Cu trenul in judetul Constanta

Nu este un jurnal de calatorie cu trenul prin judetul Constanta. Nu este pentru ca la noi nu prea se mai foloseste trenul. Trenul este folosit de turistii care vin vara din colturi mai indepartate ale tarii (de la Satu Mare faci 19 ore cu trenul sau 10 ore cu masina). Mai este folosit de tinerii din Bucuresti care nu au inca masina si vor sa vina in weekend la mare (daca sunt 2 persoane deja e mai ieftin cu masina, daca sunt 4 in masina deja e chilipir fata de CFR). Si mai este folosit de o parte din constanteni care vor sa ajunga in Bucuresti si nu au masina sau nu le deconteaza firma decat trenul (e rentabil cu trenul doar daca mergi singur, daca sunt mai multi e mai rentabil cu masina). Alti calatori cu trenul sunt foarte putini. Si se intampla acest lucru in ciuda faptului ca la capitolul infrastructura feroviara Constanta sta chiar bine. Sau statea chiar bine. Intre timp liniile nu au mai fost intretinute (pentru a sustine interesele altora), s-au degradat, viteza de circulatie a scazut, normal ca a scazut cererea, care a dus la imputinarea trenurilor si tot asa intr-un cerc vicios pana la desfiintare. Deja unele tronsoane au fost desfiintate iar unele nu mai au nici sina de cale ferata.

Singura portiune de cale ferata buna este intre Cernavoda si Constanta (parte din magistrala 800, Bucuresti-Constanta-Mangalia). Si asta pentru ca s-au investit ~500 milioane de eur pentru a reabilita ~200km de cale ferata. Rezultatul: un tren face 2:30h Constanta-Bucuresti, adica exact cat facea si acum 20 de ani, inainte de reabilitare. Citisem pe undeva ca in 1928 un tren Constanta-Bucuresti facea 3 ore. Si era tras de o locomotiva cu aburi !

In afara de aceasta sectiune mai sunt urmatoarele:

  • Constanta-Mangalia. In stare aproape buna, folosita in special vara, in rest mergand doar cateva personaluri (Regio).
  • Mangalia-2 Mai (santierul naval). Folosita foarte foarte rar de catre DMHI pentru transport marfa.
  • Eforie Nord-Techirghiol. Desfiintata, calea ferata inca in stare relativ buna.
  • Constanta-Navodari-Corbu. Circulabila dar in stare destul de proasta. Folosita acum doar partial de catre o companie privata pentru trenuri de marfa.
  • Navodari-Piatra (cariera de piatra). Desfiintata, nu mai exista nici macar sina de cale ferata.
  • Poarta Alba-Ovidiu. Circulabila dar in stare destul de proasta. Folosita acum de catre o companie privata pentru trenuri de marfa.
  • Medgidia-Negru Voda-Bulgaria. Circulabila dar cu multe restrictii de viteza. Mai circula cate un personal si foarte rar vreun tren spre Bulgaria.
  • Medgidia-Tulcea. Circulabila dar cu multe restrictii de viteza. Mai circula cate un personal sau cate un tren spre Bucuresti (Sageata Albastra).
  • Nicolae Balcescu – Aeroport Mihail Kogalniceanu. Folosita probabil pentru transportul de marfa catre aeroport dar foarte foarte rar.
  • Stefan cel Mare – Cernavoda Oras (nu Cernavoda Pod). Nu mai e folosita, pe alocuri nu mai exista sina. Era folosita de catre personaluri.

Cam toate aceste linii de cale ferata pot fi folosite pentru transportul de persoane. Nu intercity sau mai stiu eu ce TGV. Transport de persoane local, foarte rapid, in special pentru navetisti, avand ca centru Gara Constanta. Ar trebui sa fie niste trenuri relativ mici, probabil gen Sageata Albastra (marea majoritate a liniilor nu sunt electrificate), cu opriri dese (cam in fiecare sat mai important) si viteza mare (mai mare ca a metroului). Si destul de frecvente si cu program non-stop, adica inclusiv noaptea (cu frecventa mai redusa, normal). Unele linii pot fi folosite asa cum sunt (putine), altele trebuie reabilitate (pentru cresterea vitezei), unele trebuie reconstruite (fiind intr-o stare jalnica) iar altele trebuie construite de la zero, neexistand acum. Ca rute, propunerile mele ar fi urmatoarele:

  • Constanta-Cernavoda Oras. 60km, din care ~90% in stare excelenta iar 10% trebuie reconstruiti. Deserveste ~100.000 locuitori plus Constanta.
  • Constanta-Vama Veche. 58km, din care ~75% in stare buna, ~15% trebuie reabilitati iar ~10% trebuie construiti de la zero. Deserveste ~75.000 locuitori plus Constanta (plus ~200.000 turisti pe timp de vara).
  • Constanta-Corbu. 33km, din care ~85% trebuie reabilitati iar ~15% trebuie reconstruiti. Deserveste ~55.000 locuitori plus Constanta.
  • Constanta-aeroport-Tulcea. ~150km, din care ~90% trebuie reabilitati, ~4% trebuie reconstruiti si ~6% trebuie construiti de la zero. Deserveste ~125.000 locuitori plus Constanta.
  • Constanta-Techirghiol-Negru Voda-frontiera. 65km din care ~25% in stare buna iar ~75% trebuie construiti de la zero. Deserveste ~30.000 locuitori plus Constanta.
  • aeroport-Medigidia-Negru Voda-frontiera. 96km care trebuie reabilitati. Deserveste ~80.000 locuitori (nu ajunge in Constanta).

Aceste rute acopera destul de bine judetul, mai putin partile de nord-vest (Harsova) si sud-vest (Adamclisi-Ostrov) care sunt mai slab populate si au un teren mai accidentat, neexistand linii de cale ferata in prezent. Propunerile de mai sus sunt doar rute, un tren poate, si chiar e recomandabil, sa foloseasca cate doua rute, de exemplu Cernavoda-Constanta-Vama Veche, Negru Voda-Constanta-Corbu, Corbu-Constanta-Vama Veche, Vama Veche-Constanta-aeroport-Tulcea etc.

In Constanta, in oras, sunt 3 directii in care merg caile ferate : catre Mangalia, catre Cernavoda si catre Ovidiu. In afara de Gara actuala (sa-i zicem Gara Centrala, suna bine) ar mai trebui amenajate cateva statii. Acestea ar trebui sa fie mai distantate decat statiile de autobuz dar mai apropiate decat statiile din exterior, dintre localitati, comparabile cu statiile de metrou, si sa deserveasca in primul rand zonele industriale si comerciale, unde sunt interesati sa ajunga cei din alte localitati.

Spre Mangalia ar trebui amenajate statii in zona Far/Caraiman/Billa (pentru acces in zona Oil Terminal/Str Caraiman, Poarta 5 si pentru cartierele Far si Km4-5) si in zona Poarta 6, unde este si acum o halta, doar ca ar trebui mutata mai aproape de cartier (pentru acces in Poarta 6 sau, prin amenajarea unei alei, catre zona Real/Metro/Praktiker cat si pentru cartierul Faleza Sud). Spre Cernavoda ar trebui amenajate statii in zona Intim, Pod Butelii/Corall si Palas (unde este si acum o statie). Iar spre Ovidiu ar trebui amenajate statii in zona Halta Traian/cap linie 51/Eliberarii (unde este si acum o halta), Real/Baumax si Boreal/Tomis Plus. Cam asa:

Iar liniile folosite in tot judetul ar fi urmatoarele :

In posturile urmatoare voi detalia fiecare ruta in parte, cu starea actuala, ce e de construit/reconstruit/reabilitat, statii etc.

Acest articol a fost publicat în Cai ferate. și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s