Tramvai de 1,5 mil. euro la Cluj-Napoca

Scrie azi ziarul Capital ca primul tramvai de 1,5 mil euro a ajuns deja la Cluj-Napoca. Primul dintr-o serie de 12. Adica 18 mil euro in total. Are 5 vagoane si 300 de locuri, din care 40 pe scaune. Articolul complet + poze il gasiti aici. (nu luati in seama aberatiile din titlu, de genul „circula de saptamana aceasta”, cand el de fapt va circula din 5 iunie, adica de saptamana viitoare, sau confuzii intre Cluj si Cluj-Napoca)

E un mijloc de transport electric, ecologic, modern, arata bine (exceptand fata, dar e doar vorba de gust), are niste LCD-uri dragute in interior, are Wi-Fi (adica un simplu router wireless) etc. Toate bune si frumoase pana aici.

DAR…Costa 1,5 mil euro !!! Adica cat vreo 7 autobuze Mercedes noi. Sau cat vreo 10 TIR-uri. Sau cat 150 de autoturisme (compacte). Adica exagerat de mult. Indiferent de cat de lung este, are un singur motor si o singura cabina. Restul este tabla+geam (bine, +roti+scaune+manere+…). Pretul mi se pare exorbitant. Stiu ca sunt si alte tramvaie in gama aceasta de pret sau chiar mai scumpe dar asta nu inseamna ca nu sunt umflate preturile.
Si in al doilea rand : are 300 locuri, adica foarte multe. La prima vedere da foarte bine. Dar doar 40 sunt pe scaune. Adica aproape 90% din calatori stau in picioare. O linie de tramvai e facuta in general pentru a calatori pe distante mai lungi decat cu autobuzul. Adica nu neaparat pentru cei care merg una, doua statii. Deci calatoresti ceva timp cu el. Tinand cont ca pensionarii reprezinta (mult) mai mult de 10% din populatie iar cei care se plimba cu tramvaiul sunt si mai numerosi (Ca procent) rezulta ca un ne-pensionar (elev, student, angajat) nu prea o sa prinda niciodata scaun liber. Dar in schimb are Wi-Fi. Deci ori vei vedea tineri stand in picioare, cu o mana tinandu-se de bara, cu o mana tinand geanta/sacosa si cu o (a treia) mana „butonand” tableta/smartphone-ul ori vei vedea pensionari stand pe scaune citind ultimele retete pe tableta.
Parerea mea : viitorul este al transportului electric, da. Dar prefer troleibuzele. Sunt mai compacte, au mai multe locuri pe scaune (ca procent), pot sa intre si pe strazi mai inguste si costa mult mai putin. Ca sa nu mai vorbesc de calea de rulare, care la troleibuz inseamna 2 fire intinse pe sus. Cu o banda separata pentru autobuze/troleibuze ar avea si o viteza comparabila cu tramvaiul. In schimb pentru tramvai sunt necesare 2 benzi separate, cu costuri mai mari de amenajare care nici nu pot fi folosite de alte autobuze/troleibuze.

Acest articol a fost publicat în din Romania și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s