De ce rezista maxi-taxi-urile ?

Din seria „De ce ?” : cum de inca mai rezista maxi-taxi-urile in Constanta ?

De obicei prin oras folosesc masina. Da, stiu, nu e foarte eco, nu e chiar in spiritul blogului dar mi-e mult mai usor asa. Azi insa, din motive tehnice, nu am mai avut masina la dispozitie. Iar cand am terminat serviciul a trebuit sa vin acasa cu transportul in comun. La cat de rar merg cu autobuzul, imi place foarte mult sa merg cu el. Imi da posibilitatea sa observ lumea din jur, cladirile, pietonii, calatorii, lucruri pe care nu prea le poti face in masina. Si, bucuros nevoie-mare ca pot sa stau relaxat intr-un scaun de autobuz si sa vad restul lumii fara sa imi fac probleme de traficul din jur, ma indrept spre statia de autobuz, la vreo 200m de locul de munca, deci foarte aproape. Ajung acolo si, surpriza : toneta de ziare care vindea bilete de autobuze isi terminase programul (era cam intre 5-6 dupa-amiaza). Alte magazine in jur nu sunt, chiar daca este o statie aglomerata. Cea mai apropiata sursa de bilete este la mai mult de o statie distanta. Pentru ca ai nostri „alesi” au decis sa mai reduca numarul de gherete de bilete ale RATC si sa lase calatorii la voia vanzatorilor din magazine sau de la tarabe. Pe caldurile astea bineinteles ca nu am mers o statie pe jos sa caut bilete. Am apelat la alternativa RATC-ului : maxi-taxi.

Dupa vreo 10 minute de asteptat a venit si maxi-taxi (intre timp trecusera vreo patru autobuze care m-ar fi dus acasa). Cu un pic de sila ramasa din calatoriile trecute ma urc in maxi. Erau cel putin 10 persoane care stateau pe culoar, in picioare, iar din statie o data cu mine au mai urcat 4 persoane. Unii se intorceau de la plaja, unii de la serviciu, dar toti erau ingramaditi si incepusera sa transpire bine (si sa miroasa si mai bine). Toate geamurile erau deschise, ca normal ca nu exista aer conditionat, unii tipau sa inchida geamul ca e curent, altii sa-l lase deschis ca se sufoca de caldura. Oricum, nu am primit bilet. De fapt nu cred ca am mai primit bilet in maxi de mai bine de 5 ani. Dupa multe, foarte multe, opriri ajung la destinatie. Iar soferul opreste unde ii cere lumea, de data aceasta fix pe trecerea de pietoni.

Deci : avem un transport in comun de stat, RATC, si un transport in comun privat, maxi-taxi, diferite firme, dintre care cea mai mare e GMS (Grup Media Sud). Autobuzele RATC sunt destul de noi, destul de confortabile, merg repede, sunt destul de dese, nu au aer conditionat, sunt pline de pensionari si au trasee relativ neadaptate dezvoltarii recente a Constantei. Maxi-taxi-urile sunt vechi, zdrangane mereu, au scaune rupte, sunt foarte aglomerate, nu iti dau bilet, vin mai rar ca autobuzele, merg foarte incet la inceputul traseului incurcand circulatia (din cand in cand mai baga si „a doua”), merg foarte repede spre sfarsitul traseului, chiar periculos in foarte multe cazuri, opresc peste tot, pe trecere, in intersectie, in dreptul altor masini etc, fac aproape o ora de la un cap la altul si, la fel, nu au aer conditionat.

Cu toate aceste foarte multa lume foloseste maxi-taxi-ul. Pentru ca ajungi de la un capat la altul al orasului cu acelasi microbuz, fara sa schimbi, si te costa doar 2 lei (sau chiar un leu). La RATC trebuie sa schimbi doua autobuze si te costa 3,5 lei. La maxi nu trebuie sa ai bilet, dai la sofer (care nu iti mai da si bilet). La RATC daca ai noroc gasesti o toneta de ziare in statie si cumperi un bilet, daca nu, poti sa mergi si 2-3 statii si sa nu gasesti un loc de unde sa cumperi bilet. Nu mai zic de seara tarziu sau dimineata devreme cand nu e deschis nici un magazin.

RATC-ul „nostru” se plange ca mai are putin si da faliment in timp ce la maxi-taxi nu am vazut nici o firma inchisa (chiar o duc destul de bine, dar nu pe acte). Iar RATC-ul mai este si subventionat.

Si totusi de ce rezista maxi-taxi ? Are trasee mult mai lungi, are un pret mai mic, are o capacitate mai mica ca numar de locuri (deci costuri salariale pe cap de calator mai mari), opreste mult mai des (deci un consum crescut de motorina), si nu primeste nici un fel de subventie. Ar fi trebuit sa fie de mult in faliment. Numai ca, la maxi-taxi TOATA LUMEA PLATESTE. Oricine urca, pensionar, copil, student, muncitor, revolutionar, toti platesc. Si din banii astia (nedeclarati si neimpozitati) traieste si soferul si patronul si mai ramane sa se „dea” si „unde trebuie”.

RATC-ul in schimb devine un fel de serviciu social : pensionarii se plimba gratuit de dimineata pana seara sa vada in ce piata e rosia cu 0,5 lei mai ieftina, tiganii nici nu stiu ce e ala bilet, revolutionarii (reali sau inchipuiti) fac turul orasului gratis, vagabonzii isi fac veacul pe ultimele locuri ale autobuzului, etc etc. Iar restul oamenilor (normali, sa ii numim, adica cei care se duc la serviciu/scoala) trebuie sa sustina toti acesti paraziti. Niciodata (nu merg foarte des, ce-i drept) nu am vazut mai mult de una-doua persoane compostand bilet. Si nu cred ca toti ceilalti aveau abonament.

Dar ce interes ar avea Primaria sa faca un RATC rentabil ? Pai ar trebui ca pensionarii sa plateasca dar atunci nu i-ar mai vota tot pe ei. Sau ar trebui sa faca in fiecare statie mini-buticuri ale RATC care sa vanda si bilete de la ora 5 la 23 dar atunci nu ar mai merge tonetele rosii de ziare, ale unor anumite persoane. Sau ar trebui sa faca trasee mai lungi si bilete mai ieftine dar atunci nu ar mai merge maxi-taxi-ul al „stim noi cui”. Sau ar trebui contabilizata mai bine motorina, dar atunci nu si-ar mai putea trage partea cine trebuie. Si tot asa.

In aceste conditii…abia astept sa-mi scot masina din service. Oi fi eu eco, green, „salvati padurile”, dar pana la urma pentru fiecare conteaza in primul rand cum ii e lui mai bine. Iar acum mie mi-e mai bine cu masina.

Cele mai multe posturi de pe acest blog sustin totusi in continuare ideea cum ca se poate si fara masina. Dar pana acolo e mult de munca…  Adica multe posturi de scris, multi oameni de convins, multi lucruri de schimbat.

Acest articol a fost publicat în De ce ? și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la De ce rezista maxi-taxi-urile ?

  1. Alexandra spune:

    Mi-ar conveni sa pot respira ca un om normal in mijlocul de transport, dar nu pot sa suport tiganii din RATC. Vad ca au facut 3 lei biletele, minune. Pacat ca atunci cand ai nevoie de ele nu ai de unde sa le cumperi. Ma rog, prefer sa suport maxi-taxi-ul, dar macar stiu ca sunt mai putine sanse sa raman fara diverse lucruri sau mai rau. Am avut destule experiente neplacute cu RATc-urile.

  2. simplicityct spune:

    Ideea e ca nu trebuie sa-ti fie tie bine, ca cetatean oarecare. Nu, nu asta e scopul Primariei (noastre, nu al Primariei in general). Trebuie sa le fie bine celor care (il) voteaza : pensionarii (transport gratuit legal => ei sunt primii care voteaza), tiganii (transport gratuit ilegal+sursa de furtisaguri=> voteaza in masa „pro”), asistatii social (care nici nu folosesc transportul dar nici multa minte nu au). Si atunci lumea se inghesuie in maxi-taxi (ale apropiatilor Primariei) pentru ca asa banii pot sa ajunga direct in buzunarele lor, fara impozite, fara taxe. Cam de asta ai avut (si am avut) destule experiente neplacute cu RATC-urile.

  3. Andrei spune:

    Nu este normal faptul că autorul comentariului pilon pune în aceeaşi balanţă pensionarii care au contribuţiile lor sociale enorme la dezvoltarea societăţii româneşti, făcându-i paraziţi ca pe indienii şi cerşetorii ce circulă gratuit în RATC, fără ca cineva să îi oprească. În vreme ce de fapt pensionarii români sunt controlaţi la sânge de bilete sau abonamente, controlorii se fac că nu-i văd pe indieni, cerşetori, vagabonzi. Mama mea are 72 de ani şi-şi face abonament, aşa că nu este un parazit ca indienii sau cerşetorii. Plus de asta, autorul articolului ce îi face paraziţi pe pensionarii ce primesc pensie pentru munca lor, punându-i în aceeaşi balanţă cu cerşetorii şi călătorii frauduloşi ce sunt în majoritate indieni, aduce a iz politic prin care se caută dezbinarea socială şi împiedicarea realizării unui sistem de control şi acces în autobuzele RATC ca la Maxi taxi-urile private. Aşadar, cred că este un articol comandat politic de Radu Mazăre şi compania pentru a susţine în continuare un transport în comun în care doar românii să plătească bilete şi abonamente, iar indienii să fie susţinuţi în cârcă de obidiţii români. Am făcut reclamaţii la RATC, le-am explicat ceea ce cu siguranţă ştiu şi ei, respectiv şefii Tănase Ovidiu şi Coiciu Dumitru de acolo de la RATC, le-am explicat că este inuman să circuli ca plătitor de taxe, ca român civilizat şi curat, împreună cu copiii şi oamenii civilizaţi de orice rasă sau etnie, alături de cerşetori mustind de mizerie şi viermi, alături de copii de indieni în pielea goală, alături de indieni violenţi şi puţind de crăpând pământul sub ei şi care merg gratis fără ca controlul să îi întrebe măcar de bilete, pe scaune mizerabile şi în mirosuri pestilenţiale ce efectiv ne pun viaţa şi sănătatea în pericol. Nu întâmplător România are cea mai mare şi endemică propagare a hepatitei din Europa. Cumva toar㔺u Mazăre, cel ce se laudă că se culcă cu toate curvele frumoase din Constanţa, asta vrea, la ordinul de partid şi de stat al toa”răşilor securisto-bolşevici Ion Iliescu şi Traian Băsescu? În Bucureşti am înţeles că a început să se practice taxarea de tip Maxi Taxi, nu urci în autobuz dacă nu prezinţi bilet sau abonament? Sau după ce a dat case gratis indienilor, Radu Mazăre asigură şi transportul gratuit acestora, pe seama împovărării românilor? Eu înţeleg că este probabil indian, şi evident mason, dar ar putea încerca măcar să lase, conform legii, ca atât românii cât şi indienii să aibă drepturi şi obligaţi egale, căci, nu-i aşa?, măcar de ochii lumii România asigură egalitatea în drepturi pentru toţi cetăţenii, indiferent de rasă sau sex, religie sau cultură…Sau nu mai este cazul?…

  4. simplicityct spune:

    In primul rand va multumesc ca ati citit articolul si ca v-ati dedicat atat timp scrierii acestui comentariu, mai ales ca e scris inteligibil si fara greseli gramaticale. Sa le luam pe rand.
    1. I-am pus (oarecum) in aceeasi balanta cu tiganii doar pe pensionarii care au transportul gratuit (si fac abuz de el) si care voteaza actualul primar de fiecare data, pentru o sacosa cu pui, indiferent ca el, primarul, face toate lucrurile pe care le dezaproba pensionarii (cluburi, bautura, droguri, viata de celibatar, ca sa nu zic mai mult). Deci nu pe toti. Exista si multi pensionari care si-au castigat pensia si si-o merita, nu asteapta pomana mereu si nu voteaza cu gandul la sacosa cu pui. Tot respectul pentru ei.
    2. Acest blog nu este sustinut/finantat/redactat de nici un fel de partid, organizatie sau orice altceva de acest gen. Este blogul unei persoane care il scrie din pasiune si care crede ca inca se mai poate schimba ceva in acest oras. Si care nu tine cu nici un partid. Doar ca nu suporta sa fie calcata in picioare de un primar al carui interes nu este in nici un caz binele orasului. Deci in nici un caz nu avea cum sa comande Radu Mazare un articol pe acest blog.
    3. De acord cu dvs, actuala conducere sustine acest sistem prin care oamenii cinstiti sa plateasca mereu iar parazitii si profitorii sa fie „sustinuti in carca”.
    4. Puteti sa-i numiti pe tigani chiar „tigani”, nu e nevoie sa le cautam alte denumiri. In primele randuri chiar am crezut ca va referiti la indieni si ma gandeam la studentii indieni din Constanta. Sa le spunem in continuare „tigani” pentru ca asta sunt si asta vor ramane. Si in nici un caz „rromi”.
    5. „Sau nu mai este cazul ?…” Pai, tocmai, sper ca mai este cazul, ca altfel in loc sa scriu articole pe blog ma apucam de furat sau plecam in alta tara.

    Deci nu am nimic cu pensionarii in general. Dar am ceva (si e mai mult decat un dinte) impotriva pensionarilor care voteaza dupa sacosa cu pui, dupa pomana. Si sunt multi. 50.000. Si toti se duc la coada la vot. Si sunt asa de multi incat dicteaza rezultatul alegerilor. Iar Radu Mazare stie asta.

  5. Andrei spune:

    simplicityct says:
    9 august 2013 la 22:36
    Stimate concitadin,
    Vă mulţumesc şi eu pentru deferenţă, dar în chestiunea cu pensionarii nu sunt de acord. Noţiunea de pensie incumbă legalitatea, dreptul de a primi pensie pentru taxele plătite zeci de ani la stat de către persoana respectivă… Nu poţi numi un pensionar ca fiind parazit, căci din start vă auto-excludeţi din viaţa socială, din viaţa oraşului şi din inima publicului. Mama are 72 de ani, a muncit 40 de ani, iar din partea mea asta şi trebuie să facă: să se plimbe, să se relaxeze prin parc, atât cât i-a mai lăsat Mazăre din el, căci este dreptul ei şi al generaţiilor dinaintea noastră care au construit ceea ce noi stricăm la greu, incapabili de a opri distrugerea României şi a românilor de către urmaşii semito-bolşevicilor şi torţionarior ce au pensii de peste 6000 de lei pe lună în vreme ce deţinuţii politici au pensii de 400-600 lei lunar, în vreme ce întreaga clasă politică, de la stânga la dreapta, de la partidele „naţionaliste” la cele diplomate se fac că plouă şi duc discuţii contradictorii le teveuri, iar în particular fură şi trădează ÎMPREUNĂ România. Nu doar pensionarii au votat cu Mazăre, şi în primul rând MAJORITATEA CONSTANŢENILOR NU A MERS LA VOT. MAJORITATEA. Dacă sunt persoane în vârstă, în majoritate indieni şi care primesc ajutoare de la stat sau de la autorităţile locale coordonate de către securiştii bolşevici de la Bucureşti, e altceva, ăştia nu sunt pensionari, ci profitori sprijiniţi de clasa politică trădătoare de neam şi ţară din ultimii 23 de ani, clasă politică în majoritate indiano-semită şi masonă care urmăreşte gonirea populaţiei majoritare din ţară şi înlocuirea ei cu semiţi. Majoritatea pensionarilor care au pensii pentru 15-45 de ani de muncă, adică românii, nu primesc nimic de la acest bolşevic cu aere de Che Guevara de Carpaţi fără Filtru, recte nea fasole Mazăre, futacul atomic… Cei care n-au adus contribuţii la fondul de pensii al statului român şi care practic nu au decât pensii sub 400 lei, din oficiu, adică indieni în proporţie de peste 80%, ăia sunt ajutaţi de statul român, adică de bolşevicul Mazăre şi compania semito-masonă de la Bucureşti. În ce priveşte ţiganii, eu am înţeles că acesta este considerat de mulţi oameni un termen peiorativ, aşadar îi numesc pe aceşti oameni după limba, rasa şi portul lor; adică indieni, căci au caracteristicile frumoasei rase indiene, vorbesc un dialect indian din Punjabul de Nord, dialect care este folosit şi azi în India, aşadar sunt indieni. Am fost în India şi pot afirma cu certitudine de sută la sută că rromii sunt de fapt indieni, au portul, limba şi cultura indiană, indienii noştri sunt aşadar numiţi samavolnic de către semito-masonii Iliescu şi Băsescu ca fiind rromâni, pentru a se fura ţara şi identitatea poporului român… Nu trebuie să descoperim noi miezul din dodoaşcă şi să cădem în plasa întinsă de Ion Iliescu şi ucenicul său Traian Băsescu, aceea cu rrom, rromani, dom sau pom; istoria, realitatea arată fără nici o posibilitate de negare faptul că cei cărora li se spune rromi, sunt de fapt indieni. Dacă cădem în plasa rasismului nu putem schimba nimic şi vom fi văzuţi drept nişte extremişti, închizându-ne astfel accesul la inimile majorităţii românilor care sunt oameni cinstiţi şi nu vor segregare rasială, ci aceleaşi drepturi şi obligaţii pentru fiecare persoană în parte, indiferent de rasă, sex, neam…
    Permiteţi-mi să vă spun că este cam prea exclusivist site-ul dvs, prea multe rubrici separate pe criterii de discipline separate, încât nu mai poţi accede decât cu extrem de mare greutate ştirile cotidiene… Cea mai bună şi potrivită separare a articolelor diverse pe teme diverse, ar fi, după părerea mea, cea cronologică. Altfel, scuzaţi-mi comparaţia, parcă ne-am plimba printr-un labirint uriaş, în căutarea pietrei filozofale. Mai puţină poezie, mai multă claritate şi obiectivitate în gândire şi expresie, mai multe nominalizări şi mai puţine abstractizări de genul politicienilor lui Caragiale. Numai aşa poate fi iniţiat un DIALOG cu cei mulţi, cu poporul român, nu cu alambicări şi abstractizări pe mii de teme care mai de care mai pretenţioase şi eclatante în vreme ce rahatul ni se urcă în case din căruţele indienilor ce zburdă nestingheriţi prin oraş, pe străzi, prin parcuri, prin autobuze, murdari, violenţi, agresivi, ameninţători în vreme ce Mazăre atomicul femeilor crăcănate le face case şi ne spune la teveuri, cu rânjetu-i binecunoscut, că ziua ne abureşte mamele, iar noapte ne f… fetele…

  6. nicu spune:

    salut

    ce vreau eu sa va spun despre transportul gratuit pt pensionar:
    1.In primul rand se da gratuitate pensionarilor pt ca ei merg la vot ,in afara de asta un abonament pe toate liniile este 110 primaria deconteaza 55 cine suporta diferenta ? R.A.T.C
    2. De ce nu se da gratuitate la elevi ? simplu ei nu voteaza

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s