Cartierul ideal – partea II

Din seria „Cartierele Constantei” : cum ar trebui sa arate un cartier (continuare, vezi partea I).

Vorbeam in partea I de „pedestrian shed”. Acesta poate sa fie standard pedestrian shed, care inseamna in mare un cerc cu raza de 400m (sau un patrat cu latura de 800m), poate sa fie long pedestrian shed, care inseamna un cerc mai mare, cu raza de 800m (sau un patrat cu latura de 1600m) sau poate sa fie linear pedestrian shed, un oval alungit cu o medie a razei mici si razei mari de 400m (sau un dreptunghi cu media laturilor de 800m).

Cam asta e teoria. In practica aceste valori ar trebui sa fie maxime, mie unul mi se par cam marisoare. Adica as prefera un cerc/patrat cam de 300m din centru pana la margine. Se va vedea mai bine cand voi lua cartierele la rand si voi incerca sa le transform in pedestrian shed, ca asa suna cam abstract si e destul de greu de imaginat.

Deci idealul ar fi un cerc cu raza de 300-350m (o suprafata de 28-38ha) sau un patrat cu latura de 600-700m (o suprafata de 36-49ha). Pentru cei care isi mai amintesc geometrie cercul cu raza de 300m se inscrie (incape) exact intr-un patrat cu latura de 600m. In cazul Constantei majoritatea cartierelor vor avea forma patrata sau dreptunghiulara datorita retelei de strazi perpendiculare existente. Deci voi vorbi numai despre patrat.

Acest patrat (pentru care voi folosi denumirea de „cartier”, chiar daca nu se va suprapune exact peste cartierele traditionale) va avea doua strazi principale perpendiculare care se vor intersecta in centrul patratului (sau macar pe-aproape). Astfel patratul mare (cartierul) va fi impartit in 4 subdiviziuni, 4 patrate mai mici. Pentru aceste patrate mai mici voi folosi denumirea de „cvartal”. Cvartal se folosea inainte pentru a desemna a patra parte dintr-o localitate, acum nu prea mai e folosit. Nu am gasit o alte denumire pentru aceste patratele iar „sfert de cartier” nu suna prea bine🙂. Daca altcineva are o sugestie poate sa o impartaseasca aici. Un astfel de „cvartal” ar avea in jur de 10ha.

Aceste doua strazi principale vor avea una sau doua benzi pe sens (in mod exceptional trei) si vor concentra toate functiunile ne-rezidentiale ale cartierului (magazine, scoli, politie, piata etc). Pe cele 4 laturi ale cartierului vor exista alte cartiere vecine, bineinteles, ca nu vor fi izolate. Pe aceste laturi (intre cartiere) vor fi strazi de legatura. Cele patru laturi plus cele doua strazi principale vor fi singurele pe care se va putea traversa cartierul/cartierele. Toate celelalte strazi din cartiere, adica strazile interioare „cvartalului” vor fi de tipul „cul-de-sac” (infundate) sau bucla (intri de pe o strada principala sau laterala, faci o bucla prin cvartal si iesi la o suta de metri mai incolo pe aceeasi strada de pe care ai intrat). Astfel, aceste strazi ducand „nicaieri” (doar la locuinte) nu vor fi frecventate decat de riverani, scazand foarte mult traficul pe ele.

Ce ar trebui sa contina un cartier ? Pai in primul rand locuinte : blocuri si/sau case, in functie de fiecare cartier. Iar apoi ar trebui sa aiba cel putin urmatoarele (parerea mea) :

  • un magazin. Nu doar un butic, un magazin mai mare, de genul Profi, Penny, Mega Image. Un magazin in care sa gasesti de toate (aici ma refer la produsele de zi cu zi, nu la televizoare, mobila, haine sau whisky de 50 de ani) dar in primul rand sa aiba preturi  bune astfel incat sa nu fii nevoit sa te duci la Carrefour/Real/Auchan cu masina. Daca ai un astfel de magazin la 4-5 minute de casa ta chiar nu mai ai nevoie de hypermarket. De preferat ar fi totusi sa fie magazine deschise de catre intreprinzatori localnici, cum sunt de exemplu Alfa Beta, Adivin, Trident Plazza, Denisa etc.
  • o piata agricola unde sa gasesti legume si fructe de la producatori (da, visez frumos🙂 ), poate chiar si branzeturi si peste proaspat.
  • unul sau mai multe buticuri pentru cumparaturile foarte rapide, de genul paine, lapte, bere, tigari. Dintre acestea macar unul ar trebui sa fie non-stop.
  • o farmacie non-stop. Nu toata lumea are o masina cu care sa plece in centru la farmacie in miezul noptii pentru un algocalmin sau nu isi permite sa dea pe taxi de zece ori cat pe algocalminul respectiv.
  • o minipoliclinica non-stop (care sa includa si un stomatolog). Cam cum erau inainte dispensarele de cartier. Acum statul nu prea mai sustine astfel de unitati dar exista varianta de unitati particulare, cum sunt Iowemed, Regina Maria, Provita, Medcenter, Medicover etc. Nu trebuie neaparat ca o retea sa aiba cate o unitate in fiecare cartier dar impreuna le-ar putea acoperi pe toate.
  • o cresa. Dar sa fie de stat. Acum nu stiu daca sunt in Constanta mai mult de doua-trei crese de stat. Stam foarte prost la acest capitol, si nu numai noi ci toata Romania.
  • o gradinita, tot de stat. Bineinteles ca pot fi in plus si gradinite particulare, ca si crese particulare.
  • o scoala de stat. Liceu nu e necesar pentru ca sunt prea multe profile pentru a putea fi acoperite in fiecare cartier. Cu atat mai putin o universitate.
  • o agentie bancara cu ATM. Nu neaparat ca sa ia lumea credite (nu le recomand) ci pentru operatiuni bancare, de genul plati facturi prin ordin de plata sau schimb valutar sau depozite.
  • o librarie. Nu trebuie sa fie foarte mare sa aiba carti straine de 2-300 lei bucata, trebuie sa aiba strictul necesar, ce se vinde cel mai bine, iar restul sa le aduca la comanda. Pentru „pretentiosi” exista si varianta de a merge „in oras” pentru a cauta intr-o librarie mai mare.
  • o biblioteca. Da, suna idealist. Dar e un circ vicios : nu se fac biblioteci pentru ca omul nu citeste si omul nu mai citeste pentru ca nu are biblioteci. In Constanta exista o singura biblioteca, cea judeteana. Vorbesc de bibliotecile mari, biblioteci mai mici mai exista ascunse, una ar fi la Curtea Brancoveneasca. La fel ca la librarii, nu trebuie sa fie extraordinara, sa aiba editii princeps sau foarte multe exemplare. Cele mai citite carti sunt pentru inceput de ajuns. S-ar putea colabora cu scoala din cartier, multe scoli au deja bibliotecile lor dar sunt doar pentru elevii scolii. O biblioteca aranjata bine langa un parc unde poti sa citesti o carte buna in aer liber in timp ce bei un ceai/cafea cred ca ar atrage destui doritori.
  • un restaurant cu terasa. Un loc unde poti sa iesi cu prietenii la o bere sau sa mananci o ciorba la pranz fara sa bati cativa kilometri dus si tot atatia intors. Eventual cu un biliard sau alte jocuri de acest gen. Numai sa nu se transforme in bodega (care vad ca merge foarte bine in zilele noastre).
  • o sala de sport. Pentru mentinerea in forma, normal. Iar partea de outdoor ar putea fi in curtea scolii, care, in afara orelor de curs, ar trebui sa fie loc public cu acces liber pentru toata lumea care vrea sa joace un baschet sau un meci de fotbal sau pur si simplu sa „dea” cateva ture de teren.
  • un cinema. Mic, o sala e de ajuns. Nu trebuie sa fie un multiplex sau 3D sau Imax. Dar sa fie un loc unde sa poti sa vezi ultimele aparitii la doi pasi de casa. Poate asa se va mai misca lumea din fata televizorulul de la telenovele sau de la „Nora pentru mama”. Sau poate nu vor mai sta toti tinerii in continuu „pe torrente” descarcand filme non-stop.
  • un parc. Este scris mai la urma dar e printre cele mai importante. Nu trebuie sa fie mare, un parc de marimea celui de la Gara sau chiar la jumatate este de ajuns pentru un cartier. Dar nu este normal ca sa trebuiasca sa iei masina si sa mergi cativa kilometri pana la cel mai apropiat parc. Iar Constanta sta foarte foarte foarte prost la capitolul parcuri. Doar Tabacarie poti sa-l numesti cu adevarat parc, cel putin acum, pana nu va fi invadat de cladiri.
  • locuri de joaca. In fiecare cvartal ar trebui sa exista locuri de joaca pentru cei mici. Un loc unde parintii sa-si plimbe bebelusul in carucior (nu ca acum printre masini), un loc unde sa se joace copii (amenajat cum trebuie, nu cu leagane ruginite sau tobogane gaurite) etc. etc. Ar trebui sa fie cate unul in fiecare cvartal (minim) pentru a nu fi nevoie sa traversezi strada pentru a ajunge la locul de joaca.
  • o agentie a primariei unde poti sa-ti platesti toate taxele si impozitele (locale sau centrale) fara sa mai bati drumul pana in centru.
  • eventual o biserica. Nu sunt eu genul credincios dar cred ca un popa bun ar putea face ceva intr-o parohie, poarte ar mai linisti lumea un pic.
  • statii de transport public. Una, doua, sapte. Cu cat mai bine e legat cartierul de restul orasului cu atat mai putin se va folosi masina personala.

Probabil mai sunt si altele care ar trebui adaugate dar nu imi vin acum in minte. Pe masura ce mai gasesc mai editez. Dar in mare cam asa ar trebui sa arate oricare cartier din Constanta.

Dar poate cea mai importanta trasatura a acestui tip de cartier este conectivitatea. Masinile pot merge doar pe strazile principale si pe laterale iar in „cvartal” patrund numai daca au treaba acolo, neexistand conexiuni cu alte strazi. In schimb pentru pietoni si biciclisti toate aceste stradute infundate pentru masini sunt legate intre ele prin alei sau strazi inchise traficului auto. Astfel ajungi mai repede pe jos, „printre blocuri” cum se zice, sau printre case pana la magazin sau la scoala decat cu masina care trebuie sa ocoleasca. Deci „transformarea” cartierelor actuale se va baza mult pe inchiderea unor strazi traficului auto. Nu inseamna neaparat ca vom avea multe strazi exclusiv pietonale sau ca vom scoate asfaltul de pe strazi, „inchidere” poate sa insemne si blocarea la jumatate a unei strazi prin cativa stalpi astfel incat sa fie transformata din strada de legatura (cu trafic) intr-o strada pe care vor circula doar riveranii. In schimb biciclistii si pietonii pot circula in voie pe langa acei stalpi.

Iar legatura intre cartiere mai indepartate va fi facuta prin strazi de mare capacitate si viteza, actualele bulevarde (un pic modificate).

Urmeaza sa iau pe rand cartierele si sa le modific pentru a le aduce la „standardul” de pedestrian shed. In posturile urmatoare.

Acest articol a fost publicat în Cartiere și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s