Soseaua de coasta – partea II

In partea I scriam despre cum este gandita acum soseaua de coasta de catre edilii (sau edilul) nostri/nostru si despre cum as fi vrut eu sa se faca aceasta sosea. Adica cu accent pe pieton si mai putin pe masina. Mai jos voi prezenta si traseul acestei sosele, o parte coincide cu proiectul actual, o parte nu. Traseul soselei e marcat cu portocaliu iar cu rosu sunt strazile de legatura cu restul orasului. La fiecare intrare exista cate un bloc-parcare, marcat cu un cerc rosu. De asemenea trebuie marita destul de mult plaja, adica adus mult nisip.  Pe vremuri (adica intre 1900 si 1989) marirea plajei se facea oarecum natural, adica se construia un dig si curentul marin (sau submarin) de nord care aduce aluviuni din Delta umplea locul cu nisip in cativa ani/zeci de ani. Astfel de diguri sunt cel in „Y” de la bariera de intrare pe plaja Modern (care a creat plaja Modern), cel din dreptul Bd Ferdinand (care a creat plaja din dreptul restaurantului Zorile), etc. In vremurile noastre nu cred ca va fi vreun primar asa de deschis la minte astfel incat sa faca ceva acum iar rezultatele sa se vada mai tarziu, adica in mandatul altuia. Deci solutia ar fi navele speciale care iau nisip din larg si il aduc la mal. Exista asa ceva, s-au facut porturi, plaje, „palmierii” din Dubai, etc. Plaja ar trebui marita pana in dreptul liniei albastre (bleu). Iar din loc in loc unde sunt acum diguri se pot amenaja debarcadere pentru yachturi, salupe, barci (marcate cu o linie violeta). Extinderea digurilor nu am mai desenat-o.

Deci prima parte ar fi cam asa :

Soseaua pleaca din Portul Tomis din dreptul Comandamentului (fostul Hotel Carol) pe actuala sosea pana la bariera de intrare pe plaja, apoi continua pe actuala alee asfaltata de pe plaja si urmeaza linia de demarcatie dintre nisip si verdeata. In dreptul strazii Smardan/Eminescu/restaurant Zorile ar fi o strada de legatura cu orasul si un turn-parcare de genul celui descris in prima parte. In aceasta zona exista un proiect de ridicare a unor blocuri, care deocamdata stagneaza. In acest proiect exista si aceasta strada de legatura care  bineinteles ca nu va fi asa dreapta cum am marcat-o ci va avea serpentine. Ramane de vazut daca sau cand se va construi acest proiect. Cam pana aici exista proiectul oficial al soselei de coasta, restul nu este inca batut in cuie.

A doua parte:

Soseaua ar continua pe linia de demarcatie intre nisip si vegetatie. In dreptul Str Bucovina ar fi o alta strada de legatura si un turn-parcare iar in dreptul celor doua diguri se pot face doua debarcadere, un fel de „marina” cum i se mai zice. Bineinteles si plaja trebuie largita pana in dreptul liniei albastre.

Partea a treia:

In dreptul strazii Ion Ratiu ar fi o alta legatura si un turn-parcare, apoi ar ocoli cartierul Consilierilor unde ar merge facuta o alta „marina” (cand va fi destula cerere) si apoi va urma aceeasi linie de demarcatie intre nisip si vegetatie. In dreptul strazii Zorelelor, unde probabil va fi cel mai greu (sau scump) de intarit malul, ar fi o alta legatura cu orasul, probabil printr-o serpentina. Si bineinteles un turn-parcare unde sa poti sa-ti lasi masina cand vii sa te plimbi pe Riviera.

Partea a patra:

Soseaua ar continua pe la baza malului pana la Spectrum/Golful Pescarilor unde ar fi o alta legatura (si un turn-parcare) cu orasul (cam in dreptul buclei de intoarcere a autobuzului 40). Apoi ocoleste bucata de pamant construita in mare, unde exista un proiect pentru niste turnuri, si se indreapta spre Mamaia. In dreptul digului se poate face un debarcader (exista deja in proiectul celor care vor sa construiasca turnurile acolo).

Deci in total aproape 7 km de sosea (cu 1+1 benzi, scuaruri verzi, pista pentru biciclete, trotuare largi), cu 5 legaturi cu orasul (plus capetele) si 5 turnuri-parcare (probabil ar mai fi necesar unul la intrare pe plaja Modern in locul actualei parcari), loc pentru 4 debarcadere/”marine” si bineinteles mult, mult nisip de adus. Dar fara nici o constructie pe nisip dincolo de sosea, in cel mai rau caz doar beach-baruri sezoniere. Dar de genul celor din lemn, mici, nu cu fundatie care mai apoi se transforma in terasa, apoi in restaurant acoperit, apoi in hotel si apoi in bloc. Terasele sa fie la baza malului pe partea cealalta a soselei. Si tot acolo si turnurile, fie ele blocuri, hoteluri sau parcari.

Si atunci, da, am putea zice ca „am intors orasul cu fata la mare”, o expresie foarte folosita si indragita de alesii nostri. Si asa s-ar putea scoate bani atat din turism (plaja+promenada+restaurante) cat si din imobiliare (blocuri, hoteluri) fara sa ciuntim orasul sau plaja. Trebuie doar ca cineva sa priveasca un pic peste interesul propriu, mic si pe termen scurt. „Think big”. Si pe termen lung. Si atunci toata lumea are de castigat (inclusiv cel cu interesul mic si meschin).

Aceasta Riviera poate fi extinsa (mult). In partea a III-a.

Acest articol a fost publicat în Riviera și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Soseaua de coasta – partea II

  1. Pingback: Proiectele pentru soseaua de coasta si faleza din Eforie, semnate astazi! - Stiri Constanta

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s