Ped Shed – Faleza Sud – partea I

Din seria “Cartierele Constantei” : primul cartier propus a fi transformat dupa conceptul „pedestrian shed” – Faleza Sud.

Dupa cum ziceam mai inainte (aici si aici), voi incerca sa iau rand pe rand cartierele Constantei si sa le „adaptez” la conceptul „pedestrian shed” sau, prescurtat, „ped shed”, un cartier pentru oameni, nu numai pentru masini. Si, pentru ca trebuia sa incep de undeva, voi incepe cu zona de sud a orasului pentru ca aici cartierele sunt mai bine determinate geografic. Iar primul „pedestrizat” (stiu ca nu exista cuvantul) va fi cartierul Faleza Sud, cunoscut si sub numele de Poarta 6.

Pentru cine nu stie unde se afla Faleza Sud am pus doua harti cu localizarea cartierului, marcat cu portocaliu.

Faleza Sud este un cartier numai de blocuri, localizat in  sudul orasului, oarecum izolat dpdv rutier, avand ca vecini la vest calea ferata spre Mangalia (si peste calea ferata cartierele Km 4-5, Km 5 si Constanta Sud), la sud teren liber si statia de epurare Constanta Sud, la est Portul Constanta iar la nord cartierul Km 4. Aceasta izolare are ca dezavantaj legaturile reduse cu celelalte cartiere (se iese doar prin partea nordica). Dar are ca avantaj traficul relativ redus prin cartier, intrand doar cei care au treaba in Faleza Sud sau vor sa intre in Port prin Poarta 6. Inainte, iesirea TIR-urilor din Port se facea numai pe la Poarta 6, dupa darea in folosinta a centurii Constantei accesul lor se face numai pe la Poarta 7 si 9 (atat intrare cat si iesire) crescand simtitor confortul locuitorilor de aici (ca zgomot in special).

Ca dimensiuni are ~1150m de la nord la sud si  maxim 450m de la est la vest. Deci, conform standardelor „pedestrian shed”, ar fi un „linear pedestrian shed”, adica un dreptunghi sau un oval. Are o suprafata totala de ~43ha din care partea construita are ~35ha, restul fiind terenuri libere.

Ca sa fie impartit ca un ped shed ideal ar trebui sa aiba doua strazi principale care sa se intersecteze in mijlocul cartierului si alte strazi perimetrale. Strada principala pe directia nord-sud e simplu de gasit, ar fi Str Brizei, chiar daca in partea nordica e cam la marginea cartierului.  In schimb pe directia est-vest ar fi Str Lirei cea mai de dorit insa aceasta nu are legaturi la capete cu strazile perimetrale, la vest se infunda in Liceul Blaga iar la est se infunda in blocuri. Cele doua strazi s-ar fi intalnit cam in centrul cartierului, atat cel geografic cat si cel popular. Numai ca in cazul acestui cartier pe directia est-vest vor fi desemnate doua strazi principale, una fiind Str Stelutei in nord si alta fiind Str Zefirului in sud. Iar ca strazi perimetrale vor fi strada care merge pe langa calea ferata si intra in port (marcata pe Google Earth ca fiind Str Viorelelor dar nu sunt foarte convins de corectitudinea numelui) in vest si sud, strada de pe malul portului in est (marcata ca fiind Str Arcasului pe o portiune si Str Zefirului pe o alta portiune, strada care ar trebui continuata prin spatele ANL-urilor pana la intersectia cu Str Stelutei) si Str Pajurei in Nord.

Strada principala nu inseamna neaparat bulevard cu sapte benzi, este doar o strada de legatura, o strada care nu se infunda, poate sa aiba si o singura banda pe sens. De fapt in acest cartier nu exista strazi mai mari de o banda pe sens. Fiind desemnate strazile principale si perimetrale, restul strazilor vor fi transformate in fundaturi (cul-de-sac) sau bucle. Mai jos o harta cu strazile principale (cu violet) si perimetrale (cu portocaliu).

De mentionat ca strada portocalie din dreapta (est) nu exista decat partial. Prelungirile strazii actuale in nord si sud fac parte dintr-o propunere mai ampla a mea pe care o voi detalia intr-un post separat.

Sa luam pe rand „cvartalele” pentru a le transforma dupa conceptul ped shed. Primul este cel din sud-est, de langa Poarta 6 de intrare in Port. Acesta este si cel mai sud-estic punct locuit din Constanta (mai mult sudic decat estic).

In primul rand se scapa de masini : toate masinile in parcari subterane. Asta inseamna ca trebuie si construite aceste parcari. Parcari simple, pe un singur nivel, cu cate o singura intrare pentru a fi usor de gestionat. Aici merg 4 parcari subterane din care una foarte mare pe spatiul liber dinspre Poarta 6. Sunt marcate mai jos cu poligoane albastre iar intrarea in parcare e marcata cu un patrat albastru deschis. Sunt necesare tuneluri de legatura cu scarile de bloc, din parcarea subterana ar trebui sa ajungi direct in subsolul blocului.

 

Cea mai mare parcare ar fi cea din josul imaginii, chiar langa Poarta 6. Este un spatiu liber care la un moment dat era si de vanzare, deci are un proprietar. Ramane de vazut cum a putut cineva sa se improprietareasca cu acel spatiu dar daca chiar e asa atunci se poate expropria. Se poate face o parcare de pana la 9.000mp, adica ~440 locuri de parcare. Sunt multe pentru blocurile din jur, de aceea se poate construi la inceput doar o parte si apoi se poate extinde pe masura cresterii numarului de masini. In prima instanta ar fi necesare cam 200 de locuri de parcare (cate unul de apartament deservit). Deasupra parcarii, bineinteles, va fi amenajat un parc (se pot lasa „goluri” prin parcare pentru a fi plantati copaci). Iar cele doua strazi din estul si vestul cvartalului au fost „curbate” pentru a se intalni intr-un sens giratoriu langa Poarta 6. Fostele trasee vor fi transformate in spatiu verde (marcate cu rosu in zig-zag).

A doua parcare este mult mai mica, 1250mp, adica 55 locuri de parcare, fiind situata intre blocurile din partea dreapta (estica) a cvartalului. Deasupra va fi lasat liber, spatiu verde.

A treia parcare are ~2000mp adica 90 locuri de parcare, fiind situata intre blocurile din partea stanga (vestica) a cvartalului. Deasupra poate sa fie lasat spatiu verde sau amenajat un loc de  joaca.

A patra parcare are ~2400mp adica 110 locuri de parcare, fiind situata sub straduta din dreapta (estul) cvartalului. Pe deasupra va trece in continuare actuala strada (modificata in alta propunere).

In total se pot construi intre 450 si 700 de locuri de parcare subterane care ar fi de ajuns pentru toate blocurile din cvartal. Si nu ar mai fi parcate masini la suprafata, nici pe trotuare nici pe spatiul verde. Doar in dreptul fiecarei scari de bloc trebuie amenajate 1-2 locuri de stationare cu durata limitata, doar pentru incarcare/descarcare de lucruri grele/voluminoase, apoi masina trebuie dusa in parcarea subterana.

Acum, ca am scapat de masini parcate peste tot, se poate trece la amenajare. In partea a doua.

Acest articol a fost publicat în Cartiere și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Ped Shed – Faleza Sud – partea I

  1. pantiru dinu spune:

    este ok sa se faca parcari auto subterane si o amenajare mai frumoasa a cartierului Faleza Sud , dar cine le va face si cand?

  2. simplicityct spune:

    De facut le va face tot un primar, ca el are puterea. Vorbesc de un primar in adevaratul sens al cuvantului, unul competent. Cand ? Cand nu vor mai vota doar pensionarii umiliti cu puiul si malaiul, cand vor vota si tinerii, etc, etc. Pana atunci sunt doar idei, desene, recomandari…

    -original message- Subject: [Constanta – SimpliCITY] Comment: „Ped Shed – Faleza Sud – partea I”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s