Strada ideala

Aici e de vorbit foarte mult si de discutat, aprins, tot foarte mult. Totusi nu va fi un post foarte lung. Le voi lua pe rand. Pe tot parcursul blogului „strada” inseamna partea carosabila (benzile) plus trotuarele plus eventualul scuar pe mijloc plus eventualele spatii verzi dintre trotuar si partea carosabila. Deci cand zic ca strada X are 20m latime inseamna ca cuprinde si benzile si trotuarele.

Intai despre trotuare, ca parte componenta a strazii. Trotuarul trebuie sa aiba cel putin 1.5m latime libera. Adica fara sa luam in calcul si bordurile, eventualele scari de acces catre imobile, eventualii copaci, iar, bineinteles, daca e marginit de gard viu acesta ar trebui tuns regulat astfel incat sa nu se „reverse” spre trotuar. Pe 1.5m pot sa treaca doua carucioare de copii unul pe langa altul fara probleme, sau doua scaune rulante pentru handicapati sau , pur si simplu, sa mearga doua persoane in aceeasi directie una langa alta fara restrictii.  Asta pentru strazile cu o banda sau 1+1 benzi. Pentru strazile cu 2+2 benzi trotuarele trebuie sa aiba minim 3m latime libera, traficul pietonal fiind mai ridicat ca numar dar mai scazut ca viteza (sunt strazi pe care te mai si plimbi, nu doar „alergi”). Viteza traficului auto pe aceste strazi este mai mare si este nevoie de o delimitare a partii carosabile de partea pietonala, delimitare facuta de obicei prin mici spatii verzi, prin copaci plantati pe trotuare sau prin gardulete. Deci latimea totala a trotuarului ajunge sa fie mai mare decat cei 3m, pana la 4m (ex. Bd Ferdinand). Pentru strazile cu 3+3 benzi sau mai multe, trotuarele trebuie sa fie minim 6m. Chiar daca unii primari de la noi zic ca „ce ne trebuie noua trotuare asa late, mai bine facem parcari pe ele”, trotuarele de 6m isi au rostul lor si nu doar „ocupa spatiu”. Strazile cu 3+3 benzi au un trafic auto foarte ridicat, viteza este mai mare (se poate pune limita si de 60km/h) iar traficul pietonal este si el tot foarte ridicat. La noi nu prea se mai poarta sa se mearga asa mult pe jos „pe bulevard” dar intr-un oras civilizat plimbarea (in parc sau pe bulevard) e la ordinea zilei. Pentru ca trotuarele intr-un oras civilizat sunt asfaltate sau pavelate, fara gropi, fara balti, fara masini parcate aiurea, cu copaci pe margine, cu spatiu verde si iluminate corespunzator. Normal ca te imbie la plimbare. La noi trotuarele sunt reduse la minim iar unde sunt un pic mai late se parcheaza masini, abia te strecori printre ele, nu mai zic sa treci cu un carucior de copii.

Cele mai mici strazi, cel putin in Constanta, sunt cele de 6-7m. Apar ori in cartiere de case mai vechi ori in noile lotizari unde proprietarul terenului lotizat a fost foarte zgarcit cu spatiul public ori printre blocuri ca acces spre parcari. Aleile catre parcari sunt cele mai inguste, chiar si de 5m, si ar trebui sa aiba pe o laterala un trotuar de minim 1.5m latime libera. Dat fiind traficul auto foarte redus si viteza mica se poate sa existe si doar un singur trotuar. Este mai de dorit decat doua trotuare de 0.7m fiecare. Aici ar trebui sa se acorde o atentie deosebita demarcarii dintre carosabil si trotuar, delimitare facuta prin stalpisori (de genul celor de fier de 0.5-0.7m inaltime si 7-15cm diametru) sau prin borduri foarte inalte (20-30cm), pentru ca masinile sa nu parcheze pe trotuar. Sunt de preferat stalpisorii pentru ca traversarile pietonale sunt mult mai dese aici si e greu de coborat si urcat borduri inalte. Pentru strazile inguste de 6-7m dintre case trebuie trotuare pe fiecare laterala de cate 1.5m, ramanand o banda de 3-4m pentru masini, preferabil cu sens unic, fara loc de parcare (cel care are o casa trebuie sa lase si loc pentru parcarea unei masini, nu sa construiasca pe tot terenul). Toate aceste strazi sunt mai mult „exceptii de strazi” decat strazi in adevaratul sens al cuvantului.

Primele strazi „normale” sunt cele de 9-11m. 9m inseamna doua trotuare de cate 1.5m si doua benzi, fara parcare, sau o banda de mers (sens unic) si o banda de parcare. 10-11m inseamna ori ca benzile sunt mai late (normalul de 3.5m) ori ca trotuarul e mai lat si pot exista copaci sau spatii verzi intre partea carosabila si partea pietonala. Deci la acest gen de strazi exista ori doua benzi de circulatie (in ambele sensuri) fara parcare, ori o singura banda (sens unic) si una sau doua benzi de parcare (pe o laterala sau pe ambele).

Urmatoarele ar fi strazile cu 2+2 benzi (ex Bd Ferdinand, IG Duca, Tomis). Acestea ar trebui sa aiba trotuare de minim 3m, o delimitare (copaci, spatiu verde) si, bineinteles, 2+2 benzi. In mod normal nu ar trebui sa aiba banda de parcare dar daca este prevazuta e binevenita. Deci minim 18m latime. Latimea creste daca benzile sunt de latime standard de  3.5m, exista delimitari sau banda de parcare.

Mai departe (si cam astea ar fi ultimele in cazul Constantei) sunt strazile de 3+3 benzi. Viteza mai mare (posibil 60km/h), benzi de latime standard 3.5m, delimitare intre carosabil si pietonal prin spatiu verde/copaci, trotuare de 6m, optional benzi de parcare. Scuarul pe mijloc este strict facultativ, arata foarte frumos un bulevard cu scuar, poti sa faci stanga din loc in loc, e numarat la spatiile verzi si are un singur dezavantaj major: cand este foarte aglomerat (bara la bara) o ambulanta nu are cum sa depaseasca pe sensul celalalt si ramane blocata.

Strazile mai mari de 3+3 benzi sunt deocamdata un vis frumos pentru Constanta. Pe de alta parte nu trebuie sa ne concentram pe bulevarde cat mai late, trebuie sa fie cat mai rapide. E de preferat un bulevard de 2+2  fara opriri (cu tunel pe sub intersectii) decat un bulevard mai lat dar cu semafoare din 300 in 300 de metri.

Cam asa ar trebui sa fie strazile in Constanta.

Acest articol a fost publicat în Generalitati și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s