Soseaua de coasta – partea I

Nu vreau sa detaliez aici despre actualul proiect al soselei de coasta (sau Riviera Tomis, cum i se mai zice, si chiar suna mult mai bine asa), despre cum l-a gandit actualul primar, despre cum va „inflori” zona si cum va deveni ea (multi-lateral)dezvoltata, despre terenurile pe care va trece aceasta sosea si despre proprietarii lor sau despre scandalurile iscate de aceasta investitie.

Voi aduce aminte doar de cum arata ea in proiect : 4 benzi de circulatie de cate 3m, o rigola carosabila de 0.9m, spatiu verde de 1m, pista pentru biciclete de 2m si trotuare de 2m, in total 17.9m latime. Toata lumea se cearta si discuta aprins despre flora care va fi afectata !!, despre zona de coasta ca e protejata, despre cum au ajuns unele persoane proprietari de terenuri fix in buza apei, despre costurile imense (cam 10 milioane euro pe km, de doua ori mai scump decat o autostrada, doar estimarea initiala), despre, despre, despre. Dar, tinand cont de faptul ca oricum se va construi intr-un final pentru ca e vorba de multe spagi si retrocedari si exproprieri, hai sa analizam un pic ( ca sa nu zic „criticam”) si cum va arata ea, fizic:

  • va avea 4 benzi de circulatie pentru masini. 4 benzi pe care vor circula orice fel de masini (fara camioane, basculante etc, normal). Adica ce loc mai potrivit pentru masini de fitze si copii de „bani gata” sa-si umfle muschii, sa-si tureze motoarele, sa arate ce boxe tocmai si-au pus in portbagaj si sa faca niste demaraje si depasiri la limita pentru a demonstra capabilitatile masinii (si ale lui ca sofer extraordinar, bineinteles) catre pitzipoanca din dreapta sau catre cele de pe trotuar, in caz ca inca umbla cu locul din dreapta liber. Bulevardul Tomis, respectiv Mamaia si Neptun in sezon, vor fi mici copii pe langa ce-ti vor vedea ochii pe „Riviera”. Daca nu iesi pe Riviera, nu existi.
  • locuri de parcare pe strada : zero. Le lasam deoparte pe cele care vor fi construite la iesiri, vorbesc de cele de pe strada. Pai cand va veni EL, „the one”, cu bolidul lui, la terasa lui preferata, unde o sa parcheze ? Pai pe una dintre benzile de circulatie, in cel mai bun caz. Sau pe spatiul verde. Sau pe pista pentru biciclete. Sau chiar pe trotuar daca are o masina mai inalta. Ca asa vrea EL, sa aiba masina in fata mesei.
  • spatiu verde de … un metru. Asta ca „sa le dea ceva” celor care zic ca in Constanta nu mai e „verde”. Un fel de „puiul si malaiul” pentru pensionari. Ca sa nu zic „bataie de joc”.
  • pista pentru biciclete de …2m. Macar sa-si fi aruncat un ochi pe standarde si sa vada ca acolo scrie „2.6m”. Da’ de unde. Pai ce, asta-i interesul ? Cati stiu ca trebuie sa fie de minim 2.6m? Foarte putini. Pe restul i-a fraierit deja (vroiam sa scriu „castigat”, dar asta mi-a iesit), „uite dom’le ca face si pentru biciclisti ceva, e baiat bun, nu ca altii”. Adica singura pista de biciclete din oras, intr-o locatie chiar foarte buna pentru plimbat, va avea o cerere atat de mica incat nu merita sa fie facuta „full size”, mai taiem un pic din ea ca sa facem loc pentru masini.
  • trotuare de …2m!!! 2 metri in total, adica ambele, adica fiecare cate un metru latime. Deci „cea mai cea” strada pe unde ai putea sa te plimbi pe jos, un loc asteptat de multa lume pentru a iesi cu caruciorul sau pentru a-si plimba nepotii sau pur si simplu pentru a se plimba cu prietena/sotia, va avea trotuare de …un metru latime. Sa zic iar „bataie de joc” ? Sau direct „nesimtire” ?

Deci cam asa va fi construita aceasta sosea de coasta. E construita in primul rand pentru a „descongestiona Bd Mamaia” !?!?!?  Bulevardul Mamaia trebuia descongestionat ? Printr-o investitie de 50 de milioane de euro ??? Pai da, trebuia descongestionat, mai ales daca Riviera trece fix pe terenul tau…

Ajunge cu critica. Cum as vedea eu construita aceasta sosea de coasta… Pai in primul rand accentul ar cadea pe pieton, ciclist si promenada. Adica o strada linistita, foarte linistita, cu multe terase pe partea dinspre „uscat”, cu spatii verzi amenajate, nu ca acum, un loc pe unde sa te plimbi. Mai exact :

  • strada ar avea doar cate o banda pe sens si ar fi folosita doar pentru transportul public, dar nu pentru actualele autobuze ci pentru ceva mai mic si mai putin poluant, un fel de transport turistic, cu o viteza mai mica, in jur de 20-30km/h. Si ar mai fi folosita pentru masinile de aprovizionare, contra unei taxe de acces. Plus scutere. In mod exceptional ar putea sa fie permis accesul masinilor si motocicletelor dar doar contra unei taxe de acces si neaparat cu o limita de viteza foarte mica, tot gen 20-30km/h. Iar aceasta limita sa fie atent supravegheata cu radare si camere video. La aceasta viteza zgomotul nu e deranjant, pericolul de accidente este foarte mic si turistul din masina poate admira in voie peisajul fara sa-l claxoneze cel din spate. Iar din loc in loc, la 500m-1km, pot fi amenajate niste locuri de belvedere, unde poti sa opresti pentru o durata limitata, gen 15min, sa faci niste poze si sa admiri peisajul. Daca vrei sa parchezi poti sa parchezi in parcarile special construite. Deci 6m latime pana acum.
  • spatiu verde de cate un metru de o parte si de alta a strazii, cu gazon si arbusti, chiar si palmieri, dar nu copaci care cresc mari si reduc vizibilitatea sau panorama. Pentru ca aici totul este despre „cum se vede”.
  • pista pentru biciclisti de 3m, un pic mai mare decat standardul dat fiind traficul preconizat, pe partea cu marea. Deci 11m latime pana acum.
  • si au mai ramas 6m pentru trotuare, daca vrem sa ne incadram in latimea initiala. Sa zicem 2m pe partea cu terasele, dar sa nu fie ocupati de mese, si 4m pe partea cu marea. O gramada de loc sa te tot plimbi fie pe jos, fie cu un carucior, fie cu role etc. Tot aici se pot monta si bancute, multe, foarte multe, cu vedere la mare.

Deci aceeasi latime, aceleasi costuri (sau mai mici), dar „compartimentata” altfel, mult mai „pedestrian friendly” si foarte „car unfriendly”. Iar pentru un plus de valoare pentru locurile de la terase, se poate construi trotuarul dinspre uscat, si terasele, un pic mai ridicat decat strada, pentru o vedere superba.

Iar spatiul liber care ramane intre aceasta sosea si constructiile existente acum pe mal, poate fi folosit pentru:

  • blocuri. Blocuri turn de peste 20 de etaje care vor avea o pozitie si o panorama excelenta. Dar sa fie rotunde, de genul turnului din capatul bulevardului Ferdinand, nu ca cele de pe Tomis din Tomis Nord, „Marele Zid Chinezesc”. Si sa plece de jos, de la nivelul strazii, sa „sprijine” malul si sa se mai inalte 20 de etaje peste nivelul malului.
  • hoteluri. Construite pe acelasi principiu ca si blocurile de mai sus.
  • parcari. Nu parcari ca la Carrefour, pe hectare de teren, nu ca nou construita „parcare verde” de la Spitalul Judetean, ci tot sub forma unui turn rotund de peste 20 de etaje, cu intrare de la nivelul malului (de sus). O astfel de parcare, bine facuta, cu lifturi, scari, cale de acces, la un diametru de ~40m poate sa cuprinda in 20 de etaje cam 1000 de locuri de parcare. Construite la fiecare legatura a Rivierei cu strazile mai importante ar rezolva foarte eficient problema locurilor de parcare si a masinilor. Vii cu masina, o parchezi in turn, cobori cu liftul si ajungi pe malul marii sa te plimbi linistit.
  • imobile combinate din cele trei de mai sus.
  • pentru fiecare astfel de imobil (bloc, hotel, parcare) ar trebui atribuita o portiune de faleza pe care sa o consolideze. Adica respectivul investitor face constructia (la 2-300m de urmatoarea, nu inghesuite una intr-alta) dar se ocupa si de spatiul liber de pana la urmatoarea cladire, spatiu pe care il consolideaza si il amenajeaza ca spatiu verde, cu alei, scari, bancute, tot tacamul.

Ar iesi o strada de promenada cu arbusti si bancute, in partea de jos, cu terase si restaurante pe partea dinspre uscat, cu turnuri inalte (20, 30, 40 de etaje) din loc in loc si cu mult spatiu verde amenajat intre ele. Iar turnurile ar avea acces auto de pe stradutele de sus de pe mal dar si iesire directa, pietonala, in Riviera. Eu cred ca s-ar vinde foarte bine astfel de apartamente. Dar pe de alta parte cred ca se vor construi aceste turnuri inghesuite unul intr-altul, vezi Spectrum, vezi blocurile pentru tineri de la Energia-Kamsas, etc., (acestea doua au, apropo, acelasi „initiator” „vizionar”).

Si in primul rand ar trebui adus nisip si latita plaja, undeva la 50-100m latime. Pentru ca se va „manca” un pic din plaja cu aceasta sosea si pentru ca dupa asa o amenajare va creste foarte mult „cererea” de locuri pe plaja. Plus digurile de rigoare. Latirea asta a unei plaje nu e chiar asa de nemaivazuta si nemaiauzita, exista nave speciale care fac asa ceva, iau nisip din mare si il arunca pe plaja. Ceva de genul cum s-au construit „palmierii” din Dubai, numai din nisip.

In articolele viitoare voi detalia traseul acestei sosele de coasta si cum ar putea fi amenajate vecinatatile. Continuare in partea II.

Acest articol a fost publicat în Riviera și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Soseaua de coasta – partea I

  1. Ceri turnuri 20+ in timp ce jos la nivelul falezei soseaua propusa de tine este mai mult pedestrian friendly decat car friendly, iar sus pe faleza ai strada Eminescu/Pescarilor care au 2 benzi (1 pe sens). Idiferent daca faci parcari sau nu strazile nu vor putea face fata traficului rutier.

  2. simplicityct spune:

    Daca gandim strazile aferente ca traseu de tranzit, atunci da, nu vor face fata. Dar daca le gandim ca cul-de-sac, sa deserveasca doar turnul respectiv atunci vor face fata fara probleme. Ca termen de comparatie avem, de exemplu, complexul Spectrum, 5 turnuri foarte apropiate, cu acces de pe o alee care da in strada Pescarilor, deci ar trebui sa fie tot timpul coada acolo. Si totusi nu e coada. Iar turnurile propuse de mine ar avea 2-300m intre ele, dupa cum ziceam in post. Ma bucur ca te intereseaza acest blog.

  3. Da, dar alea sunt totusi 5 turnuri cu doar 12 etaje. Ideea e interesanta dar am gandesc ca totusi reteaua stradala nu ar face fata.

  4. Demir spune:

    1. malurile alea trebuie consolidate cu si fara faleza asta pe care o propui tu
    2. nu poti sa trantesti un bloc de cate etaje vrei tu fara sa respecti puz-ul in care e specificata inaltimea maxima.
    3. nu o sa coste 50 de milioane daca s-ar construi va costa mult mai mult, ganditu-te ca construiesti pe nisip si lucrarile de pregatire a terenului pentru a construi ceva pe ea face mai mult decat insusi lucrarea. doar sa stabilizezi malul si sa lungesti plaja aducand nisip te-ar costa costa atat.
    4. soseaua de coasta pe care retardatii din primaria noastra vrea sa o construiasca , nu ca aduce la distrugerea faunei care abea o mai avem si pe aia, poluare fonica (cand o sa vrei sa stai pe plaja linistit o sa auzi masinile vajaind) s-ar putea rezolva cu niste protectii fono absorbante dar ai construi degeaba pe malul marii🙂 , plus sezonul turistic v-a fi compromis vreo 3 4 ani poate mai mult.

  5. simplicityct spune:

    1. daca nu iese un ban sau o spaga ai nostri nu misca un deget. Nu au plantat ei un singur pom…nu cred ca o sa consolideze faleza doar pentru ca … cade (cu virgula de rigoare).
    2. nu il trantesc eu. Il tranteste, de exemplu, Fin.Co.Ge.Ro la Eminescu P+25, sau P+30 in zona Pescarie, etc. Ma gandesc ca s-au gandit ei si la PUZ.
    3. normal ca o sa coste mai mult. Asa e proiectul. Dar va fi umflat substantial spre beneficiul baietilor destepti.
    4. exceptand greselile gramaticale, nu am inteles nimic din ce ai zis. Si eu sunt impotriva traficului de masini pe acolo, de aceea in propunerea mea nu sunt masini. Sezon turistic in zona Eminescu-Tataia-Trei Papuci-Pescarie ??? Buna, buna asta🙂

  6. Harry spune:

    @Demir
    1- de acord
    2-puzul costier prevede in zinele respective cladiri cu regim mare
    doar tronsonul 1 din soseaua de coasta va costa 10 milioane de euro (amiralitate eminescu), voi credeti ca se face o sosea si gata, uitati un lucru datorita sau din cauza reliefului si caracteristicilor zonei e nevoie de lucrari suplimentare la terasamente, lucrari de consolidare de mal, lucrari hidrotehnice. si cum sa pui panouri fonoabsorbante? e aberant. scopul soselei e una de promenada, omul sa mearga cu masina din mamaia in poretul tomis si sa admire marea, relieful costier etc.

    @simplicity
    2-de unde ai scos 25 si 30 de etaje? fincogero va face pe eminescu turnuri cu 16 etaje si la pescarie cu 15 etaje

  7. simplicityct spune:

    @Harry
    Dintre zecile de siteuri unde se gasesc date despre proiectul FinCoGeRo Eminescu iti indic doar unul care poate iti e cunoscut🙂, dar nu de acolo mi-am luat cifrele : http://urban-constanta.blogspot.ro/2012/04/comparatie-randari-proiectul-fincogero.html . Memorie scurta ?🙂 Iar la Pescarie nu ma refeream tot la FinCoGeRo, ci la Mamaia Beach, http://en.wikipedia.org/wiki/Mamaia_Beach_Residential

  8. Harry spune:

    articolul e din aprilie. Intre timp proiectul fincogero a fost modificat(cam prin vara).
    Cat despre Mamaia beach nu cred ca s va realiza vreodata din pacate😦

  9. simplicityct spune:

    Cam toate proiectele sunt foarte frumoase la inceput, apoi se mai taie cateva etaje, apoi si cateva cladiri, se mai reduc din dotari si tot asa. Asta cat inca sunt pe plansa, pana sa inceapa constructia. Apoi constructia dureaza cel putin dublu fata de cat s-a preconizat iar la final ies niste ordinarii cam cum sunt blocurile de vis-a-vis de Maritimo (care, dupa parerea mea, sunt cele mai urate blocuri de dupa ’89).

  10. Demir spune:

    🙂 Scuza-mi greselile gramaticale ma grabeam sa ajung la faculta. In legatura cu punctul 4, eu ma refeream la soseaua propusa de primarie , tinand cont ca este o sosea prin definitie inseamna ca e o cale de comunicatie interurbana in care traficul se va desfasura la o viteza de 50 60 km/h totusi te-ar deranja sa auzi masinile cand esti si la plaja .
    Si da propunerea ta cum ca aceasta „sosea” sa fie defapt un fel de faleza mai lata destinata pietonilor , ciclistilor si in caz de transportului in comun de dimensiuni mici e chiar mai eco-friendly si mai umana. I like!
    Cat despre cladirile inalte ce rasar in fata altor cladiri cu inaltimi mici sau medii mi se pare ceva de prost gust. Plus daca doresti sa faci plaja si ele cum sunt amplasate exact la limita , dupa ora 3 4 deja numai ai soare ..

  11. simplicityct spune:

    Da, la faza cu soarele dupa-amiaza nu m-am gandit (si nu cred ca a interesat pe cineva). Stiu cum e cand bate umbra de la turnul de la Soleta pe plaja. Thing to think about…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s