Cale ferata noua pentru marfa

Din seria „Cai ferate in Constanta” : o propunere proprie de cale ferata noua.

Pana acum am scris doar despre strazi. Dar si caile ferate au o mare importanta in viata unui oras, cel putin in cea a unui oras european. In primul rand pentru ca fiind destul de vechi, de pe vremea cand orasele nu erau asa intinse ca acum, au garile centrale chiar in „centru”. Daca nu langa centrul vechi, cel putin aproape de centrul geografic. Asta inseamna ca poti ajunge in „centru” foarte repede pe calea ferata (fara semafoare, cozi, treceri de pietoni etc). In al doilea rand nu polueaza (presupunand ca sunt electrice, nu ca cea spre Mangalia, care mai are de asteptat pana va fi electrificata, chiar daca este o ruta foarte circulata, cel putin in perioada estivala). Si in al treilea rand pot suporta un trafic marit de marfa : un tren de marfa are si 40-50 de vagoane, echivalentul a cel putin 40-50 de TIR-uri. Si mai exista si „al patrulea rand” si „al cincilea rand” si tot asa.

In acest post ma voi opri asupra traficului de marfa pe calea ferata in Constanta. In trecut acesta se desfasura pe o linie acum moarta (chiar furata cu totul) care venea dinspre Bucuresti, prin gara Palas, pe langa vechea linie de persoane spre centru (care avea gara pe locul actualei Primarii), prin tunelul lui Anghel Saligny (acum intr-o stare deplorabila) cu directia Port, mai exact chiar spre silozurile lui Saligny.

Dupa ce s-a marit portul si s-a inaugurat actuala Gara, traficul de marfuri intra in Port pe la Poarta 6 (de fapt Poarta 7). Si are doua variante : ori trece pe la Gara ori trece pe la CET, aceasta din urma fiind o linie facuta in special pentru a degreva Gara de marfare.

Deci un marfar venind dinspre Medgidia (ca din alta parte nu prea are de unde sa vina) si ducandu-se spre Port trece prin cartierul de case Palas, apoi printre cartierele de case Medeea si Bratianu de unde se desprinde in doua : o varianta trece pe langa toate blocurile de pe Bd Bratianu intre Pod Butelii si Gara (ce-i drept, la o oarecare distanta) si apoi pe langa cartierele Gara si Far, iar cea de-a doua varianta trece prin spatele blocurilor de la CET. Apoi se unesc si trec printre cartierele Km 4 si Km 4-5 si apoi printre cartierele Faleza Sud si Constanta Sud, intrand in Port.

Tot acest trafic ar putea fi scos din oras, avand (cel putin) doua avantaje : reducerea zgomotului si lasarea libera a liniei pentru traficul de calatori care sper eu ca va creste considerabil. Va creste daca vor exista trenuri suburbane rapide, pe modelul Sageata Albastra.

In plus ar creste si viteza de deplasare, pentru ca se vor evita toate restrictiile de viteza din oras (prin Constanta un marfar nu circula cu mai mult de 50km/h, in principal din cauza starii caii ferate).

Noua ruta a traficului de marfa ar fi cam asa (linia neagra pe langa centura A4) :

Pe scurt : imediat dupa ce calea ferata dinspre Bucuresti trece pe sub centura A4, in dreptul buclei de cale ferata (nu cred ca mai e folosita, ar fi facut legatura intre depoul/triajul Palas si Zona Industriala) s-ar desprinde aceasta noua linie de cale ferata, special pentru marfare.  DUPA centura, si nu inainte, pentru a nu mai face un pod peste A2 si pentru a nu trece calea ferata chiar pe langa casele din Cumpana (si „prin” magazinul Dedeman🙂  ). Urmeaza un traseu destul de lin pe langa centura si ar ajunge la noul bulevard (prelungirea actualului Soveja, propus aici, cu rosu in imagine) pe care l-ar subtraversa (bulevardul ar avea un singur pod care sa traverseze atat calea ferata cat si centura). Urmeaza intersectia cu DN39E (drumul spre Cumpana) pe care l-ar subtraversa, doar largind un pic deschiderea podului.

In continuare, pe langa centura, pana la intersctia cu DN39/E87 din dreptul localitatii Lazu. Aici ar fi o lucrare mai costisitoare care inseamna un pod lung atat peste DN39 cat si peste centura. Podul ar incepe cu putin inainte de desprinderea bretelelor centurii care supratraverseaza DN-ul spre Port, ar traversa breteaua nordica inainte ca aceasta sa urce/coboare pe pod, apoi in linie dreapta ar traversa centura si DN-ul chiar pe deasupra sensului giratoriu si apoi ar traversa si breteaua sudica dupa ce aceasta coboara de pe pod, calea ferata ramand in dreapta (in sudul) centurii. Ar fi un pod cam de 1km.

Trebuie sa traverseze centura pentru ca pe partea sudica a acesteia se poate realiza mai bine legatura cu calea ferata spre Mangalia si Portul Constanta Sud-Agigea. Dupa pod o linie va vira dreapta pentru a se uni cu linia spre Agigea/Mangalia (spre sud, peste ecluza) iar o linie va urma centura pana la podul centurii peste calea ferata Constanta-Mangalia, cu care se va uni pentru a merge spre nord (Constanta).

Va mai fi nevoie si de o legatura noua (pe langa cea existenta) a caii ferate Mangalia-Constanta cu calea ferata care intra in Port prin Poarta 7 (imediat la sud de Poarta 6). La momentul actual un tren venind dinspre sud (Mangalia sau Agigea) nu poate intra direct in  Portul Constanta (pe la Poarta 7). E vorba de o legatura de, probabil, 500m, fata de 10km, cat ar avea linia propusa intreaga.

Astfel marfarele vor ocoli orasul, vor merge chiar prin camp (intr- singura zona se apropie un pic de casele din Lazu) si vor putea merge la viteza maxima, fara restrictii (cam 120km/h). Terenul este ieftin pe acest traseu, iar lucrari de arhitectura inseamna o largire a deschiderii podului de la Cumpana si un pod (mai lung si mai scump) peste centura si DN39. Si ar trece chiar pe langa viitoarea propusa zona industriala largita (intre centura, Bd Bratianu, Bd Aurel Vlaicu si prelungirea Bd Soveja).

Deocamdata este doar la stadiul de propunere a mea, nu este nici un fel de proiect oficial.

Acest articol a fost publicat în Cai ferate. și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Cale ferata noua pentru marfa

  1. Colev Emanoil spune:

    Buna ziua, mai aveti noutati despre propunerea centurii de cale ferata?

  2. simplicityct spune:

    Propunerea este a mea, nu este o propunere oficiala. La cum se misca lucrurile la noi este foarte putin probabil sa se puna vreodata in aplicare. Asa ca imi pare rau dar nu am nici o noutate si nici nu cred ca vom avea vreodata astfel de noutati.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s