Sosea noua Constanta-Mangalia

Din seria de propuneri de drumuri noi prin jurul Constantei : o legatura noua intre Constanta si Mangalia.

Problema este arhicunoscuta : exista un singur drum intre Constanta si sudul litoralului (incluzand aici Eforie, Techirghiol, Costinesti, Olimp, Neptun, Jupiter, Venus, Saturn, Mangalia, Vama Veche etc) si acesta este DN39 (sau E87). Este construit bine, are 4 benzi si o stare foarte buna dar este singurul. Iar vara sau cand este in renovare se formeaza cozi foarte mari de masini si singura ruta alternativa este destul de anevoioasa, fiind reprezentata de DN38 (sau E675) spre Negru Voda. Numai ca acest DN38 are o singura banda pe sens (in stare foarte buna) si lungeste destul de mult calatoria. Adica daca vrei sa mergi in zona Neptun-Olimp faci cu ~22km mai mult (prin Pecineaga) iar daca vrei sa ajungi in zona Mangalia-Vama Veche faci cu ~45km mai mult (prin Negru Voda), adica aproape dublu. Daca vrei sa ajungi in zona Eforie nu ai alta varianta. Pe aici merg si cei care vin din Constanta si cei care vin din alte parti ale tarii si vor sa ajunga spre Mangalia (foarte putini aleg alt traseu in afara de A2-A4 pana la Lazu). Si trece prin foarte multe localitati, problema cea mai mare fiind in zona Eforie Nord – Eforie Sud – Tuzla.

Mai jos e o harta a traseului intre iesirea de pe centura Constantei (A4) si granita cu Bulgaria, cu rosu fiind marcat traseul prin localitati (50km/h) iar cu verde traseul in afara localitatilor (100km/h).

In total sunt ~17km prin localitati. Au existat mai multe idei de fluentizare a traficului printre care cresterea vitezei de deplasare prin localitati sau largirea soselei actuale la mai multe benzi sau chiar si o autostrada Constanta-Mangalia, autostrada cu care se laudau unii dintre „alesi” ca ar putea fi prelungita pana la Varna prin fonduri europene. Dintre cele 3 propuneri cea care ar rezolva problema ar fi autostrada. Dar autostrada are si multe dezavantaje : este foarte scumpa, inseamna foarte mult teren afectat (care ar fi o problema mare in zona lacului Techirghiol si la Limanu, tinand cont ca sunt rezervatii naturale) si nu se pot face prea multe intrari/iesiri tinand cont de standardele impuse de o autostrada la nivel european. In plus ar trebui facuta o legatura directa, un nod, cu A2 sau A4, nod care nu a fost prevazut si care nu vad unde s-ar putea face acum. Si nu in ultimul rand : o autostrada catre ce ? Catre Bulgaria ? Pai ei au un drum cu o singura banda pe sens pana la Varna, si chiar si aceasta singura banda are destul de multe gropi in apropierea granitei. Nu prea poti sa „versi” o autostrada intr-un simplu drum judetean. Bulgarii nu au interes sa construiasca o autostrada Varna-Constanta. Romanii nu au alta cale spre Turcia decat prin Bulgaria asa ca oricum platim vignieta, chiar si pentru drumurile proaste. Bulgarii nu vin pe litoralul romanesc. Iar orice autostrada/drum expres construit in aceasta zona ar „deturna” traficul de TIR-uri prin Romania, ceea ce nu le convine deloc bulgarilor. Ei isi fac autostrazi est-vest, care sa lege Asia de Europa traversand toata Bulgaria. Pe axa nord-sud au doar romani si greci, de la care nu ar castiga mare lucru in plus, ca ei oricum merg si pe actualele drumuri. Deci ideea de autostrada pana la Vama Veche, parte din coridorul tzshpe european, e numai o abureala electorala.

Exista si o alta solutie care, fata de autostrada, nu prea beneficiaza de finantare europeana. Si aceasta ar fi un drum expres, pe 4 benzi (cate doua pe sens, la fel cu cel actual) care sa ocoleasca toate localitatile si sa foloseasca partial traseul actual. Ar fi mult mai ieftin decat o autostrada, ar afecta mult mai putin teren, s-ar putea face iesiri catre fiecare localitate in parte (chiar si fara intersectii la nivel) si ar rezolva problema. Ca dezavantaje : nu beneficiaza de fonduri UE (dar cred ca putem sa facem si noi pe banii nostri un drum, nu trebuie sa apelam mereu la mila UE) si nu ofera siguranta si viteza unei autostrazi (dar in aceasta zona privelistea conteaza asa ca 100km/h sau 130km/h nu fac mare diferenta).

Ideea de baza a acestui drum expres este sa fie cat mai drept (adica cel mai scurt traseu) si sa deserveasca cat mai multe localitati (adica cel putin fiecare statiune de pe litoral). Traseul propus de mine ar fi urmatorul (cu portocaliu drumul propus iar cu bleu legaturile, capatul dinspre Constanta putand suferi modificari ) :

Sau mai detaliat, impartit in sectiunea nordica si cea sudica (prima data cea nordica) : Deci drumul s-ar desprinde de DN39 imediat dupa trecerea podului peste canal, pana la intrarea in localitatea Agigea, pe bretelele care coboara sub pod spre drumul de pe malul canalului. De ce abia dupa pod ? Pentru ca o alta traversare a canalului nu exista si nu cred ca va fi construita in viitorul apropiat iar viitorul pod peste canal din port va deservi doar portul si nu aduce nici un beneficiu celorlalti calatori, exceptand faptul ca vor fi mai putine TIR-uri pe actualul pod. Iar o alta sosea care sa nu traverseze canalul (venind dinspre Bucuresti) ar trebui sa se desprinda din A2 inainte de Valu Traian si sa mearga pe langa Baraganu spre Eforie dar asa nu va mai deservi si Constanta, va fi de folos strict turistilor care vin din tara spre sudul litoralului.

Dupa ce se desprinde de DN39 inainte de Agigea soseaua vireaza spre vest pe traseul drumului de pe malul canalului, urca pe mal pe unde urca si acesta si descrie o curba care ocoleste Agigea si Techirghiol pana la intersectia cu DN38 dupa iesirea acestuia din Techirghiol. Pana aici noul traseu trece numai pe teren agricol extravilan, deci ieftin. La intalnirea cu DN38 va fi o intersectie denivelata. Intersectia ar fi folosita de cei care vor sa ajunga in Techirghiol fara sa treaca prin Agigea sau in Eforie Nord cand e foarte aglomerat DN39 intre Eforie si Agigea (ceea ce nu ar mai trebui sa mai fie cazul). La fel si cei care merg spre Topraisar/Negru Voda vor iesi tot pe aici, evitand Agigea si Techirghiol. Aceasta portiune, intre DN38 si pod Agigea poate fi folosita si de TIR-urile care vin dinspre Negru Voda/Bulgaria (si chiar ar trebui sa fie obligatoriu traseul) pentru a ajunge in port. Intrun alt post voi detalia aceasta „varianta”.

Apoi se indreapta in continuare spre sud spre Lacul Techirghiol. Inainte de a traversa lacul ar trebui facuta o iesire (tot intersectie denivelata) catre Eforie Sud. Aceasta iesire ar trebui sa traverseze si ea (de doua ori) Lacul Techirghiol. Si nu e necesar neaparat un pod (costisitor). Prima traversare s-ar face in dreptul unui „baraj” de pamant existent pozitionat acum pe directia NV-SE, intre lacul sarat Techirghiol (lacul propriu-zis) si balta mare Zarguzon. Acest baraj ar trebui remodelat pe directia V-E si intarit pentru a sustine un drum asfaltat de doua benzi, toate lucrarile fiind facute modificand cat mai putin lacul si terenul din jur, care sunt zona protejata. Apoi trece pe un teren agricol si traverseaza a doua oara Lacul Techirghiol, tot pe un baraj existent, intre Lacul Techirghiol si Lacul (balta) Tuzla. Pe acest baraj trece si acum o sosea asfaltata care duce la turnul de televiziune deci nu mai trebuie modificat nimic la baraj. Si ajunge in Eforie Sud unde intersecteaza DN39 la 70m de Bd Nicolae Balcescu (un bulevard frumos de doua benzi pe sens, cu scuar pe mijloc si copaci pe margini, numai ca nu prea duce nicaieri, se termina dupa 500m). Aceasta legatura intre drumul expres si Eforie Sud ar avea niste pante/rampe destul de accentuate dar poate tocmai aceasta ar fi frumusetea drumului, intr-o zona aproape plata.

In continuare drumul expres traverseaza Lacul Techirghiol tot pe un baraj, de data aceasta intre balta mare Zarguzon si balta mica Zarguzon, baraj care trebuie doar un pic reorientat (pe N-S) si intarit (mai mult). Totul fara a deranja zonele protejate.

Apoi, la nici 2km dupa traversare, s-ar desprinde o alta legatura, cu Tuzla, pe traseul unui drum existent de pamant (figureaza ca fiind DJ391 dar puteau foarte bine sa-i zica poteca 391), drum care ajunge la capatul sudic al localitatii Tuzla. Aceasta ar fi si legatura cu aerodromul Tuzla.

Dupa aerodrom drumul expres intalneste un drum care duce spre Costinesti, in dreptul unei ferme, unde ar fi o alta iesire (denivelata) care sa ajunga la Costinesti (normal).

Drumul expres isi continua traseul drept, spre sud, pe langa 23 August, traversand drumurile spre Mosneni si Pecineaga (fara intersectii) si ajunge in curba de la 23 August (numita si „curba mortii” din cauza numarului mare de accidente petrecute aici) unde se intersecteaza cu DN39 (intersectie denivelata), drum al carui traseu il va urma.

Deci acum noul drum expres foloseste actualul DN39 (E87). Urmeaza o intersectie (care trebuie denivelata) spre Olimp/cherhana/Popasul Pescarilor. Aceste intersectii in forma de T sunt foarte usor de „denivelat” fiind necesar un singur pod, cum e podul de la Ro-Ro (intre Agigea si Eforie Nord).

Apoi este o intersectie spre Neptun, care , la fel, trebuie denivelata.

Urmeaza podul peste calea ferata de unde se desprind (intersectie denivelata deja) iesirile catre Jupiter, Cap-Aurora (drumul trebuie refacut complet) si Venus.

Dupa herghelie, in curba dinaintea intrarii in Mangalia, drumul expres se desprinde de actualul DN39 (prin intersectie denivelata, pe aici se iese si spre Saturn) si ocoleste Mangalia prin vest, traverseaza drumul spre Pecineaga (DJ392) fara intersectie, drumul spre Negru-Voda/strada Oituz cu intersectie denivelata si se uneste din nou cu DN39 langa unitatea militara inainte de a traversa pe pod balta Limanu. Se uneste prin intersectie denivelata, normal si nu afecteaza in nici un fel zona protejata Limanu.

Apoi urmeaza pentru o scurta distanta traseul lui DN39 pana la intersectia cu drumul spre Limanu unde urmeaza o alta intersectie denivelata (cu iesire spre Limanu si 2 Mai) si isi continua drumul drept, spre Vama Veche, pe care o ocoleste si se uneste iar cu DN39 (tot prin intersectie denivelata) inainte de granita cu Bulgaria. In aceasta intersectie se iese spre Vama Veche si spre vama actuala. De aici incolo e treaba bulgarilor daca fac un drum mai bun pana la Varna sau il lasa asa cum e.

Deci acest drum expres de 2+2 benzi are 42km (din care 33km de drum nou), merge aproape in linie dreapta pana la vama si are legaturi directe cu toate localitatile/statiunile de pe litoral (sudic). In afara de cei 33km de drum nou mai trebuie construiti 15km de drum de 1+1 benzi reprezentand legaturile cu localitatile din jur si 9 intersectii denivelate in forma de T si 3 intersectii denivelate in cruce.

Nu este o investitie foarte mare si fluentizeaza foarte mult traficul, scotand inclusiv TIR-urile din orase. Daca se amenajeaza (marcheaza) si soseaua din Lazu ca fiind in afara localitatii atunci se poate ajunge din Constanta (sau de pe A2/A4) pana in vama fara a trece prin nici o localitate, mergand cu 100km/h constant, fara nici o intersectie la nivel (exceptand giratoriul de la DN39/A4). Si mai e si cu 5km (10%) mai scurt decat DN39. Deci de la iesirea din Constanta (Praktiker) pana in vama in doar 25 de minute sau de pe centura Bucuresti pana in vama in doua ore, in conditiile in care vara se fac si cate doua ore doar intre Eforie si Constanta.

Acest articol a fost publicat în sosele și etichetat , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Sosea noua Constanta-Mangalia

  1. mihai spune:

    concluzie:vorbaraie inutila…ca autostrada c-ta-vama veche nu se va construe in vecii vecilor

  2. iulia spune:

    ce idiotzenie!sa faci planuri care nu se vor pune niciodata in practica.pe asta se arunca(fura)banii romanilor.studii peste studii,fara nicio finalizare

  3. simplicityct spune:

    @iulia=mihai. Nu stiu care este IQ-ul tau dar puteai sa observi ca nu este un plan al autoritatilor pe care sa il plateasca romanii (printre care ar fi mai bine sa nu te numeri). Este o propunere a mea, ca persoana fizica oarecare, ”pe banii mei si pe muzica mea”. De asemenea puteai sa observi ca nici nu am propus o autostrada, ci altceva, chiar am scris ca sunt impotriva autostrazii. Deci afirmatia ta din celalalt comentariu iar imi ridica niste semne de intrebare despre…capacitatea ta de a intelege ce citesti. Sunt binevenite comentariile constructive, nu aiurea din lipsa de ocupatie. De obicei sterg astfel de comentarii fara obiect dar pe acestea doua o sa ti le las ca sa vada lumea ca mai exista si astfel de persoane si sa nu repete greselile tale. Spune ceva constructiv si esti binevenit(a).

    -original message- Subject: [Constanta – SimpliCITY] Comment: „Sosea noua Constanta-Mangalia”

  4. Anonim spune:

    Vise! !!!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s