linia albastra ar fi autostrada Constanta-Braila/Galati-Moldova, care la nord de Braila este desenata in mare urmand cursul Siretului dar nu inseamna ca ar trebui luata ca un proiect fezabil sau final, este doar o propunere a mea, un desen pe o harta Google Maps. Liniile rosii reprezinta cele doua autostrazi pentru care se lucreaza deja la proiect dar traseul este aproximativ, nu trebuie luat ca oficial sau final.

Cand vor fi construite aceste rute (probabil peste multi, multi ani) atunci Moldova va avea legaturi rapide cu tot restul Romaniei cat si cu Basarabia.

Aceasta propunere (Constanta-Galati) este si ieftina fiind construita numai la campie, foloseste o parte din autostrada existenta, nu afecteaza mult mediul, nu este mai lunga dar scade durata unei calatorii de la ~2:30h la ~1:30h, creaza o legatura excelenta intre Constanta si Moldova si creaza o legatura mai buna intre Braila/Galati si Bucuresti. In plus rezulta astfel si centuri la nivel de autostrada pentru Braila si Galati, care nu au asa ceva.

Personal consider ca nu mai este nevoie de o alta autostrada in Dobrogea in afara de Autostrada Soarelui, cel putin in urmatorii 30 de ani. Daca drumurile principale actuale sunt largite la 2+2 benzi si scoase din localitati (unde renteaza) atunci este arhisuficient pentru perioada viitoare.

Acest articol a fost publicat în sosele și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Sosea noua Constanta-Moldova

  1. Pana la o sosea spre moldova, avem nevoie urgenta de o serie de poduri peste Canal. La Cumpana, astfel se reface integral vechiul DJ separat in 2 de canalsi la Sat Mamaia inca unul.

  2. simplicityct spune:

    Daca citeai atent postul ai fi vazut ca soseaua propusa nici macar nu se construia in Dobrogea, deci nu ar avea vreo problema de prioritizare cu podurile peste Canal, care dintre ele sa fie mai urgente. La podul de la Mamaia Sat inteleg nevoia, ca ar scurta drumul de pe A2/A4/E60/aeroport pana in Mamaia cu vreo 7-8km, dar la podul de la Cumpana nu vad o necesitate, poate doar pe termen lung, 20-30 ani. Cine ar folosi acel drum ? Constantenii oricum nu ca nu au o legatura buna cu acel pod (poate doar daca s-ar face soseaua pe care o propuneam aici : https://constantasimplicity.wordpress.com/2012/06/03/iesire-noua-de-pe-centura-partea-v ). Cei care vin de pe A2 nu ca iar nu au o legatura buna si le-ar fi mai usor sa iasa de pe autostrada la Siminoc si sa o taie drept pana la Topraisar. TIR-urile care merge spre/dinspre Negru-Voda iar nu, pentru ca in Cumpana nu sunt drumuri pentru TIR-uri. Daca nu se fac soselele de pe ambele maluri ale canalului atunci nu are nici un rost construirea podului. Poate doar de dragul de a reintregi vechiul drum sau de dragul cumpanenilor (s-o gasi vreun candidat sa le promita asta, asa cum in vara promitea unul aeroport in Cumpana, care era de maxima urgenta🙂 ).

  3. Pierzi un detaliu🙂 CND in 2 ani se va inchide, adica va ramane doar militar. Tuzla urmand a deveni international. Podul de la Sat Mamaia e necesar pentru a mai decongestiona traficul din Mamaia. In propunerea me,a in el se va varsa inclusiv o sosea Ovidiu-Sat Mamaia (intre lac si canal).
    Podul Cumpana e necesar pentru a dubla podul Agigea (uite ce se intampla acum cu podul). Dincolo de asta zona va avea in 7-8 ani un trafic intens, in zona de anul viitor votr apare mai multe centre logistice ampalsate dealungul canalului pe partea cu agigea, delaungul drumului tehnologic. Podul ceaza o centura care ocoleste Agigea, Eforie si iese in Tuzla. Sa gandim un pic mai departe,. In 10 ani se va dovedi utilitatea acestor poduri🙂

  4. Nu ar fi mai logic sa fie o autostrada Iasi – Roman – Bacau -Onesti – Brasov ?😕

  5. Si una Iasi- Pascani- Suceava -Vatra Dornei -Targu Mures ?

  6. Imi cer scuze pentru raspunsurile dezordonate! Evident Suceava – Focsani -Poiesti e cea mai importanta si ar trebui sa fie prioritara.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s